Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag funderar på att dämpa upp taket i min hemmastudio/sovrum. Rummet är 14,8 kvadratmeter. Min tanke var att sätta upp äggkartongsformad skumplast 45*20 i dimension. (45mm i topparna och 20mm i dalarna). Jag skulle behöva feedback på om jag ska täcka hela taket eller bara bitvis? 😉

Annons
Postat

Det beror lite på vad det är för material. Är det vanlig skumplast, så kommer du inte att ha någon större glädje av det, eftersom det bara kommer att dämpa diskant och ge en ojämn ljudbild. Är det akustikskum, så har det en annan konstruktion som gör att det dämpar i ett mycket bredare frekvensomfång.

Taket är faktiskt inte alltid nödvändigt att dämpa, utan främst väggen bakom högtalarna, på sidoväggarna och framför allt i hörnen, där det byggs upp mycket oönskad bas - men där behövs det tjockare varianter av akustikskum eller skivor av mineralull...

Du bör sätta upp absorbenter på alla ställen där du från mixpositionen skulle kunna se någon av högtalarna om det satt en spegel där. Väggen du har bakom ryggen kan också behöva en viss behandling, men ofta är det diffusion som kan behövas där och inte absorption...

Hur nära väggarna står förresten högtalarna?

Postat

Högtalarna står i varsitt hörn av rummet med ungefär 40 cm avstånd från vadera hörn. Jag vill främst dämpa för att få ett behagligare ljud vid inspelning. Just nu har jag lite för mycket reflektioner och lite för mycket rumsklang.

• 2 veckor senare...
Postat
om man vill få bort ljud från grannen ovan (skrammel, fotklamp mm) så händer det inte nånting alls då om man sätter upp sånna här över hela taket?

http://www.lindforsevent.se/webshop/produc...p?ID=25&cat=137

nån idé på hur man for bort ljud från grannen ovan?

tacksam för svar.

Det typen av skum dämpar bara akustiken i rummet.

Ljuddämpning är en helt annan femma som kräver andra material och annan uppbyggnad - och BETYDLIGT mer jobb där man reglar upp och bygger upp ett nytt tak under det befintliga, med extra isolering mellan de båda taken.

Postat
Högtalarna står i varsitt hörn av rummet med ungefär 40 cm avstånd från vadera hörn. Jag vill främst dämpa för att få ett behagligare ljud vid inspelning. Just nu har jag lite för mycket reflektioner och lite för mycket rumsklang.

Spelar du in i samma rum som du mixar i...?

Kan du göra en enkel skiss på hur rummet ser ut, med mått och eventuell möblering?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.