Jump to content
Annons

Så mycket mer tryck live än på platta!


adama

Recommended Posts

tack för alla svar! jo, allt som sägs verkar ju vettigt, och vi i bandet ska göra ett försök i replokalen några dar efter jul! Det ska bli riktigt kul att se hur det går.

Någon som sa att känslan är så mycket starkare när man spelar live, och någon som tyckte tvärtom.

Jag har vart i båda situationerna. För ett år sen tyckte jag att det var rätt tråkigt att lira live. Och därmed blev vi inget bra liveband heller. En ny bandmedlem kom in och ändrade vår inställning helt. Nu är en livespelning det bästa man kan vara med om för vår del! När jag har så roligt, blir jag mycket mycket säkrare, och det går helt enkelt skitbra!

IDF! Jag har en låt att skicka till dig, om du inte redan hört den här på forumet!

https://www.studio.se/index.php?showtopic=34685&hl=adama

Det är just denna låt jag tänker på när jag säger att det är inget tryck alls i skillnad mot live!!

/adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MrPhil (oregistrerad)
det hänger på hur duktig man är som musiker i första hand

det handlar mer om ifall man är bra på det man gör, än om man är duktig musiker tror jag!!

kan man spela en sjuhelvetes massa skalor snabbt som fan upp o ner kanske inte känslan att spela punkrock finns där..

Vad är skillnaden? Varför blir begreppet 'duktig musiker' av så många kopplat till 'spela skalor snabbt'? 😄 Det är väl att sätta en begränsning själv isf vad det innebär att vara duktig musiker om man tror att det bara betyder spela snabbt o kunna massa skalor.

En del av att vara duktig musiker är ju att kunna överföra live-energin även i studion. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det är just denna låt jag tänker på när jag säger att det är inget tryck alls i skillnad mot live!!

/adama

Hur låter den live då?

Den är ju väldigt snällt o laid-back mixad i studion.

Inget som slamrar, inget som skriker ordentligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är just denna låt jag tänker på när jag säger att det är inget tryck alls i skillnad mot live!!

/adama

Hur låter den live då?

Den är ju väldigt snällt o laid-back mixad i studion.

Inget som slamrar, inget som skriker ordentligt.

jadu! 😆 jag står ju på scen när den framförs live, så jag vet inte riktigt faktiskt, men polare påstår det hela tiden! Mycket mera drag live än på platta, vilket gung ni har live, vilken energi live i skillnat mot inspelning. Såna kommentarer får man höra från polare! Visserligen jättekul att man låter bättre live än på platta, men jag tror vi kan höjja inspelningen några snäpp bara vi vet hur.

Har du några förslag angående mixen? Mer reverb på trummor? Lite bakgrundsljud, lite garv och sånt?

Jag tycker kungers (www.kungers.se) är ett band som har ett jäkla drag på inspelning! även fast det är dubbelt så mycket drag live, men deras inspelningar är helt klart dragiga.

/adama

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det är just denna låt jag tänker på när jag säger att det är inget tryck alls i skillnad mot live!!

/adama

Hur låter den live då?

Den är ju väldigt snällt o laid-back mixad i studion.

Inget som slamrar, inget som skriker ordentligt.

jadu! 😉 jag står ju på scen när den framförs live, så jag vet inte riktigt faktiskt, men polare påstår det hela tiden! Mycket mera drag live än på platta, vilket gung ni har live, vilken energi live i skillnat mot inspelning. Såna kommentarer får man höra från polare! Visserligen jättekul att man låter bättre live än på platta, men jag tror vi kan höjja inspelningen några snäpp bara vi vet hur.

Har du några förslag angående mixen? Mer reverb på trummor? Lite bakgrundsljud, lite garv och sånt?

Jag tycker kungers (www.kungers.se) är ett band som har ett jäkla drag på inspelning! även fast det är dubbelt så mycket drag live, men deras inspelningar är helt klart dragiga.

/adama

Nästa gång ni spelar live tycker jag ni ska spela in det, så får ni en kläm själva på vad som ev skiljer sig från när ni spelar i studio.

Ang den inspelning ni redan har skulle jag nog hellre spela in på nytt än att försöka mixa om. Inspelningen är för snäll fån början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...