Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Om man lyssnar pÄ fatboy slims praise you t.ex. eller nÄgon annan likande lÄt Àr den vÀldigt komprimerad. Nu finns det ju nog ingen som vet svaret exakt, mer undrande allmÀnt, denna megakomprimerade ljudbild som man hör - Àr denna "mest" efterarbetad med t.ex. multibandkompressorer? Àr det sÄ man fÄr den dÀr ljudbilden dÀr i princip alla hihats och shakers har smÀlt ihop till en del - det Àr ju sÄ mÄnga olika ljud? NÀr jag har en massa shakers och dylikt fÄr jag aldrig det till en smet, hur mycket jag Àn komrimerar de enskilda instrumenten..

eller ska man skicka t.ex. alla hihats Ä högfrekventa ljud till en bus och komprimera den?

SÄ klart man i mixen komprimerar de enskilda instrumenten, det gör fatboy ÄxÄ, men jag lyckas aldrig fÄ en sÄn riktig ihopsmetad mix av detta, sen Àr jag ganska dÄlig ocksÄ...

Undrar allmÀnt ifall folk brukar jobba mest i mixen nÀr de vill ha ett liknande sound jag talar om?

😕

Redigerat av 1pabloo
Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

RÀkna med att radio Àr helt annat. Materialet körs genom ett ett antal spy-processorer förrÀn det blir FM av det hela, sÄ att sÀga. En bra mastering-engineer klarar av att göra master som inte spy-processorerna dödar, men inte alltid.

AlltsÄ: lyssna pÄ CD:n för att fÄ en trovÀrdig bild av vad som egentligen Àr dÀr.

Postat

jepp, jag tÀnkte pÄ cd:n , det Àr den jag sitter och lyssnar pÄ , bÄde radio och mp3 komprimerar ju utav bara tusan...

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

OK. Multibandskompressorer och digitala brickwall-limiters och lite psykoakustiska maximizerare. NÀmnvÀrda grejer Àr vÀl TC's System XXXX och TC Finalizerna.

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Om man lyssnar pÄ fatboy slims praise you t.ex. eller nÄgon annan likande lÄt Àr den vÀldigt komprimerad. Nu finns det ju nog ingen som vet svaret exakt, mer undrande allmÀnt, denna megakomprimerade ljudbild som man hör - Àr denna "mest" efterarbetad med t.ex. multibandkompressorer? Àr det sÄ man fÄr den dÀr ljudbilden dÀr i princip alla hihats och shakers har smÀlt ihop till en del - det Àr ju sÄ mÄnga olika ljud? NÀr jag har en massa shakers och dylikt fÄr jag aldrig det till en smet, hur mycket jag Àn komrimerar de enskilda instrumenten..

eller ska man skicka t.ex. alla hihats Ä högfrekventa ljud till en bus och komprimera den?

SÄ klart man i mixen komprimerar de enskilda instrumenten, det gör fatboy ÄxÄ, men jag lyckas aldrig fÄ en sÄn riktig ihopsmetad mix av detta, sen Àr jag ganska dÄlig ocksÄ...

Undrar allmÀnt ifall folk brukar jobba mest i mixen nÀr de vill ha ett liknande sound jag talar om?

😏

Vill du verkligen efterstrĂ€va en 'ihopsmetad mix'? 🙂

I vilket fall, sÄ Àr det nog en sjuhelvetes massa kompression som fÄr allt att smeta ihop, ja.

Postat

Jag tycker man ska vara mer sparsam med slutkomprimeringen Àn vad man Àr idag. Det Àr mycket som bara lÄter crap pga att de komprimerar skiten ur materialet. Inspelningar frÄn typ 70-talet lÄter bÀttre Àn dagens, i fler Àn ett fall...LÀs lite mer hÀr

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.