Jump to content
Annons

Min låt, idéer för mixning?


Schizofren

Recommended Posts

Sådärja, nu har jag kommit en bit på vägen med min låt. Jag har som sagt noll erfarenhet av att mixa. Det jag har gjort är följande:

Jag spelade först in på GNX4an och dubbade gitarrerna. Jag har lagt på kompressor på alla gitarrer (+6 i gain, mycket mer attack och lite mer release). Flanger på sologitarren. Efter det har jag lagt en Parametric EQ på gitarrerna och basen, då jag tar bort mycket av basmullret (Tackar beliol för det!). Jag funderar på om jag ska peta in lite reverb på det här? Sedan behöver jag få upp ljudnivån också.

Jag använder programet Pro Tracks Plus, men jag spelar in själva musiken på min GNX4a.

Här finner ni låten: http://www.bostream.nu/broder/eriksongs/

Jag är mycket väl medveten om att det här är ett väldigt subjektivt ämne, men jag är öppen för alla förslag och idéer. Jag tror det kan gå att få det här att låta mycket bättre nämligen. 😳

Tackar på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Sedan behöver jag få upp ljudnivån också.

Det behöver du fundera på först då du har en bra mix. Då du fortfarande är i mixskedet är den ljudnivåökning du behöver endast bakom volymknappen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder ingen pan eller något sådant öht än, så allt spelas i alla högtalare. Det är säkert det som spökar. Det ska vara i stereo iaf. 😉

Då föreslår jag att du börjar med att panorera ut kompgurorna på varsin sida. Säg 50-60 procent. Kanske tom 70. Nu grötar ju allt ihop sig i mitten och panorering hjälper till att separera de olika elementen, vilket ofta är lika effektivt som att labba med EQ osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder ingen pan eller något sådant öht än, så allt spelas i alla högtalare. Det är säkert det som spökar. Det ska vara i stereo iaf. 😲

Då föreslår jag att du börjar med att panorera ut kompgurorna på varsin sida. Säg 50-60 procent. Kanske tom 70. Nu grötar ju allt ihop sig i mitten och panorering hjälper till att separera de olika elementen, vilket ofta är lika effektivt som att labba med EQ osv.

Okej, testar det med en gång. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...