Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå alla kunniga. Jag behöver lite hjälp.

Har precis köpt mig en keyboard och funderar nu på att köpa ett ljudkort.

Jag vill komma undan så billigt som möjligt. Funderar lite på detta kort http://www.tcmagazine.info/articles.php?ac...age=1&pagenum=1 som verkar ha fått bra betyg.

en nackdel är att jag inte har firewire på datorn nu. bör jag ändå satsa på ett FW-kort och köpa ett expansionskort för FW elller duger det med ett usb-ljuskort?

En annan nackdel är att detta ljudkort inte har midi. På datorn finns det däremot en game/midi-port. går det att koppla keyboarden till denna ingång även om man kör audiosignalen in via ljudkortet? t ex med en sådan:

http://www.klotz-ais.com/cgi-bin/quickorde...amt_zeilen=&p8=

Kortet verkar ju även inte ha stereoingångar. är det något som är uselt? tanken är att jag bara ska plugga keyboard/gitarr rätt in i kortet via en v-amp. antar att eventuella stereoeffekter går förlorade då?

Jag vill helst undvika att behöva köpa en mixer. Kommer som sagt bara köra en signal i taget in i kortet.

Kan tillägga att det inte är en laptop, är det då bättre att satsa på ett internt ljudkort? vill helrre ha externt men om det är dumt så får jag ändra mig :-)

Alla tips och förslag mottages tacksamt!

mvh

Harry

Annons
Postat

Kabeln du länkat till funkar säkert för att koppla in keyboarden. En annan möjlighet (som möjligen är lättare att komma igång med) är att köpa en MIDI->USB-adapter. Finns från t ex Edirol och M-audio för ca 400 kronor (för enkanaliga).

Vet inte vad du har för dator? Men har du plats över bland PCI-portarna så finns det många bra PCI-ljudkort runt tusenlappen, t ex EMU0404 (detta kort har en midi-ingång). Om man vill spela in gitarr får man dock vara beredd att lägga ytterligare några hundra på en liten mixer eller en "standalone" mickpreamp. (från ca 500 kronor).

USB/Firewire: Generellt sett är firewire-korten lite dyrare, men brukar å andra sidan ha lägre latency (fördröjning av ljudet) samt belastar datorn lite mindre. USB-ljudkort finns från tusenlappen de också. M-audio Fasttrack USB är t ex listat på 1195:-. På det ljudkortet sitter även mickpreamp och hörlursförstärkare. Säkert ett alldeles utmärkt instegskort.

Postat
Kabeln du länkat till funkar säkert för att koppla in keyboarden. En annan möjlighet (som möjligen är lättare att komma igång med) är att köpa en MIDI->USB-adapter. Finns från t ex Edirol och M-audio för ca 400 kronor (för enkanaliga).

Vet inte vad du har för dator? Men har du plats över bland PCI-portarna så finns det många bra PCI-ljudkort runt tusenlappen, t ex EMU0404 (detta kort har en midi-ingång). Om man vill spela in gitarr får man dock vara beredd att lägga ytterligare några hundra på en liten mixer eller en "standalone" mickpreamp. (från ca 500 kronor).

USB/Firewire: Generellt sett är firewire-korten lite dyrare, men brukar å andra sidan ha lägre latency (fördröjning av ljudet) samt belastar datorn lite mindre. USB-ljudkort finns från tusenlappen de också. M-audio Fasttrack USB är t ex listat på 1195:-. På det ljudkortet sitter även mickpreamp och hörlursförstärkare. Säkert ett alldeles utmärkt instegskort.

Tack för svaren!

Jag har plats för ett pcikort så det är ju ett alternativ.

Några frågor till i förvirringen;

Måste man ha en mixer? funkar inte en v-amp eller pod som preamp så man slipper mixern?

en till dum fråga, hur kopplar man in telekabel på dessa interna ljudkort? får de plats rätt in i kortet eller måste man ha en adapter? billigt med adapter iofs men jag undrar mest.

Det verkar lit emer omständingt med internt kort. på externa kan man väl oftast koppla tele + hörlurar direkt vilket är en klar fördel för att slippa så mycket kringutrustning som möjligt.´

Jag vill som sagt komma så billigt som möjligt undan för att kunna splea in ett spår i taget med så lite latency som möjligt..

Postat

Du måste inte ha en mixer. Men beroende på vad du har för annan utrustning så kan det vara ganska smidigt, t ex för att växla mellan olika monitorpar, ställa volymer, fixa olika lyssningar när man spelar in o s v. Och såklart att man använda den för att fixa till insignalerna när man spelar in gitarr, bas, sång, keyboard och annat.

Man har alltså inte en mixer enbart som preamp, även om det är vanligt att man använder inkanalerna på det viset. Själv använder jag mest mixern för att styra lyssningen (hörlurar och monitorer), och använder en extern preamp när jag spelar in något (något jag verkligen ska använda i a f, mixerns preamps duger gott för demos, och säkert för bättre tillämpningar än så också egentligen).

För gitarr så funkar givetvis POD eller V-amp (och andra liknande) alldeles utmärkt, om man är nöjd med ljudet i dem. Men jag tror inte att att det går att stänga av alla effekter och sånt, så det är inte säkert det är lika lyckat för t ex sång och keyboard.

En bra nybörjar-lösning är nog något billigare USB-ljudkort, t ex M-audio-kortet jag nämnde tidigt. Då får du en låda som har instrument-ingång (för gitarr, bas och keyboard), mickingång för dynamiska mikrofoner och hörlursutgång. Har för mig att denna testades i Studio för en tid sedan, och att det egentligen inte fanns så mycket att anmärka på, förutom att insignalen var något låg. Vilket möjligen gör att en inspelad gitarr brusar något mer, men för pengarna är det alldeles ok. Och jag kan lova att det finns gott om skivor som blivit inspelade med betydligt sämre förutsättningar än såhär.

På ett internt ljudkort (som t ex EMU0404) så finns det förvisso teleingångar (tror jag, i a f är det så på mitt 1212-kort), men det är ändå inte så lyckat att koppla in en gitarr rätt in i kortet. Det beror på att det inte finns några mickförstärkare på ingången, så signalen från gitarr blir på tok för svag. Därför ska man i så fall ha någon form av mickpreamp emellan (antingen från en mixer eller extern preamp).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.