Jump to content
Annons

Sequencertips?


MisanthroPunk

Recommended Posts

Hej, alla.

Mitt band söker en Midi-sequencer (hårdvara), för att kunna köra fullt ös live.

Undrar om ni har några tips. Allt maskinen ska kunna, är att skicka midikommandon till andra enhelter, samt ha ett smidigt sätt att lägga in låtar på.

Vi har en hel del av våra låtar som filer i cubase, och vill överföra dom smidigt utan aatt behöva programmera in allt igen.

Så huvudfrågan är alltså:

Några tips på sequencers?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Allt är ju relativt, men jag tycker nog att AKAIs MPC-burkar är lättjobbade.

Där har du visserligen en sampler du tydligen inte behöver, men billiga och pålitliga är dom. MPC-2000 funkade bra för mig, tydligen kraschade dom ofta för andra...

Klurigt med hårdvarusequencers idag.

Kanske leta gamla begagnade grejer?

Finns förvisso en del prylar att akta sig för:

Minns med fasa en Alesis MMT-8 jag plågade livet ur i många år. Till sist fick man lägga hela sin kroppstyngd (vilken är betydande... 😮 ) på playknappen för att få den att starta, samma typ av gummiknappar som på ZX Spectrum (om nu nån minns den). Ursäkta nostalgiskt OT. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur för man över från dator till sequencer? ska det ske via midikablar, eller hur då? jag kan inte det där med hårdvarusequencers, som du kanske märker..

men vi behöver verkligen en, lite omständigt att släpa med sig en stationär dator på spelningar.. =/

Link to comment
Dela på andra sajter

LajnusOnLajn (oregistrerad)

Hej!

Jag har två alternativ:

1. Köp en billig Roland MC-50 (mkII) (2 midi ut, 1 in, 8 tracks-knappar att muta och grejer live och med gladräkning 128 kanaler ). Den laddar låtarna från vanliga 1,44 disketter, och midi tar oftast inte så stor plats, så det är ju ingen fara. Däremot saknas roliga funktioner som spela-melodi-när-jag-trycker-på-en-tangent, och smidiga loopfunktioner att använda för att leka Chemical Brothers på scenen. Men den är ju billig (1000:-). Fördel - "stabil som fan". Nackdel -

2. Köp en billig bärbar (ett par hundra megahertz räcker väl). Och ett midiinterface dåra. Och någon gammel cubase (eller för all del - mediaspelaren *brr*). Fördelen där är att man slipper ladda från diskett och grejer. Men det är inte särskillt dyrt.

Dessutom har tex min Akai S2000 en midifilsuppspelningsfunktion som är ju vad låter som. Alla de här fallen bygger mer eller mindre på att man lägger midifiler på disketter och stoppar in dem i uppspelare. Det är enklast så, tycker jag.

Lycka till!

Redigerat av LajnusOnLajn
Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom har tex min Akai S2000 en midifilsuppspelningsfunktion som är ju vad låter som.

vi har funderat på att köpa en sån, just för att vi även behöver en sampler..

så den kan sköta midikontroll och spela samplingar samtidigt? eller hur funkar den?

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...