Jump to content
Annons

Mixtips till demolåtar


Recommended Posts

LÅTNAMN: Inga Mer Hjältar, Vem Är Jag, Känslorna

ARTIST/GRUPP: Lucy

GENRE: Pop

LÅTLÄNGD:

KOMPOSITÖR: Musik Johan Jivegård, Text Johan Jivegård & Mårten Roslund

PRODUCENT: Johan Jivegård

EV. MEDVERKANDE: Lucy

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STATUS: Nästan färdig demo

Första demon är nu inspelad och i princip helt färdigmixad. Därför tycker jag att det är ett ypperligt tillfälle att lägga upp låtarna här för att få lite tips, så här i slutskedet.

Vräk ut era synpunkter och helst idéer om hur mixen kan bli bättre, så lovar jag att ta emot dem med värme och förvalta dem väl.

Låt 1: Inga Mer Hjältar

Låt 2: Vem Är Jag

Låt 3: Känslorna

Den tredje låten har jag redan lagt ut en tråd om när det gäller trumintrot, men jag lägger även med den här för att få mer allmäna mixtips. Dessutom känns det bra att samla alla tre låtarna, så att ni kan få en mer heltäckande bild av soundet.

Tack för hjälpen!

Johan

Redigerat av jivegard
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

såft, trummorna kanske ska fram lite mer i mixen.

inte helt tajt på alla ställen, men det är ju en demo 😆

sen som Hans sa, kanske höja sången lite. den låter lite torr också, lägg på lite reverb/delay. samma på elgitarren som kommer in vid 2.20 den låter lite torr den med.

kommer inte på nått mer just nu. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

2:20 i vilken låt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad för svar vill du ha ? Demon är klar och som du säger "och i princip helt färdigmixad". Vill du har kritik om mixen? Kritiken om mastering. Eller kritik vad gäller själva låten?? Lite sent i så fall. Eller vill du vi bara ska tycka om det hela? Precisera dig!

Samtidigt tycker jag det är inte rätt att lägga upp tre låtar på raken som du gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Eftersom mixen är ganska lik i alla tre låtar tänkte jag att det kunde vara vettigt att lägga upp alla tre, så att ni kan få en bättre uppfattning om soundet.

I detta skedet önskar jag få kritik och respons på själva mixen, dvs det jag fortfarande kan påverka. Låten är som sagt redan skriven och inspelad, men inte färdigmixad. Mastring har jag inte börjat med än. Har bara slängt på en snäll standardmastring.

Ös därför gärna alla tankar ni får, rent mixmässigt, när ni hör låtarna.

Det jag väl kanske mer specifikt känner att jag skulle behöva extra tips kring är om gitarren skall EQas annorlunda. Jag har knappt gjort någonting med EQn på den. Dessutom känner jag att jag kanske inte har EQ-"urgröpt" för sången tillräckligt i mixen. Men det har jag också dålig koll på hur jag bäst gör. Vilka frekvenser skall jag jobba med?

Johan

Redigerat av jivegard
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt första intryck vad gäller mixen är att sång och instrument inte riktigt håller ihop. Sången är alldeles för torr, jag ser inte sångaren stå i samma lokal som instrumentalisterna. Dessutom befinner han sej långt bort, bakom trummisen i ljudbilden. Eller som den danske pianisten och komikern Victor Borge förklarade varför sången knappt hördes, det hade råkat bli en knut på mikrofonsladden 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag borde lägga lite tid på att försöka få till reverben bättre med andra ord. Det där med att EQa fram sången har jag som sagt lite problem med. Hur gör jag bäst?

J

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ursäkten accepterad! ;-)

Jag gissar att du tänker på den soloaktiga gitarren som kommer in efter tredje refrängen. Ska försöka fluffa till den lite...

Redigerat av jivegard
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar på första låten!

Sången skall upp i volym.

Tycker sången är för tunn/burkig bör kunnas få snyggare med lite eq pill.

Svårt att bedömma reverb/delay på sången innan dessa saker har fixats till.

Annars en bra låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Andra låten har ett mycket bättre ljud!

Både trummor, bas o gitarrer låter bättre (roligare panoreringar oxå).

Sången skall upp i volym, kan inte heller bedömma mer förräns sången har höjts!

Även detta en bra låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tredje låten är sången högre i volym men det går nog få till mer klarhet/attack med eq, kompressor eller nåt!

Tror inte volymen är fel på trummorna men nåt gör så att de drunknar (ibland) på nåt vis (kanske de fajtas med andra instrument i samma frekvenser?).

Denna låten faller mig inte på läppen lika mycket som de andra men den är oxå bra!

Snygga plockguror (lir överhuvudtaget) på alla tre låtarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag tagit till mig av er kritik och dragit upp sången samt gjort reverbet lite skönare. Länkarna ovan går till de nya versionerna av låtarna. Ladda ner dem igen och bedöm om jag gjort rätt.

JJ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...