Jump to content
Annons

SYNTDISCO! SYNTDISCO!


Recommended Posts

Artist: in out of sync

Låt: Beautiful, dangerous and glamourous

Format MP3

Längd: 3.35

Status. Klar låt

Hej på er!

Nu har jag gjort om en låt jag lade upp hör för ett tag sedan. Jag har lagt på sång och klippt bort en del onödigt i låten från tidigare.

vad tycks? Jag är inte helst nöjd med mixningen dock, vad kan göras om? Hur gör man?

MVH Robert Almroth

MrPresident.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter inte så lite Italo-influenser här.. Scotch, Miko Mission.. kanske lite Laserdance och Koto..blandat med svårmodigt engelskt 80-tal á la Depeche och en näve Acid..

Upp med medelvolymen bara och fram med sången lite mer, den är lite dold därbak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musiken låter kanon, även om jag tycker att cymbalerna ligger lite väl lågt, vilket får till följd att baskaggen och virveln låter väldigt markerade.

Jag är också benägen att tycka att det kunde ha varit mer sång. Mera så, du borde kanske ta bort "Mr president"-samplingen även om den tillhör stilen. Men det är kanske en smaksak ...

Bra jobbat annars!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, upp med hela låten samt mixa upp sången; Hur gör jag det på bästa sätt?

Robert

Ett magiskt ord: Masterregel! 😮

Well kanske inte så enkelt om jag ska vara helt ärlig..

Det finns flera sätt att få upp totalvolymen

1. Använda Limitering och Kompression på de enskilda ljuden ( kanalerna )

2. Använda en Maximizer på masterregeln ( typ Waves L1 / L2 )

3. Använda en kombination av ovanstående tekniker.

4. Korrigera "ohörbar" lågbas med eq..

Det där med ohörbar beror givetvis på i vilken anläggning du lyssnar, men har du inte tänkt spela musiken mer än i hemmastereo kan du gå rätt hårt åt bottenslammet i mixen utan att helheten och trycket försvinner.

Det finns andra sätt att skapa subjektivitet av högre volym..eller mixens "massa"

men det är inte helt enkelt att i detalj beskriva hur och i vilken ordning man lägger effekterna, det är också ganska avhängt hur grundljudet låter..

Men olika former av emulerad "vintage-hårdvara" som t.e.x rördistortion, eller bandkompression / mättnad kan göra underverk på speciellt trummor.. om du har lyssnat på gamla överstyrda rullband hör du hur kroppen i ljudet bli murrigare och varmare samt att diskanten rundas av på ett väldigt snyggt sätt.. ( ja enligt mina ramar då.) Detta kan göra att man upplever ljudets massa som större, men det är förstås i ett subtilt område vi pratar..inte 10 - 12 db i ljudtryck 😲

Men åter till ett normalt kompressorscenario:

När du börjar komprimera saker i ena änden av en mix brukar det nästan alltid hända saker i andra o.s.v så bered dig på att saker du inte hört förut i mixen och som med kompressor/limiter helt plötsligt poppar upp och visar sitt fula tryne, kan komma att behöva en helt annan approach till lösning än det du är van vid.

Så börja med att lattja med kompressorn / Limitern och de presets som finns så får du ett hum om hur grejerna funkar..

..och att använda grejerna på fel sätt kan bli katastrof...eller helt underbart, beroende på vem du frågar.. 🙁

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Som svar på ditt PM: Upp med volymen på hela låten och upp med sången, kompressor och / eller limiter beror på hur mixen ser ut.

Men med tummen i luften tror jag att du ska prova Limiter på instrumenten, kompressor på sången och kanske en masterlimiter på totalpaketet..

Prova vet jag.. men gör ingen destruktiv förändring på ev. ljudfiler innan du vet hur det ska låta..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!

Tack för alla tipsen! Jag håller; jag ska ta bort Mr President samplingen, den har bara "hängt" med ett tag i låten sedan de tidiga varianterna.

Mer sång? ja varför inte, högre volym absolut!

förresten, Andypandy, du hade en låt tidigare som jag gillade skarpt. Den lät lite åt Giorgio Moroderhållet med robotröst(vocoder). Kan jag fortfarande ladda ner den någonstans?

MVH Robert

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar det 🙂

Men jag saknar en kåt tjej som sjunger, för då kan den bli stor tror ja 🙁

EDIT: Detta är en låt som tjejerna klär av sig till(100%säker) 😛

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm...

Jag ska snacka med min tjej, dock kan jag inte lova någon "kåt" sång, men tack för dina snälla och coola kommentarer

Robert

Hehe, ja men det känns ju ju som en sån låt 😉

Det ligger ju nå bakgrundsröster där och det låter

ju som om tjejerna håller på.

Om man skulle producera den här låten så den har

en tydlig vers och en tydlig ref och köra den på

ett skum disco eller nått så skulle alla bli som tokiga 🙂

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...