Jump to content
Annons

HDSP 9632 + ADA-8000


coyster

Recommended Posts

Hej! Har just skaffat mig ett Behringer ADA-8000, för lite extra in/ut! Problemet är för mig är att jag inte lyckas få något ljud i monitorerna! Jag har kopplat på följande sätt: Från RME 9632 ADAT-UT till ADA-8000 ADAT-IN (och tvärt om), där efter har jag kopplat från ADA-8000 XLR-UT till mina PM-2or (monitorer)Inget ljud!!! Hur ska inställningarna för ljudkortet se ut och vad ska ADA-8000 vara inställt på, master eller slave eller.....??? Jag har försökt att routa i DSP mixern (RME kortets egen mixer), men jag kokar snart! Är ny på det här med "analoga anslutningar" 😄 Kör på MAC! Jätte tack om någon kom med förslag!!

Mvh. Hasse

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Får du synk mellan HDSP-kortet och ADA'n? Det borde du se antingen i programvaran för kortet eller genom att synk-lampan lyser på ADA'n. Annars så kan du prova att enkelt ändra mellan master och slave på ADA'n. Har själv ett HDSP 9652-kort och en ADA. Sitter tyvärr inte framför mina grejjor just nu så jag kan inte leda dig mer direkt rätt men är väl hemma om någon timme så kan jag kika mer på det hela om du inte har fått några andra bra svar då.

/H.

Redigerat av henning
Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på att du frågade om master respektive Slave. Du har fyra val på baksidan av ADA'n:

Master 44,1 kHz

Master 48 kHz

Slave ADAT IN

Slave WC IN

När man arbetar med digitala signaler så gäller det att alla enheter arbetar i samma takt. Detta gör man genom att en enhet skall vara masterklocka för alla de andra. Master innebär att ADA'n fungerar som master och övriga enheter måste vara inställda för att ta denna enhets klocksignal och rätta sig efter denna. 44,1 och 48 kHz anger samplingshastigheten som enheten skicka ut. Slave anger att någon annan enhet skall fungera som klockmaster och ADAT respektive WC (wordclock) in anger ifall enheten skall ta klocksignalen ifrån ADAT-ingången eller WC-ingången.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

En fråga:

Är ni nöjda med denna uppsättning??

Måste nog köpa ett nytt ljudkort för jag har STAUDIO DSP24/2000 (8in 8ut)

Det kommer inga nya drivisar så jag kan nog glömma nya ASIO 2.2....

Kollar på HDSP 9632 men visst har den "bara" 2 in 2 ut??

men det funkar ett tag för mig..använder för det mesta 2in 2ut nu.

Kollar även på ett nytt RME kort LE 9632 nått light kort för 2st ADAT in o ut.Dock ingen analog i grundutförandet..Kostar ca 1900:- hos www.thomann.de

till den kan man ju köpa ADA8000 för ca 2500:-

Det finns ju så j***a mycke att välja på hos RME.

Kollar även på Fireface 800 eller 400 men dom är ju dyrare...

Men till min fråga: är ni nöjda??

Christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag visserligen en HDSP 9652 men jag måste ju säga att jag gillar det kortet väldigt mycket. Många I/O och den interna mixern är ju ruggigt bra tycker jag. Till det har jag en Behringer ADA8000. Den funkar och är ok, men det är väl inte världens roligaste AD-omvandlare.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga:

Är ni nöjda med denna uppsättning??

Måste nog köpa ett nytt ljudkort för jag har STAUDIO DSP24/2000 (8in 8ut)

Det kommer inga nya drivisar så jag kan nog glömma nya ASIO 2.2....

Kollar på HDSP 9632 men visst har den "bara" 2 in 2 ut??

men det funkar ett tag för mig..använder för det mesta 2in 2ut nu.

Kollar även på ett nytt RME kort LE 9632 nått light kort för 2st ADAT in o ut.Dock ingen analog i grundutförandet..Kostar ca 1900:- hos www.thomann.de

till den kan man ju köpa ADA8000 för ca 2500:-

Det finns ju så j***a mycke att välja på hos RME.

Kollar även på Fireface 800 eller 400 men dom är ju dyrare...

Men till min fråga: är ni nöjda??

Christoffer

Det billigare RME-kortet du har hittat är den gamla modellen av Hammerfall - och innehåller alltså inte finesser som Total Mix, som finns i de nya HDSP-korten.

Det är alltså inte något nytt, bantat kort - utan ett kort vars konstruktion är minst 8 år gammal. Jag hade själv ett Hammerfall 9652 (storebror till det billiga du hade hittat) och det körde jag med i ca 8 år och det fungerade så bra, att jag inte bytte förrän för något halvår sedan - och då bytte jag till HDSP9652 när jag tyckte att jag ville rationalisera bort mixern. Medan jag hade mixern, så var det förstås inga problem alls - men tack vare den kraftfulla mixern/routern i HDSP-kortet, så känner jag inga begränsningar. HDSP-korten har också midiinterface, som saknas i de gamla Hammerfall-korten.

9652-kortet har inga analoga I/O alls - utan enbart digitala - men om man har några externa omvandlare, alternativt digitalmixer med ADAT-anslutningar, så är det helt rätt kort att satsa på. 😄

Fördelen med ett helt digitalt kort, som jag ser det, är att man kan använda det väldigt länge, bl a tack vare att man är fri att byta ut omvandlare efter hand som budgeten tillåter. Själv har jag numera RME ADI-8 DS, ADI-96 Pro, Benchmark DAC1 och ADC1... RME har mycket stabila drivers och är på hugget med nya kontinuerligt - så de är väldigt pålitliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...