Jump to content
Annons

Vinylplattor på min tallrik...


Recommended Posts

Alltså, som titeln antyder, är jag uppriktigt bestört 😄 över det faktumet att så många dubbel LP´s (speciellt liveplattor) är lagda så att sida 1 eller A åtföljs av sida 4 eller D när man vänder på steken...och platta nr. 2 i dubbeln helt sonika betyder sida 2+3 eller då B+C...crazy shit, är det någon som har en vettig förklaring till dessa grepp som varför så många av mina (och andras) gamla plattor ät gjorda på det sättet???

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om man har två Lp spelare så skulle man ju kunna spela hela konserten så det låter som en lång skiva, det går inte om man måste vända på en skiva för att spela "del 2". Detta är bara en gissning.... fast det håller ju inte om det är som du säger 1/4 och 2/3.....

Redigerat av DrRobert
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har två Lp spelare så skulle man ju kunna spela hela konserten så det låter som en lång skiva, det går inte om man måste vända på en skiva för att spela "del 2". Detta är bara en gissning.... fast det håller ju inte om det är som du säger 1/4 och 2/3.....

Hmmm, då får du ju hålla på och leka DJ, pausa den ena skivspelaren osv osv=inget för mig, antar att du skämtar gosse...

Nej, seriöst, jag vill höra en konsert i kronologisk ordning om jag spisar vinyl och retar mig på att så pass många dubblar är pressade på detta sätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår att detta forum inte verkar bestå av alltför många vinylfreaks=normala människor i mina ögon, kanske Sixties tex är en av dom få som fattar och kan delge sina synpunkter i ämnet, lämnar härmed en förteckning på skivor i min samling som är på detta viset (om ni inte tror mig):

*Rennaisance-Live at Carnegie Hall 1975

*Wishbone Ash-Live dates 1973

*Deep Purple-Made in japan 1972

*Frank Zappa-Tinseltown rebellion 1981

osv...har sett fler än dessa i mitt liv men som jag inte minns idag vilka de var...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var tvungen att gå och kolla min "Made in Japan" men den var som vanligt, dvs skiva 1 sida 1&2, skiva 2 sida 3&4. pressad i tyskland, Kanske har nåt att göra med var den är pressad?

OK, min är en Burbank=USA utgåva alltså, har det kanske med detta att göra, vet ej i de övriga fallen som är original... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...