Jump to content
Annons

Stort behov av hjälp!


Schizofren

Recommended Posts

Hejsan! Är helt ny på det här forumet. 🙂

Okej, såhär ligger det till. Nyligen skaffade jag mig en GNX4 (www.digitech.com). Jag spelar in min musik på den, och sedan för jag över den till datorn. I datorn mixar jag det sedan i Pro Tracks Plus (följde med GNX4an). Jag är dock helt ny när det kommer till mixning. Jag har gått en grundkurs i ljudteknik men det var bara grunderna. Det jag spelar är melodisk metal.

Mitt problem nu är att när jag kör är att ibland när jag kör dämpat sjättesträng blir det ett "WHOMP" om ni förstår vad jag menar. Ett riktigt basigt obehagligt ljud. Såhär ser inställningarna ut:

Stärkarens EQ:

Bas 4/10

Mellanregister 5/10

Diskant 6/10

Pedalens EQ (Går från -12 till 12):

Bas -2

Mellan -5

Diskant 10

Jag har dubbat gitarrerna, men båda har samma problem. Jag har lagt på en kompressor med +6 i gain. Sedan har jag hört från en kompis att jag ska köra något som heter High Pass filter, som ska ta bort de där otrevligt låga frekvenserna. Det enda jag hittar i PTP är i Cakewalks Reverb. Där i den menyn finns något som heter HP-filter där jag valde bort de lägsta 100hz. Det funkade dock inte, WHOOMP-ningarna är kvar. Det är alltså enbart när jag dämpar sjättesträngen.

Är det någon som vet hur jag ska fixa detta? Ska jag sänka basen ännu mer trots att den redan är låg? Är jag inne på fel spår när det kom till HP-filtret? Vet någon vart jag kan få tag i ett sådant som fungerar?

Jag har som sagt dålig koll på sånt här så jag ber om ursäkt för eventuella idiotfrågor. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hejsan! Är helt ny på det här forumet. 🙂

Okej, såhär ligger det till. Nyligen skaffade jag mig en GNX4 (www.digitech.com). Jag spelar in min musik på den, och sedan för jag över den till datorn. I datorn mixar jag det sedan i Pro Tracks Plus (följde med GNX4an). Jag är dock helt ny när det kommer till mixning. Jag har gått en grundkurs i ljudteknik men det var bara grunderna. Det jag spelar är melodisk metal.

Mitt problem nu är att när jag kör är att ibland när jag kör dämpat sjättesträng blir det ett "WHOMP" om ni förstår vad jag menar. Ett riktigt basigt obehagligt ljud. Såhär ser inställningarna ut:

Stärkarens EQ:

Bas 4/10

Mellanregister 5/10

Diskant 6/10

Pedalens EQ (Går från -12 till 12):

Bas -2

Mellan -5

Diskant 10

Jag har dubbat gitarrerna, men båda har samma problem. Jag har lagt på en kompressor med +6 i gain. Sedan har jag hört från en kompis att jag ska köra något som heter High Pass filter, som ska ta bort de där otrevligt låga frekvenserna. Det enda jag hittar i PTP är i Cakewalks Reverb. Där i den menyn finns något som heter HP-filter där jag valde bort de lägsta 100hz. Det funkade dock inte, WHOOMP-ningarna är kvar. Det är alltså enbart när jag dämpar sjättesträngen.

Är det någon som vet hur jag ska fixa detta? Ska jag sänka basen ännu mer trots att den redan är låg? Är jag inne på fel spår när det kom till HP-filtret? Vet någon vart jag kan få tag i ett sådant som fungerar?

Jag har som sagt dålig koll på sånt här så jag ber om ursäkt för eventuella idiotfrågor. 😛

Det du letar efter är ett Hi Pass Filter som du säger. Det kan även heta Low Cut det är samma sak.

Det den gör är att den gradvis tar bort frekvenser under sig.

Brukar finnas i eq's.

Link to comment
Dela på andra sajter

ta en parametrisk eq (gärna en flerbandig, alltså att föredra mer band än fyra men det funkar det med om tar fler efter varandra, waves Q10 är en bra sådan t ex, behovet avgör) Skär bort som du gjort under 100hz-120 ungefär sedan leta i området 121-131hz och skär med ett band ganska hårt Q-värde runt -6 å mer om så önskas det brukar funka fint för att få bort whompen, men inte för hårt då det försvinner mycket "kropp" i guran. Man får laborera mycket men det har hjälp mig mycket, sen kan man även skära där i basgitarren också då den också tenderar att skapa whooooo liknande jobbigt ljud. ljust inom metal med dämp så tenderar området 121-131/140hz och där i kring, värst är det med sjusträngat som tenderar att vara väldigt whoooompiga.

lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan! Är helt ny på det här forumet. 🙂

Okej, såhär ligger det till. Nyligen skaffade jag mig en GNX4 (www.digitech.com). Jag spelar in min musik på den, och sedan för jag över den till datorn. I datorn mixar jag det sedan i Pro Tracks Plus (följde med GNX4an). Jag är dock helt ny när det kommer till mixning. Jag har gått en grundkurs i ljudteknik men det var bara grunderna. Det jag spelar är melodisk metal.

Mitt problem nu är att när jag kör är att ibland när jag kör dämpat sjättesträng blir det ett "WHOMP" om ni förstår vad jag menar. Ett riktigt basigt obehagligt ljud. Såhär ser inställningarna ut:

Stärkarens EQ:

Bas 4/10

Mellanregister 5/10

Diskant 6/10

Pedalens EQ (Går från -12 till 12):

Bas -2

Mellan -5

Diskant 10

Jag har dubbat gitarrerna, men båda har samma problem. Jag har lagt på en kompressor med +6 i gain. Sedan har jag hört från en kompis att jag ska köra något som heter High Pass filter, som ska ta bort de där otrevligt låga frekvenserna. Det enda jag hittar i PTP är i Cakewalks Reverb. Där i den menyn finns något som heter HP-filter där jag valde bort de lägsta 100hz. Det funkade dock inte, WHOOMP-ningarna är kvar. Det är alltså enbart när jag dämpar sjättesträngen.

Är det någon som vet hur jag ska fixa detta? Ska jag sänka basen ännu mer trots att den redan är låg? Är jag inne på fel spår när det kom till HP-filtret? Vet någon vart jag kan få tag i ett sådant som fungerar?

Jag har som sagt dålig koll på sånt här så jag ber om ursäkt för eventuella idiotfrågor. 😛

Det du letar efter är ett Hi Pass Filter som du säger. Det kan även heta Low Cut det är samma sak.

Det den gör är att den gradvis tar bort frekvenser under sig.

Brukar finnas i eq's.

Ah, okej. Vet du vart jag kan få tag på ett sånt program? Det som fann med i PTP verkar inte fungera. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

All annan musik du spelar upp på datorn, tex mp3 har inte mycket bas ? tänkte om det är nån loud eller liknande på vägen ut till högtalarna ?

All annan musik fungerar prima. Har testat alla möjliga band och allt låter bra med de inställningarna jag har nu (Allt utom min egen musik då 😛).

Link to comment
Dela på andra sajter

ta en parametrisk eq (gärna en flerbandig, alltså att föredra mer band än fyra men det funkar det med om tar fler efter varandra, waves Q10 är en bra sådan t ex, behovet avgör) Skär bort som du gjort under 100hz-120 ungefär sedan leta i området 121-131hz och skär med ett band ganska hårt Q-värde runt -6 å mer om så önskas det brukar funka fint för att få bort whompen, men inte för hårt då det försvinner mycket "kropp" i guran. Man får laborera mycket men det har hjälp mig mycket, sen kan man även skära där i basgitarren också då den också tenderar att skapa whooooo liknande jobbigt ljud. ljust inom metal med dämp så tenderar området 121-131/140hz och där i kring, värst är det med sjusträngat som tenderar att vara väldigt whoooompiga.

lycka till

Ah, stort tack för den infon! Jag vet inte om en sådan EQ finns med i PTP, vart kan jag hitta den om den inte finns?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag jobbar inte specifikt i Protools men att det finns en parametrisk eq där är en förutsättning för att överhuvudtaget kunna göra nåt vettigt med programmet, kör du pc så tryck F1 för hjälp (i protools) och sök i den efter typ eq, parametric eq eller liknande så borde du kunna finna eq delarna, antar att det också borde stå i manualen med eller i nån kom-igång-hjälp som de flesta program är utrustade med... kör du Mac well det finns väl nån standard-knapp för hjälp där med antar jag.

I cubase t ex så finns allt under kanalens insert/fx där du ska lägga eq och inte under send även om det också funkar så är det att rekomendera under insert då det ligger i signalkedjan direkt på det inspelade materialet och inte sänder vidare processingen som send är mer tänkt för och där man kan styra hur mycket det ska påverka men det hänger bättre ihop med reverb/delayer etc för att "blöta" ner materialet.

hoppas det löser sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag jobbar inte specifikt i Protools men att det finns en parametrisk eq där är en förutsättning för att överhuvudtaget kunna göra nåt vettigt med programmet, kör du pc så tryck F1 för hjälp (i protools) och sök i den efter typ eq, parametric eq eller liknande så borde du kunna finna eq delarna, antar att det också borde stå i manualen med eller i nån kom-igång-hjälp som de flesta program är utrustade med... kör du Mac well det finns väl nån standard-knapp för hjälp där med antar jag.

I cubase t ex så finns allt under kanalens insert/fx där du ska lägga eq och inte under send även om det också funkar så är det att rekomendera under insert då det ligger i signalkedjan direkt på det inspelade materialet och inte sänder vidare processingen som send är mer tänkt för och där man kan styra hur mycket det ska påverka men det hänger bättre ihop med reverb/delayer etc för att "blöta" ner materialet.

hoppas det löser sig.

Aha, nu har jag EQn här framför mig. Den har fyra band och en kurva. Sedan nere står det low shelf, peak och high shelf, och man kan bara välja en av dem. Vilken är det som gäller?

Hur skulla jag ställa de olika bandena? Den första ska ända ner i botten vid 100hz va? Och den vid 130 vid -6 ungefär?

Link to comment
Dela på andra sajter

typ så här kan det se ut:

http://hem.bredband.net/belial/eq.jpg

hoppas det löser sig, de flesta eq (parametriska) funkar likadant även om de ser olika ut

Glömde att fylla på med:

detta är ett exempel på hur det ser ut, low-cut som du ser är med böj upp från vänster, alltså de låga banden (hz) är uppåtgående medans hi-cut är precis tvärtom, den normala är just som den ser ut, som en kulle eller en backe och upp igen och Q är hur snäv kurvan är!

så nu borde saker klarna tänker jag 🙂

rock on!

Redigerat av belial
Link to comment
Dela på andra sajter

Ehm, nu blev jag bara mer förvirrad. 😉

Min kurva nu ser ut som en skidbacke som lutar åt vänster. Och ljudet i gitarrerna tog steget mot aprå blackmetal-dist. Dvs mycket dist, mycket diskant och inget annat.

Okej, om vi tar det här steg för steg. Jag har fyra band. Första bandet lägger jag på 100hz, vart på gainskalan? Andra bandet lägger jag runt 125hz, med -6 i gain. Vart hamnar de två resterande banden? Det jag söker är en ganska fyllig metaldist utuan whoompts.

Tackar för hjälpen. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså poängen här är att band 1 som du ser skär allt under 56hz (i mitt fall) hade jag dragit den till 100hz så hade vänster backen startat vid 100hz och sedan skurit allt under den med fallande kurva, den är fortfarande vid 0db, bandet efter vid 62hz gör en dip som skär med Q-värdet som styrpunkt men med skillnaden att den är beroende av hur Q-värdets snävhet, alltså hur mycket den ska påverka närliggande band och som du ser så är den som hårdast längst ner för att sedan sprida sig mot 0db, hade jag vänt just det bandet hade den sett likadan ut uppåt men med skillnade att då förstärker just den frekvensen och däri då hur mycket Q-värdet ska påverka närliggande band fast då i förstärkning, svårt ja vafan prova får du se (läs höra) det är bara att labba på, det finns inga regler utan ditt öra avgör vad som låter bra i dina öron, om det sen låt skit i andras eller om du själv tycker det, tja labba vidare tills lut hittar du ett sound som passar det hela, och viktigast av allt, det ska ju låta bra i helheten när alla andra instrument spelar ut i ljudbilden. titta på gain, hz och sedan Q för att sedan antingen förstärka eller förminska kraften i den frekvens som du jobbar med, en tum-regel dock är att skära framför förstärka.

Summa sumarum man blir bättre ju mer man håller på precis som med tennis cykling eller virkning helt enkelt.

try it and maybe you hate it, try it again and maybe you'll like it, glöm inte bort att hela tiden ha det övriga materialet igång så att hör hu gitarren faller in i helheten så att det blir en helhet som man trivs med inte bara ett gura-ljud som låter bra men resten skit eller tvärtom.

Nu måste jag sova, men som man säger: övning ger färdighet och Rom byggdes inte på en dag! En dag så skriker folk att faaan va bra det låter och du kan lugnt säga "Jag vet" 😲

Over'n out

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...