Jump to content
Annons

Frekvens på bastrumma


sith

Recommended Posts

Tjena! Har en kondensator mikrofon som jag tänkte ha till min bas trumma. Frekvensomfånget på den är 50-16000hz. Frågan är, om denna har tillräckligt lågt frekvensomfång för bas tonerna så att det känns som lite mer tryck i den? mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det behöver du nog inte bekymra dig för, men ställ dig istället frågan om du verkligen vill ha en kondingmick på baskaggen... Ska du spela in jazz eller annan väldigt akustisk musik så är det förmodligen ett gott alternativ, men vill du har en rockigare baskagge rekommenderar jag faktiskt en dynamisk klubba. Shure gör nån baskaggemick (minns inte vad den heter, kallas allmänt för "klubban") som låter fantastiskt bra tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns tre viktiga frekvensområden för en basstrumma som är viktiga att få fram

1) Tryck: beroende på musikstil ligger det mellan 60 till ~120 Hz

2) Resonans: här skannar man igenom frekvensbanden från 800Hz ner till 100Hz för att hitta den (smalt band)

3) Kick: beroende på musikstil mellan 3-6 kHz

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Dreamsound (oregistrerad)
Tjena! Har en kondensator mikrofon som jag tänkte ha till min bas trumma. Frekvensomfånget på den är 50-16000hz. Frågan är, om denna har tillräckligt lågt frekvensomfång för bas tonerna så att det känns som lite mer tryck i den? mvh

Ett bra tips tycker jag, är att använda equalizer till att testa och förbättra ljudet, allrahelst en billig eq för stereo med minst 10 band per kanal. Då blir lägsta bandet för 30Hz och andraför 60 Hz. Detta är ett enkelt sätt att fixa till ljudet rätt bra, och billigt. En sådan eq, ofta förekommande är Yamaha GE-23/30/40 kan hittas från 4-500 och dom är bra och brusfria. Koppla eq i antingen kanalinsert på mixern eller lägg den som pre-effekt.

Annars en parametrisk eq som går nertill åtminstone 30Hz också mkt användbar, helst flera band.

Bara ställa in ett bättre tryck i basen 🙂

Många kanske hellre säger "köp en riktig mick" men en eq är iaf alltid bra att ha

i en (hem)studio.

Redigerat av Dreamsound
Link to comment
Dela på andra sajter

men vafan.

en EQ är aldrig en ersättning för rätt mikrofon... en eq kör man för att bearbeta grundljudet, och om grundljudet inte är vad du vill ha så är du på fel spår.

jag försöker (nästan) alltid hålla kompression och eq på ett absolut minimum medan jag spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra lösning på att få en kagge att låta fetare än vad den egentligen är:

Ta fram en tongenerator (finns i de flesta mjukvaruprogram) och välj en lämplig ton (tex 40-50 hz). Lägg den tonen på ett separat spår i din sequencer och sätt en gate på den. Välj sidechain på gaten o låt kaggen ”trigga” den gaten så att tonen endast släpps igenom när kaggen slår. Sedan är det bara att ställa in lagom volym på tonen. Då får du fint smaskljud på kaggen samtidigt som den känns i magen på dansgolvet!

Vill ni har mer tips e det bara att säga till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikregel #1: Anything goes, om det låter rätt är det rätt, ta alla tips och mecka med tills du finner det du vill ha och gör du inte ta alla tips å gör tvärtemot, poängen är att få alla instrument oavsett vad de är att få ett eget rum i frekvens-spektrat som utgör musiken och få alla instrument att låta som de gör (om man vill det) eller processa om dem tills de låter som ens vision eller i närheten av den.

Som sagt var så finns det inga regler bara kritiker som alltid kommer att tycka något om det man gör, det som låter som taggtråd i den enas öra kanske låter som ljuv balsam i den andres öra.

Ta någon artist som du gillar som referens och försök att analysera hur låter deras mix/ resp intsrument och mecka sedan så det låter så (ungefär) är den bästa skolan sen finns det ju en (av någon anledning) sorts standard tycker många om hur det ska låta för att det ska låta bra men faktum är att de som oftast inte följer mallen är oftast de som är innovativa och gör något nytt, det är viktigt att inte bli en copy-cat utan att använda vad andra gjort och använda det till ens fördel och vips kanske blir man helt plötsligt en stilbildare själv.

Skär smalt och boosta brett brukar vara en ganska användbar formel, skär hellre än boosta, är min uppfattning.

Rock on!

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikregel #1: Anything goes, om det låter rätt är det rätt, ta alla tips och mecka med tills du finner det du vill ha och gör du inte ta alla tips å gör tvärtemot, poängen är att få alla instrument oavsett vad de är att få ett eget rum i frekvens-spektrat som utgör musiken och få alla instrument att låta som de gör (om man vill det) eller processa om dem tills de låter som ens vision eller i närheten av den.

Som sagt var så finns det inga regler bara kritiker som alltid kommer att tycka något om det man gör, det som låter som taggtråd i den enas öra kanske låter som ljuv balsam i den andres öra.

Ta någon artist som du gillar som referens och försök att analysera hur låter deras mix/ resp intsrument och mecka sedan så det låter så (ungefär) är den bästa skolan sen finns det ju en (av någon anledning) sorts standard tycker många om hur det ska låta för att det ska låta bra men faktum är att de som oftast inte följer mallen är oftast de som är innovativa och gör något nytt, det är viktigt att inte bli en copy-cat utan att använda vad andra gjort och använda det till ens fördel och vips kanske blir man helt plötsligt en stilbildare själv.

Skär smalt och boosta brett brukar vara en ganska användbar formel, skär hellre än boosta, är min uppfattning.

Rock on!

word

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...