Bysse Postat 5 januari 2007 Postat 5 januari 2007 Jag tĂ€nkte köpa ett nytt ljudkort nu och har fĂ„tt ett förslag pĂ„ att köpa ett Edirol UA-25. Det kostar i affĂ€r typ 2500 kr. Ăr detta ett bra köp, funkar det lika bra oavsett programm osv?? Vad Ă€r det för latency-vĂ€rden?? Tacksam för svar av er som vet!!!! /Bysse
Magpie Postat 5 januari 2007 Postat 5 januari 2007 Sorry vet inget om det kortet, men ett billigare kort som pĂ„ pappret Ă€r vĂ€ldigt bra och har mĂ„nga funktioner Ă€r Emu 0404 med USB 2.0 (de flesta USB kort har bara USB 1) I Sverige ligger det pĂ„ ca 2200 kr tror jag, men bestĂ€ll frĂ„n Thomann eller musicstore.de sĂ„ blir det alltid billigare đź HĂ€r Ă€r en recension: http://www.digit-life.com/articles2/proaud...u-0404-usb.html
BGGuitar Postat 8 januari 2007 Postat 8 januari 2007 Jag har inte det hÀr kortet, men jag har den dyrare firewire varianten som heter FA66. Jag Àr vÀldigt nöjd. Den ska ha zero-latency och det verkar stÀmma. Jag fick latencyproblem nÀr jag hade 8-9 spÄr med 192 kHz. Men det Àr nog för att datorn inte hinner med i den hastigheten, ljudfilerna blir vÀldigt stora sÄ det blir mycket att lÀsa och skriva för PCn. 96 och 48 kHz gÄr bra. Jag installerade ocksÄ ASIO-drivrutiner vilket verkar vara en bra ide att göra. USB har lÀgre hastighet Àn firewire, men sÄ Àr det billigare ocksÄ. Det bör fungera oavsett program. I manualen till min sÄ stÄr det hur man installerar den till olika program. Roland har manualer pÄ internet sÄ du kan nog hitta manualen till kortet somš du funderar pÄ och lÀsa mer dÀr. HÀr Àr lÀnk till manualen för mitt kort: http://www.rolandus.com/support/product_manuals/FA-66_OM.pdf
gsol Postat 8 januari 2007 Postat 8 januari 2007 Jag har ett UA-25 som jag anvÀnt i typ ett och ett halvt Är, och jag Àr fortfarande nöjd. Trots det skulle jag, om jag vore i ditt lÀge, kika pÄ nÄgot firewire-kort istÀllet, just pÄ grund av latencyn. SjÀlv brukar jag ligga pÄ omkring 10 ms, vilket Àr godkÀnt för ett USB-kort, men fortfarande lite mer Àn vad man kan önska. PÄ den nivÄn jag ligger i mitt producerande och mixande kan jag dock inte pÄstÄ att 10 ms har vÄllat mig nÄgra problem över huvud taget. Om UA-25 kostar 2.200 idag har det bara sjunkit tre-fyrahundra spÀnn sen jag köpte det, och det var som sagt ett tag sedan. DÀrför tycker jag egentligen att det borde finnas mer prisvÀrda alternativ, men jag kan inte sÀga att jag har nÄgon koll pÄ marknaden. SÀg till om du vill höra nÄgot jag spelat in med kortet sÄ fixar vi det.
Bysse Postat 8 januari 2007 TrĂ„dstartare Postat 8 januari 2007 Okej đ Tack för era svar!! Om ni stod i valet och kvalet mellan ett Edirol UA-25 och ett Line6 UX2, vilket skulle ni dĂ„ vĂ€lja och varför? đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.