Jump to content
Annons

direct monitoring


sam

Recommended Posts

Vad menar man när man skriver att ljudkortet klarar av direct monitoring? Är det som jag tror, att man kan ha en separatvolymregel som bara reglerar volymen på monitorerna, som gör att man enkelt utan att gå bak o stänga av monitorerna kan växla mellan lurar och monitorer genom att skruva ner monitorvolymen?

Ni som vet hur det funkar får gärna förklara :-)

Dessutom undrar jag vad det finns för lösningar om man inte har stöd för direct monitoring om man vill kunna göra som jag skrev. alltså få tyst på monitorerna trots att det låter i hörlurarna. Jag äger ett sudigy 2 kort.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Direct monitoring är att lyssningsignalen aldrig passerar inspelningsprogrammet utan skickas direkt till en utgång. Man kan dela upp det i att det finns 3 olika sätt att lyssna på en signal som skall spelas in. Det ena är via inspelningsprogrammet där effekter, panorering och dylikt kommer att påverka signalen. Det andra är extern lyssning där man helt enkelt kopplar ut signalen till en lyssningskälla innan den når ljudkortet, detta kan göras med en mixer. Det tredje är Direct Monitoring eller ASIO Direct Monitoring där lyssning sätts på och stängs av i inspelningsprogrammet men aldrig passerar själv programmet. D.v.s. att det är en hårdvaru funktion som finns i ljudkortet, en möjlighet att tappa av signalen. Detta gör att man kan lyssna på signalen utan någon märkbar latency vilket annars är ett problem om man lyssnar genom inspelningsprogrammet.

Om du vill kunna stänga av monitorerna men lyssna genom hörlurar så kan du göra detta genom att dela utångssignalen och skicka till en hörlursförstärkare och till monitorerna. En liten billig minimixer kan också ta hand om detta då du fritt kan justera nivå till monitorer och hörlurar.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, men då kanske det är aktuellt ändå att köpa nytt ljudkort istället för att skaffa mixer eller hörlursförstärkare.

Men när det står direct monitoring så är det garanterat det som menas....? ok då vet jag.

tack

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, men då kanske det är aktuellt ändå att köpa nytt ljudkort istället för att skaffa mixer eller hörlursförstärkare.

Men när det står direct monitoring så är det garanterat det som menas....? ok då vet jag.

tack

Mixerbord eller Hörlursförstärkare kommer du att behöva även om kortet stöder direct monitoring. Eftersom detta bara är en möjligthet att lyssna av signalen i lägre latency.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt om jag är lite trög. Men det låter väldigt omständigt. Har tittat på lite olika kort, bla det här

Där verkar det ju som att det finns en volymregel just för monitorerna. Förstår inte riktigt hur och varför mixer måste kopplas emellan? Vilken utgång på ljudkortet skulle man i så fall behöva koppla till vilken ingång på mixern?

förlåt om jag är jobbig, men jag vill ha en så enkel och smidig lösning på det här som möjligt :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

har vart inne på det.. men e lite mer sugen på Edirol UA-25... på det kortet verkar det oxå finnas sånna möjligheter.

Någon som vet?

Bild på KORTET

tittar man på baksidan verkar det ju vara två olika utgångar. En för RCA och en för monitorer??

baksidan på kortet

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har ett ljudkort som har fler än 2 ljudutgångar och/eller en hörlursutgång så funkar detta aldeles lysande. Heh det är jag som rör ihop begreppen. Eftersom du sade att du har ett Audigy 2 kort menade jag bara på att ett likvärdigt kort med Direct Monitoring fortfarande behöver en mikförstärkare eller dyklikt. Ett ljudkort som FA101 skulle dock funka utmärkt till det du vill göra. UA-25 ser även det ut att funka då det har en hörlursutgång direkt på lådan. Men jag vill passa på att lyfta ett litet varnings finger för USB ljudkort då de är kända för att kunna skapa problem.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...