Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har ju helt missat allting som heter 24-bitars inspelning. Det Àr bara nyligen som jag plockat upp det faktum att det blir lÀgre brusnivÄ vid högre volym (GRRRRRREAT!). Kikade runt och insÄg att mitt M-Audio Delta 1010LT faktiskt klarade av inspelning med 24-bit och 96kHz.

Men ... men. DÄ har jag bara en lite frÄga:

Är det bara att vĂ€lja 96kHz i M-audio 1010LT's Control Panel, eller blir det 16-bit och 96kHz? Behöver jag dĂ„ göra ngn instĂ€llning i Cubase SX? Om inte: om jag spelar in i 24-bit 96kHz - blir det dĂ„ inte en konstig mixdown dĂ„ filen (efter mastering) ska dras ned till 16-bit 44.1kHz ... eller blir det bara konstigt dĂ„ man har lyckats spela in i 48kHz?

Annons
Postat
Jag har ju helt missat allting som heter 24-bitars inspelning. Det Àr bara nyligen som jag plockat upp det faktum att det blir lÀgre brusnivÄ vid högre volym (GRRRRRREAT!). Kikade runt och insÄg att mitt M-Audio Delta 1010LT faktiskt klarade av inspelning med 24-bit och 96kHz.

Men ... men. DÄ har jag bara en lite frÄga:

Är det bara att vĂ€lja 96kHz i M-audio 1010LT's Control Panel, eller blir det 16-bit och 96kHz? Behöver jag dĂ„ göra ngn instĂ€llning i Cubase SX? Om inte: om jag spelar in i 24-bit 96kHz - blir det dĂ„ inte en konstig mixdown dĂ„ filen (efter mastering) ska dras ned till 16-bit 44.1kHz ... eller blir det bara konstigt dĂ„ man har lyckats spela in i 48kHz?

Det beror pÄ vad du menar med mastering. Kör du över en mastermix

till en DAT sÄ blir dynamiken klart bÀttre i 16/44 frÄn en kÀlla med

24/96.

Har du tidigare projekt med Cubase som innehÄller wav filer i det

gamla formatet sÄ blir det inte sÄ mycket bÀttre om du Àndrar till

24/96, dÄ wav filerna Àr hÄrdkodade i 16-bitar.

Postat

Tror att du stÀller in 24bit recording i cubase (Àr inte sÀker men det borde vara sÄ). Samplingsfrekvensen har egentligen ingenting att göra med bitljupet.

Det Àr jÀkla skönt rent inspelningstekniskt att köra 24 bitar för du behöver aldrig bekymra dig sÄ mycket om signalen Àr lite för lÄg till ljudkortet.

Postat
Tror att du stÀller in 24bit recording i cubase (Àr inte sÀker men det borde vara sÄ). Samplingsfrekvensen har egentligen ingenting att göra med bitljupet.

Jopp!

Du anger bitdjupet i menyn "Projekt/Project setup..."

DÀr kan du Àven ange samplingsfrekvens, men efter alla diskussioner som varit hÀr pÄ forumet om det, sÄ tror jag att vi Àr överrens om att det funkar utmÀrkt att köra i 44.1khz

(En liten sak bara. Det KAN kanske vara sÄ att du fÄr stÀlla in pÄ ditt ljudkort om det skall anvÀnda instÀllningar ifrÄn programmet eller sina egna instÀllningar. Det mÀrker du..! )

Postat

Du kanske bör vara medveten om att köra bÄde 96kHz oxh 24bitar tar en massa mer utrymme pÄ din disk. Detta tar ocksÄ mer av ditt ramminne dock sÄ kommer det belasta din prossesor mindre.

Postat

Tack för alla svar. Jag vet egentligen inte ifall jag behöver spela in i 24-bit, men det vore dumt att inte testa 😛 ... perhaps I will love it?

Postat

För refens,

24 bitar, 96 kHz tar ca 4 gĂ„nger mer plats Ă€n vid 16 bitar, 44 kHz (cd-kvalitĂš). Det innebĂ€r ocksĂ„ att din hĂ„rddisk arbetar 4 gĂ„nger mera. Plus att proccessorn arbeta dubbel sĂ„ mycket vid dsputrĂ€kningar(pluggar) blir dubbelerade av den höjda samplingfrekvensen. Att arbeta 24 bitar tycker jag gör större skilland Ă€n att arbeta med 96 kHz. Dock kan det lĂ„ta bĂ€ttre i 96 kHz det beror ofta pĂ„ att samplingsfilteret pĂ„ ett ljudkort ibland introducerar distorition i de hörbara registerna. Det gĂ€ller ofta billigare hemstudioljudkort. Men jag sjĂ€lv har aldrig tyckt att det Ă€r ett problem, jag hör inte sĂ„ bra 😛

Postat

TilllĂ€gger med att en del pluggar, sĂ€rskildt filter/eq (Ă€r ju samma sak rent tekniskt) lĂ„ter faktiskt bĂ€ttre vid 96 kHz det tycker jag Ă€r hörbart. Men pĂ„ inspelning tycker jag det inte Ă€r sĂ„ stor skilland. Men dsputrĂ€kningar gör det skilland anser jag. Men jag skippar ofta detta, för jag tycker det blir för tungt för datorn. De pluggar jag anvĂ€nder uppsamplar ofta Ă€ndĂ„, sĂ„ det Ă€r inte problem. Vi pratar verkligen i marginalerna. Med ett par billigare monitorer lĂ€r man inte mĂ€rka skilland alls, det betyder inte alls att de Ă€r sĂ€mre. Men det krĂ€ver enormt bra utrustning för uppfatta dessa smĂ„ nyanser. NĂ€r man kör 96 kHz pĂ„ billigare ljudkort sĂ„ Ă€r det oftare kan höra skillanden med att distoration frĂ„n samplingsfiltern kopplas loss. PĂ„ dyra enheter, sĂ„ Ă€r dessa ofta sĂ„ bra att det introduceras sĂ„ lite att man klara sig med dĂ„liga 44 kHz 😄

Jag tror man vinner mer pĂ„ invenstera i bĂ€ttre micpreamp Ă€n att köra 96 kHz om vi pratar ljudkvalitĂš. Kejdan Ă€r ju som bekant sĂ€llan starkare Ă€n den svagaste lĂ€nken 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.