Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

För att bla spara datorkraft kan man ju lĂ€gga reverb, doubbler etc pĂ„ en FX kanal. SĂ„ lĂ„ngt Ă€ jag med. Men nĂ€r man gĂ„r in och "aktiverar" send pĂ„ den kanal som ska fĂ„ sig en dos av tex reverb bli jag lite konfunderad. NĂ€r fĂ„r kanalen 100% av FX kanalen. Det finns ju en "on" knapp den ska ju va pĂ„ sĂ„klart. Men sen finns det en till i mitten det blir ju lite olika resultat med den pĂ„slagen och inte nĂ€r man drar i fadern. Detta i Cubase SX 3 🙂

Redigerat av Chriskooh
Annons
Postat

Hm, nu har jag inte SX3 framför mig, men det Àr inte Pre/Post Fader Send knappen du menar? Har du valt Pre Fader pÄverkas involymen till reverbet inte av hur du har stÀllt volymfadern pÄ kanalen, och du kan ju sjÀlv rÀkna ut vad som hÀnder om du vÀljer Post Fader.

I Cubase har du under On-knappen ett nivĂ„reglage som fungerar som en mixer (alltsĂ„ hur mycket av sendeffekten du ska blanda in). DĂ€rför brukar man sĂ€tta "Mix" pĂ„ reverbet pĂ„ 100%. NĂ€r du sedan har 100% Ă€ven pĂ„ channelstripen (alltsĂ„ pĂ„ respektive kanal) DÅ har du 100% blött reverb.

Postat (redigerat)

Är nog lite klokare nu. Men jag förstod inte riktig ressonemanget king prefader knappen. NĂ€r anvĂ€der man den 🙂 ?

Redigerat av Chriskooh
Postat

Den kan vara vÀldigt anvÀndbar i mÄnga situationer! Om du vÀljer pre fader skickar du alltsÄ den faktiska nivÄn pÄ signalen till sendeffekten (inte +- det andal dB som kanalfadern Àr instÀlld pÄ). Detta gör att om du exempelvis har ett kort slapbackdelay pÄ en sendeffekt för att dubbla sÄngen sÄ kan du skicka signalen pre fader och stÀlla nivÄn pÄ den dubbade sÄngen med regeln pÄ FX-spÄret istÀllet. Smidigt!

Det finns fler anvĂ€ndningsomrĂ„den, men man kan ju vara lite kreativ 🙂

Postat

Nu har jag nog blivit en heldel klokare tror jag.. 🙂 Tackr sĂ„ mycket för hjĂ€lpen 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.