Jump to content
Annons

Har HON lämnat dig, gått upp i rök?


Orris

Recommended Posts

Hej!

Denna sång har vi skickat in till DILLSMAK.se - ett projekt för en bättre attityd (http://www.dillsmak.se) och vill ha lite feedback på låten i allmänhet och samtidigt passa på att berätta att Ni kan själva bidra med låtar, i alla genre:s, på DILLSMAK.se.

Vår sång handlar om en kille som sörjer sin tjej som just har dött.

 

married_th.jpg

LÅTNAMN:

UPP I RÖK

ARTIST/GRUPP:

DILLSMAK.se

GENRE:

BALLAD

LÅTLÄNGD:

4:35

KOMPOSITÖR:

Orrebacken/Andersson

PRODUCENT: Jerry Orrebacken

MEDVERKANDE:

Jerry Orrebacken - instrument, Mads Clausen - sång

INSPELNINGSÅR:

2006

FORMAT/STORLEK:mp3/5.9 Mb

STATUS:

Detta kan nog ses som en färdig demo.

LÅTLÄNK:

DILLSMAK.se - ett projekt för en bättre attityd

TEXTEN:

"Jag ser ett par på en bild som dricker vin,

jag kan se hur dom ler, jag kan höra deras skratt.

För jag var med, det var så fint.

Han, det var jag och hon, det var min skatt.

 

Det hade varit så mycket enklare om hon bara gått för en annan man.

Det hade varit så mycket enklare om hon bara somnat i en annan famn.

Men hon gav sig av på en resa så långt härifrån.

 

Rökningen tog hennes liv.

Ja, hon finns inte mer, hon som hade lovat att leva här bredvid,

hon gick upp i rök.

 

Nu går jag här ensam och letar efter en ny vän

som jag kan slösa min kärlek på, jag lever ju än.

Men överallt där jag letar, där röker dom

och jag vill ju hitta en vettig tjej som inte går upp i rök.

 

Det hade varit så mycket enklare om hon bara gått för en annan man.

Det hade varit så mycket enklare om hon bara somnat i en annan famn.

Men hon gav sig av på en resa så långt härifrån.

 

Rökningen tog hennes liv.

Ja, hon finns inte mer, hon som hade lovat att leva här bredvid.

Hon finns inte mer trots hon hade lovat att leva här bredvid så gick hon upp i rök.

 

Så därför säger jag till dig som lyssnar på mig:

Börja aldrig rök och lämna aldrig mig,

om vi blir en"

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Påminner om Skifs tycker jag, inte minst rösten. Och det är väl ett bra betyg antar jag! 😄

Helt okej låt tycker jag. Skön att lyssna på, lite mysig av sig, fast inget jättemärkvärdigt som verkligen fastnar i minnet på en. Sången är ju inte vad man hör varje dag direkt, men jag gillar den. Vet bara inte om det är rätt genre för rösten, vet knappt själv vad jag tycker om det där... Men när sångaren verkligen tar i blir det som en kontrast mot den lugna och mysiga musiken, känns inte helt hundra. Kanske kunde instrumenten också få lite mer action i sig då? Texten är väl inte i min smak direkt. Har lite svårt för svenska texter, och den här texten tycker jag påminner om en anti-rök-kampanj för högstadieelever... 😉

Men i helhet gillar jag låten, tycker att den är skön! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, Mupp.

Visst är det anti-rök för högstadiet, men kanske mer för lågstadiet. Rökarna är ju oftast redan fackade (fuckade?) när de når 15-16 år. Tanken är att få folk, barn, att tänka efter innan.

Visst finns det likheter (??) med Skifs.

Tack för din feedback, den stärker mitt självförtroende!

Rock on!

//Orris

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastisk sånginsats, rena Skifs eller Pugh Rogerfeldt! Det är främst sånginsatsen som imponerar, kompet/arret känns inte lika proffsigt utfört. Kompositionen går hem direkt, jättebra, mer tveksam till texten, känns för rakt på, lite av uppenbar slutaröka-reklamkampanj. Hade man kunnat läsa budskapet mellan raderna hade det nog träffat mer direkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

.....mer tveksam till texten, känns för rakt på, lite av uppenbar slutaröka-reklamkampanj. Hade man kunnat läsa budskapet mellan raderna hade det nog träffat mer direkt!

Tack!

Texten är rak och menad att träffa direkt. Hade kunnat skriva nåt i stil med:

En dag när hon hostat blod i en timme tog jag med henne till sjukhuset,

Där kunde läkaren konstatera KOL

Lustigt namn på en sjukdom på nån som bara ville vara COOL

Hon fick en månad till och nu lever jag här ensam

Vet inte om det budskapet gått fram lika tydligt *skrattar*

//Orris

PS gå in och bidra till en bättre attityd - DU med - www.dillsmak.se DS

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra sånginsats. Själva musiken är väl också helt okej. Texten känns dock lite för rak på och "enkel" på något sätt. Det är inget fel egentligen utan mer en personlig smaksak. Tycker att formuleringen "hon gick upp i rök" inte alls passar in i låten. Känns som att texten i övrigt är väldigt seriös men att "man går upp i rök av att röka" känns som ett dåligt och malplacerat skämt. Hmmm, kanske bara är jag som reagerat över detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra sånginsats. Själva musiken är väl också helt okej. Texten känns dock lite för rak på och "enkel" på något sätt. Det är inget fel egentligen utan mer en personlig smaksak. Tycker att formuleringen "hon gick upp i rök" inte alls passar in i låten. Känns som att texten i övrigt är väldigt seriös men att "man går upp i rök av att röka" känns som ett dåligt och malplacerat skämt. Hmmm, kanske bara är jag som reagerat över detta?

Häller med tänkte skriva detta men det hade jjeje redan gjort..

Ynot

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som att texten i övrigt är väldigt seriös men att "man går upp i rök av att röka" känns som ett dåligt och malplacerat skämt. Hmmm, kanske bara är jag som reagerat över detta?

Håller med tänkte skriva detta men det hade jjeje redan gjort..

Ynot

Hej och tack!

Jag vet inte om Ni känner till rökningens konsekvenser men att säga att nån går upp i rök av att röka är varken kul eller malplacerat, det är hemskt och, i allra högsta grad, aktuellt.

Själv tycker jag att det är en kul formulering med tanke på textens innehåll, men det kanske jag är ensam om....?

Tack skall Ni ha iallafall, all feedback är välkommen.

(Det rekryteras 15000 nya rökare varje år och hälften kommer gå upp i rök på grund av detta missbruk. Dåligt skämt eller hemskt verklighet?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som att texten i övrigt är väldigt seriös men att "man går upp i rök av att röka" känns som ett dåligt och malplacerat skämt. Hmmm, kanske bara är jag som reagerat över detta?

Håller med tänkte skriva detta men det hade jjeje redan gjort..

Ynot

Hej och tack!

Jag vet inte om Ni känner till rökningens konsekvenser men att säga att nån går upp i rök av att röka är varken kul eller malplacerat, det är hemskt och, i allra högsta grad, aktuellt.

Själv tycker jag att det är en kul formulering med tanke på textens innehåll, men det kanske jag är ensam om....?

Tack skall Ni ha iallafall, all feedback är välkommen.

(Det rekryteras 15000 nya rökare varje år och hälften kommer gå upp i rök på grund av detta missbruk. Dåligt skämt eller hemskt verklighet?)

Självklart känner jag till rökningens konsekvenser. Det var ju lite det som jag menade. Den textraden känns mer som ett dåligt Ingvar Oldsberg-skämt eller nåt. I seriösa texter ska man ju liksom inte ha kul och skämtsamma formuleringar. (detta är ju visserligen en smaksak dock)

Link to comment
Dela på andra sajter

I seriösa texter ska man ju liksom inte ha kul och skämtsamma formuleringar. (detta är ju visserligen en smaksak dock)

Aha, nu hajar jag din poäng.

Det var en annan sak, och jag förstår dig.

Tanken med titeln var just att komma med en dum, eller fynding, titel på en hemsk berättelse.

Tack för din input!

Link to comment
Dela på andra sajter

I seriösa texter ska man ju liksom inte ha kul och skämtsamma formuleringar. (detta är ju visserligen en smaksak dock)

Aha, nu hajar jag din poäng.

Det var en annan sak, och jag förstår dig.

Tanken med titeln var just att komma med en dum, eller fynding, titel på en hemsk berättelse.

Tack för din input!

Jag tycker att titeln "Upp i rök" funkar bra. Då är det ett lite lagom subtilt ordskämt men just i texten blir det lite väl tydligt! Kanske för att det upprepas och för att det nämns i samband med att tjejen dött.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...