Chriskooh Postat 6 mars 2007 Postat 6 mars 2007 (redigerat) För att bla spara datorkraft kan man ju lĂ€gga reverb, doubbler etc pĂ„ en FX kanal. SĂ„ lĂ„ngt Ă€ jag med. Men nĂ€r man gĂ„r in och "aktiverar" send pĂ„ den kanal som ska fĂ„ sig en dos av tex reverb bli jag lite konfunderad. NĂ€r fĂ„r kanalen 100% av FX kanalen. Det finns ju en "on" knapp den ska ju va pĂ„ sĂ„klart. Men sen finns det en till i mitten det blir ju lite olika resultat med den pĂ„slagen och inte nĂ€r man drar i fadern. Detta i Cubase SX 3 đ Redigerat 6 mars 2007 av Chriskooh
Torwald Postat 6 mars 2007 Postat 6 mars 2007 Hm, nu har jag inte SX3 framför mig, men det Àr inte Pre/Post Fader Send knappen du menar? Har du valt Pre Fader pÄverkas involymen till reverbet inte av hur du har stÀllt volymfadern pÄ kanalen, och du kan ju sjÀlv rÀkna ut vad som hÀnder om du vÀljer Post Fader. I Cubase har du under On-knappen ett nivÄreglage som fungerar som en mixer (alltsÄ hur mycket av sendeffekten du ska blanda in). DÀrför brukar man sÀtta "Mix" pÄ reverbet pÄ 100%. NÀr du sedan har 100% Àven pÄ channelstripen (alltsÄ pÄ respektive kanal) Dà har du 100% blött reverb.
Chriskooh Postat 6 mars 2007 TrĂ„dstartare Postat 6 mars 2007 (redigerat) Ăr nog lite klokare nu. Men jag förstod inte riktig ressonemanget king prefader knappen. NĂ€r anvĂ€der man den đ ? Redigerat 6 mars 2007 av Chriskooh
Torwald Postat 6 mars 2007 Postat 6 mars 2007 Den kan vara vĂ€ldigt anvĂ€ndbar i mĂ„nga situationer! Om du vĂ€ljer pre fader skickar du alltsĂ„ den faktiska nivĂ„n pĂ„ signalen till sendeffekten (inte +- det andal dB som kanalfadern Ă€r instĂ€lld pĂ„). Detta gör att om du exempelvis har ett kort slapbackdelay pĂ„ en sendeffekt för att dubbla sĂ„ngen sĂ„ kan du skicka signalen pre fader och stĂ€lla nivĂ„n pĂ„ den dubbade sĂ„ngen med regeln pĂ„ FX-spĂ„ret istĂ€llet. Smidigt! Det finns fler anvĂ€ndningsomrĂ„den, men man kan ju vara lite kreativ đ
Chriskooh Postat 6 mars 2007 TrĂ„dstartare Postat 6 mars 2007 Nu har jag nog blivit en heldel klokare tror jag.. đ Tackr sĂ„ mycket för hjĂ€lpen đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.