Jump to content
Annons

Remo Ambassador Coated


Recommended Posts

Annons

Hej!

Jo, det är Remo vita Ambassador som du bör satsa på. Men vad man ska ha klart för sig är att skinnen bara är en liten del (men ack så viktig) för att man ska uppnå ett önskat sound. T.ex. så är dagens standardstorlekar på trummorna annorlunda än vad de var på 60-talet och även senare med för den delen.

Diametern t.ex. är fortfarande densamma men förr var de inte lika djupa som de är idag. Det här gäller såväl baskagge, virvel, och samtliga pukor. En annan viktig faktor är att stommarna förr var mycket tunnare än de flesta av dagens trummor även om det finns tunna stommar än idag.

Ytterligare ett par otroligt viktiga faktorer är hur man stämmer trummorna och hur man spelar på dem. Trumstockarna, spelsättet och även speltekniken påverkar soundet rätt mycket, (mycket mer än de flesta tror!) men det är en sammanslagning av alla faktorerna som ger det stora slutresultatet eller summan om man så vill.

Oavsett vilket sound man än vill ha så är det alltså en hel radda med saker/parametrar som måste uppnås för att man ska kunna få det sound som man vill ha.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på 2 frågor till här... (ja, mitt motto är att "fråga mera så får du veta mera 😄)

1: När började 2-lagersskinn användas?

2: Om jag vill ha ljudet från en Coated Ambassador på pukorna, fast mer dämpat, bör jag sikta på Coated Pinstripe, Coated Powerstroke 3, 4 eller bara ett Coated Ambassador + dämpning iform av att tejpa fast bomull och dyl.?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

1.2 lagerskinn......80 talet....

2.pinstripe är toppen för kontrollerat sound....det är tjockt nog...powerstroke är för tjockt...typ 2b stockar butt end..slayer/grrrrrghhaa.....(lol)

dämpa med moon gel....det är silikon bitar som räcker åratals...

r

Link to comment
Dela på andra sajter

Appropå moongel så fick jag en snilleblixt för ett tag sen. Jag gick och köpte en sån där "klibbig hand" från en automat som man lägger en femma i, och det funkar precis lika bra och kostar inet en bråkdel av moongel. Däremot torkar det efter ett tag, men man kan köpa en ny hand till varje inspelning... Bra tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Appropå moongel så fick jag en snilleblixt för ett tag sen. Jag gick och köpte en sån där "klibbig hand" från en automat som man lägger en femma i, och det funkar precis lika bra och kostar inet en bråkdel av moongel. Däremot torkar det efter ett tag, men man kan köpa en ny hand till varje inspelning... Bra tips.

men om den torkar så kostar ju en ny.. vad!? en femma!? 😆

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Appropå moongel så fick jag en snilleblixt för ett tag sen. Jag gick och köpte en sån där "klibbig hand" från en automat som man lägger en femma i, och det funkar precis lika bra och kostar inet en bråkdel av moongel. Däremot torkar det efter ett tag, men man kan köpa en ny hand till varje inspelning... Bra tips.

men om den torkar så kostar ju en ny.. vad!? en femma!? 🙂

haja det...svårt att hitta klibbiga händer,,, dock hehe

R

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju lätt den gröna klibbiga katten som gör hela virvelljudet på vår kommande platta 🙂

fy fan va gött!! 😳

själv har jag just upptäckt att virvel o tamburin samtidigt är kickass.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...