Jump to content
Annons

Anso

Recommended Posts

Tjo forumiter! 🙂

Jag gör en liten undersökning. Jag undrar rätt och slätt varför folk väljer det DAW som de faktiskt väljer.

Jag ska själv införskaffa något (just nu lutar det åt PT) och jag vill veta varför ni föredrar det DAW som ni föredrar.

Jag tänker inte skriva vad jag själv gör för musik och så som de flesta kräver, det här handlar om er och varför NI gillar vad ni gillar, sedan ser jag fördelarna och väljer efter eget tycke, rätt smart va? 🙂

Detta kommer förhoppningsvis också fungera som en liten bibel med fördelar för alla förvirrade DAW-köpare som surfar in här.

Så berätta, argumentera och älska. Varför just ProTools?

Puss & Kram,

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hahaha, snacka om att göra reklam för sitt favoritprogram XD inte en själ här..

Jaja jag får smyga iväg till JAM när de har PT kväll

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig var det nog ett självklart val att välja PT till min studio. I framtiden är ju självklart planerna att införskaffa en PT-HD studio men för tillfället är det en LE. Anledningen till att jag valde just PT var av olika skäl.

1. Det var det jag fick min ljudteknikerutbildning i

2. Många av de jag sammarbetar med har det så det är smidigt att skicka sessions

3. Många större studior har det också (fast då HD) men LE-sessions går ju bra att skicka ändå

4. Upplägget påminner mycket om det analoga tillvägagångssättet

5. Bra pris kontra kvalité

Detta var några anledningar som för mig gjorde valet till att jag skaffade PT.

Lika väl som man kan klaga på artisterna på MTV som man kan klaga på PT så måste ju de ha gjort nått rätt eftersom det idag är en industristandard.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig var det nog ett självklart val att välja PT till min studio. I framtiden är ju självklart planerna att införskaffa en PT-HD studio men för tillfället är det en LE. Anledningen till att jag valde just PT var av olika skäl.

1. Det var det jag fick min ljudteknikerutbildning i

2. Många av de jag sammarbetar med har det så det är smidigt att skicka sessions

3. Många större studior har det också (fast då HD) men LE-sessions går ju bra att skicka ändå

4. Upplägget påminner mycket om det analoga tillvägagångssättet

5. Bra pris kontra kvalité

Detta var några anledningar som för mig gjorde valet till att jag skaffade PT.

Lika väl som man kan klaga på artisterna på MTV som man kan klaga på PT så måste ju de ha gjort nått rätt eftersom det idag är en industristandard.

MVH

Anders

Tack för några bra poänger 😄

synd att du jämför PT med artisterna på MTV bara O.o haha

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

PT har en bra ljudredigering.

Gillar uppbyggnaden.

Saker jag inte gillar:

Ingen delay kompensation

Begränsat till 32 spår. Kostar en slant extra att få 48 spår.

VST pluggar måste använda en wrapper för att funka i PT, inget stort problem men alla pluggar funkar inte.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för några bra poänger 😄

synd att du jämför PT med artisterna på MTV bara O.o haha

Det va inte så jag menade....Det jag menade med jämförelsen är ju att artisterna på MTV kan man säga vad man vill om. vissa gillar det vissa inte. Men man måste ändå säga att dom hittat ett lyckat koncept (som jag tycker PT har gjort) eftersom dom har flera miljoner i fickan. Förresten så ser man en bild från PT i en av Nelly Furtados videor såg jag häromdagen. Det va nån som hon gjorde med Justin Timberlake och nån mer snubbe.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för några bra poänger 😄

synd att du jämför PT med artisterna på MTV bara O.o haha

Det va inte så jag menade....Det jag menade med jämförelsen är ju att artisterna på MTV kan man säga vad man vill om. vissa gillar det vissa inte. Men man måste ändå säga att dom hittat ett lyckat koncept (som jag tycker PT har gjort) eftersom dom har flera miljoner i fickan. Förresten så ser man en bild från PT i en av Nelly Furtados videor såg jag häromdagen. Det va nån som hon gjorde med Justin Timberlake och nån mer snubbe.

MVH

Anders

då förstår jag ;p men det var fortfarande en jämförelse som inte tilltalade mig 😄

Ja Justin är tydligen PT-nörd så det skriker om det

Link to comment
Dela på andra sajter

PT har en bra ljudredigering.

Gillar uppbyggnaden.

Saker jag inte gillar:

Ingen delay kompensation

Begränsat till 32 spår. Kostar en slant extra att få 48 spår.

VST pluggar måste använda en wrapper för att funka i PT, inget stort problem men alla pluggar funkar inte.

Ja det där med delay kompensation och VST verkar vara något som de flesta hänger upp sig på.

Jag har inte riktigt greppat i vilka fall man kommer behöva kompensera mycket, är det vid användning av många pluggar eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jobbat med Logic sen version 3-4 nånstans men var tvungen att köpa PT pga jag började ljudredigera.

Har verkligen gått in för PT och lärt mig det hyfsat men....när det kommer till komponera musik är Logic helt outstanding. Det är raka puckar och inga omvägar som jag kan tycka att PT överlag är mer omständigt men är man van så är det ju inga problem. Hur som helst är det ljudredigering som gäller för mig i PT och Musik i Logic.

Tycker även att PT-LE är för begänsad men t.ex 32 kanaler, ingen surround mix, frames, osv. en del features kan man köpa till för jävligt dyra pengar men långt ifrån alla. Fast så kostar ju en Mbox inkl.PT-LE ett fåtal kroner medans Logic är betydligt dyrare plus ev. ett ljudkort på det.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att tilägga att med LE följer det med otroligt många BRA plugins, en suverän EQ bl.a.

Saknar dock ett shysst reverb, still in search 4 it u now

4ND ´/4, ! 10V3 70 U53 4 1!7713 1337 !N MY´/ fr4535 =D

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att tilägga att med LE följer det med otroligt många BRA plugins, en suverän EQ bl.a.

Saknar dock ett shysst reverb, still in search 4 it u now

4ND ´/4, ! 10V3 70 U53 4 1!7713 1337 !N MY´/ fr4535 =D

Ja, jag ska nog köpa 003 Factory, och helvete vad med grymma pluggar det är där 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att tilägga att med LE följer det med otroligt många BRA plugins, en suverän EQ bl.a.

Saknar dock ett shysst reverb, still in search 4 it u now

4ND ´/4, ! 10V3 70 U53 4 1!7713 1337 !N MY´/ fr4535 =D

Ja, jag ska nog köpa 003 Factory, och helvete vad med grymma pluggar det är där 😳

Varför inte en 002rack factory och sen en command8 ?

Soooo muuuch bettah for evah.

Iof, lite flera pluggupdates ere , men ändå !?

Link to comment
Dela på andra sajter

PT är Rock´n roll. Ok, man har skippat allt lull-lull i LE och koncentreat sig på ljud och ljud

hantering. PT har väldigt bra effektpluggar som kan användas i pro-samanhang.

PT bygger mycket på liksom Cubase mfl att man börjar med det billigaste och uppgraderar

allteftersom till M-powered till rena hårdvarubaserade system. Eftersom man blivit en midi-fjolla

med VST/DXi under tjugohundratalet så finns det andra alternativ för den som vill kunna

spela in rocksättningar mm.

Nackdelen är att Digidesign blivit en gigant i branchen. Man köper upp alla mindre (oftast framgångrika) företag

trots att integrationen till PT inte finns. Senaste exemplet är Sibelius. Samma sak med Korg som faktiskt köpt upp

VOX som gör dom klassiska stärkarna. Dom görs numera i Asien har jag förstått. Hoppas MOTU klarar sig.

I dom mindre företagen finns inovateten, kreativiteten och nytänkande. Stora företag blir ofta som en kolloss på

lerfötter. Logic klarade sig i sista stund när Apple köpte upp dom, annars hade dom garanterat hamnat under Digidesign.

Sedan om Apple hanterar det hela på ett ba sätt är en annan historia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att tilägga att med LE följer det med otroligt många BRA plugins, en suverän EQ bl.a.

Saknar dock ett shysst reverb, still in search 4 it u now

4ND ´/4, ! 10V3 70 U53 4 1!7713 1337 !N MY´/ fr4535 =D

Ja, jag ska nog köpa 003 Factory, och helvete vad med grymma pluggar det är där 😳

Varför inte en 002rack factory och sen en command8 ?

Soooo muuuch bettah for evah.

Iof, lite flera pluggupdates ere , men ändå !?

Menade 003 Rack Factory. 🙂

Jag ser ingen poäng i att köpa den äldre versionen, det finns väl vissa förfiningar annars skulle de väl inte släppt en ny? ;P

och ehm.. .. .. fan jag har inget bra svar.. tror det finns några fler pluggar i 003

Link to comment
Dela på andra sajter

och ehm.. .. .. fan jag har inget bra svar.. tror det finns några fler pluggar i 003

jo, dom har bytt lite och lagt till en lr två för några tusen mer 😳

Har dom bytt till bättre preamps så kan jag kanske hålla med, även om 002ans funkar utmärkt(men jag har en onyx800r)! Och hörlursförsärkarna i 003r kommer du nog inte använda om du har en c8a framme 🙂

Redigerat av pompe
Link to comment
Dela på andra sajter

och ehm.. .. .. fan jag har inget bra svar.. tror det finns några fler pluggar i 003

jo, dom har bytt lite och lagt till en lr två för några tusen mer 😳

Har dom bytt till bättre preamps så kan jag kanske hålla med, även om 002ans funkar utmärkt(men jag har en onyx800r)! Och hörlursförsärkarna i 003r kommer du nog inte använda om du har en c8a framme 😛

Digi 002 Rack Factory - 16 995 kr

Digi 003 Rack Factory - 17 395 kr

I rest my case 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

och ehm.. .. .. fan jag har inget bra svar.. tror det finns några fler pluggar i 003

jo, dom har bytt lite och lagt till en lr två för några tusen mer 😮

Har dom bytt till bättre preamps så kan jag kanske hålla med, även om 002ans funkar utmärkt(men jag har en onyx800r)! Och hörlursförsärkarna i 003r kommer du nog inte använda om du har en c8a framme 🙂

Digi 002 Rack Factory - 16 995 kr

Digi 003 Rack Factory - 17 395 kr

I rest my case 😄

No further Questions 😏 ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra deal hos 4sound

16.995,00 kr

En superbundle bestående av:

1 st. Digi 002R interface

1 st. Comman 8 kontrollenhet

1 st. iLok

+ följande mjukvaror:

SansAmp

Slighly Rude Compressor

Bomb Factory

Bomb Factory BF76 Compressor

BF Essential Clip Remover

BF Essential Correlation Meter

BF Essential Meter Bridge

BF Essential Noise Meter

BF Essential Tuner

Funk Logic Mastererizer

Ignition Pack

Ableton Live Lite 4 Digidesign Edition (version 6 är gratis uppdatering på)

Propellerhead Software Reason Adapted 3

FXpansion BFD Lite

IK Multimedia SampleTank 2 SE

IK Multimedia Amplitube LE

IK Multimedia T-RackS EQ

Celemony Melodyne uno essential

Bunker 8 REX File CD

Pro Tools Method One™ Instructional DVD

Digi Rack

Chorus

Click

D-Verb

D-Verb-AS

DigiReWire

Dither

Dynamics II

Dynamics III

EQ II

EQ III

Flanger

Invert/Duplicate

Mod Delay II

Multi-Tap Delay

Normalize-Gain Change

Ping-Pong Delay

Pitch

Reverse-DC Removal

Signal Generator

Stereo Mixer

Time Comp-Exp-Pitch Shift

TimeAdjuster

Trim

Maxim

DiFi

...samt Pro Tools version 7.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra deal hos 4sound

Det var en sådan deal han menade, finns en liknade för 003 för en tusenlapp extra tydligen 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra deal hos 4sound

Det var en sådan deal han menade, finns en liknade för 003 för en tusenlapp extra tydligen 😏

Inte med command 8 till va? då skulle jag ju lätt ta 003 om det är samma paket fast bara nån tusenlapp extra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara ett litet tillägg.

Command 8 är guld värd. vet inte hur jag skulle klara mig utan den 😮

Me agree, command8 is TEH shit, man fattar inte riktigt hur skön den är försän man är utan den, då blir man handikappad 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Att både spela in audio och mixa i PT är helt fantastiskt smidigt. Audioredigeringen har också mängder av fräsiga funktioner. Ljudläggning mot film är rena drömmen (min erfarenhet är att allt är precis som man vill ungefär hela tiden).

Men...

MIDI-hanteringen suger. Sitter man och arrar/komponerar tycker jag programmet är väldigt omständigt och oflexibelt.

Har stora problem att få till ett bra arbetsflöde och trots att jag av inbitna protoolsanvändare fått tips om hur dom jobbar tycker jag det ändå blir oändligt mycket omständigare än de arbetssätten jag är van vid.

Link to comment
Dela på andra sajter

MIDI-hanteringen suger. Sitter man och arrar/komponerar tycker jag programmet är väldigt omständigt och oflexibelt.

mjo, känner igen det där. Lösningen är Reason via rewire 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Att både spela in audio och mixa i PT är helt fantastiskt smidigt. Audioredigeringen har också mängder av fräsiga funktioner. Ljudläggning mot film är rena drömmen (min erfarenhet är att allt är precis som man vill ungefär hela tiden).

Men...

MIDI-hanteringen suger. Sitter man och arrar/komponerar tycker jag programmet är väldigt omständigt och oflexibelt.

Har stora problem att få till ett bra arbetsflöde och trots att jag av inbitna protoolsanvändare fått tips om hur dom jobbar tycker jag det ändå blir oändligt mycket omständigare än de arbetssätten jag är van vid.

Har du det nya 7.3 då med integrerad midi i instrument tracken? Det tycker jag gör midihanteringen och de virstuella spåren riktigt överskådliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att både spela in audio och mixa i PT är helt fantastiskt smidigt. Audioredigeringen har också mängder av fräsiga funktioner. Ljudläggning mot film är rena drömmen (min erfarenhet är att allt är precis som man vill ungefär hela tiden).

Men...

MIDI-hanteringen suger. Sitter man och arrar/komponerar tycker jag programmet är väldigt omständigt och oflexibelt.

Har stora problem att få till ett bra arbetsflöde och trots att jag av inbitna protoolsanvändare fått tips om hur dom jobbar tycker jag det ändå blir oändligt mycket omständigare än de arbetssätten jag är van vid.

Har du det nya 7.3 då med integrerad midi i instrument tracken? Det tycker jag gör midihanteringen och de virstuella spåren riktigt överskådliga.

Det har blivit bättre i 7an tillochmed, men det går fortf. inte att jämnföra med Logic i detta.

På det sättet kan valet av sequenser påverkas stort enligt mig 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Att både spela in audio och mixa i PT är helt fantastiskt smidigt. Audioredigeringen har också mängder av fräsiga funktioner. Ljudläggning mot film är rena drömmen (min erfarenhet är att allt är precis som man vill ungefär hela tiden).

Men...

MIDI-hanteringen suger. Sitter man och arrar/komponerar tycker jag programmet är väldigt omständigt och oflexibelt.

Har stora problem att få till ett bra arbetsflöde och trots att jag av inbitna protoolsanvändare fått tips om hur dom jobbar tycker jag det ändå blir oändligt mycket omständigare än de arbetssätten jag är van vid.

Har du det nya 7.3 då med integrerad midi i instrument tracken? Det tycker jag gör midihanteringen och de virstuella spåren riktigt överskådliga.

Jo, men överskådligheten är inte det stora problemet. Jag saknar helt enkelt en massa funktioner som har med midi/midirouting att göra.

Nu vill jag verkligen inte starta ett PT vs LOGIC-krig. Mitt problem är förmodligen att jag vant mig vid en massa bekväma saker i logic och blir otroligt enerverad när jag tvingas jobba med midi i PT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vill jag verkligen inte starta ett PT vs LOGIC-krig. Mitt problem är förmodligen att jag vant mig vid en massa bekväma saker i logic och blir otroligt enerverad när jag tvingas jobba med midi i PT.

Det är väll inget att starta krig över. Det är ju viktigt att ta upp brister för att trådskaparen ska få en så bra sammanfattning överprogrammet som möjligt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vill jag verkligen inte starta ett PT vs LOGIC-krig. Mitt problem är förmodligen att jag vant mig vid en massa bekväma saker i logic och blir otroligt enerverad när jag tvingas jobba med midi i PT.

Det är väll inget att starta krig över. Det är ju viktigt att ta upp brister för att trådskaparen ska få en så bra sammanfattning överprogrammet som möjligt 🙂

Håller med. Vi ska lyfta fram både fördelar och brister i programmen. Anledningen att jag inte tänkt så mycket på mididelen i PT är att jag gör det mesta live med audio inspelning. Och om jag behöver lite stråk eller effekter så räcker midin i PT gott och väl för mig och mina behov. Jag tror nån skrev det ovan, men det är en stor nackdel för PT att det bara levereras med 32 kanaler. Jag tycker det borde levereras med 48 som standard då 32 kanaler går åt rätt fort. Jag ska uppgradera mitt till 48 inom framtiden, men sen när jag skall bygga min fasta studio så blir det helt klart ett HD-system 🙂 Men det är ju bara drömmar än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...