Jump to content
Annons

Nexustwins - Trance power


Recommended Posts

Tjena alla studio nördar, här kommer vår senaste låt. Komentera gärna efter du har lyssnat på låten.

LÅTNAMN: Trance power

ARTIST/GRUPP: Nexustwins

GENRE: Trance

LÅTLÄNGD: 5:06

KOMPOSITÖR:Rasmus och Sebastian Thulin (Nexustwins)

PRODUCENT: Rasmus och Sebastian Thulin (Nexustwins)

EV. MEDVERKANDE: Ingen

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: Mp3

STORLEK: 4,68

STATUS: Färdig demo om ingen har någon synpunkt

LÅTLÄNK:Bifogad fil

Nexustwins___Trance_power__128Kib_.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tycker det låter bra! Sköna beats. Dock på vissa ställe kanske det kan låta en liten aning rörigt.

BTW, vilket/vilka program är låten gjord i ? 🙂

Låten är gjord i Fl-studio, försökte göra den i lite basshunter stil 😠. Rörigheten beror nog på den tjocka leaden. Ska se vad jag kan göra åt det 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

0:00 Ni har en smal, men väldigt resonant puckel, i eq:n. Kan bero på att du har för hög resonans på lågpassfiltret.

Detta gör att varje gång du tar den undre oktavens grundton C, och även Ab, slår bastonen igenom jättestarkt. Men när du går vidare till Eb försvinner bastonen från puckelns frekvens och det låter bättre.

Ta en titt på eq:n och skär bort lite bas på synten.

0:15 Är det långsam attack i basljudet? Det känns som den kommer lite försent.

0:29 Jag hade nog valt en annan clap, men det är ju tycke och smak. 🙂

0:58 Det här trodde jag inte att jag skulle skriva... men här kommer en melodi som är ganska catchy och, håll i hatten, funkar bra!

Basshunter-vibbarna anländer... 🙂

1:12 Melodin är för stark, bastrumman och basen slåss för överlevnad med väldigt mycket subbas som stjäl allt headroom. Följden blir att allt distar och mosas sönder. 🙁

Det är inte produktion/sound som har problem, utan mixningen. Här behövs jättemycket jobb för att städa i mixningen med eq.

1:26 Nu är disten inte nådig! Leadljuden förstör mixen. Och allt trasas sönder med masterkompressorn. Trummorna hörs knappt.

1:53 Ah, det var inte bara lågpassfiltret. Även med filtret uppe, har du alldeles för mycket bas i syntljudet. (Resonanta puckeln jag nämnde i introt)

2:00 Breaket överrumplar... Det känns väldigt oväntat och konstigt när pads kickar in. Ska ni ha pads, låt dem bygga en brygga från 1:53 in i breaket.

Snälla, ta bort rösterna. De låter inte häftiga. Ett alternativ är att låta den vara helt instrumental, eller så kör ni på svenska.

2:41 Men?? Vad gjorde ni med melodin?

Nu är ju rytmiseringen borta, och melodin blir tråkig istället. 🙁

3:22 Och här ploppar det till i leadljudet! Blev det en ton för mycket och en miss när ni automatiserade filtren?

Tråkigt med samma ackord konstant! Det blir dussintrance. 😛

Er låt behöver ett sidotema, nya ackord och en alternativ melodi.

3:50 Här kommer huvudtemat igen... Och den tråkiga varianten utan rytmikvariation på köpet.

4:17 På väg mot outrot?

4:31 Jahopp, då var det slut.

4:37 😄😛🙂

Här byter ni till triolfeeling!! Varför??

4:58 ...och sen var det stopp.

Slutsats:

Nä, stryk arret och gör nåt riktigt av melodin som kom 0:58. Det här låter ofärdigt, och ni hade ju möjligheten att göra nåt som funkade...

Öva på att mixa, eller låt nån annan mixa låten när den är klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jotack, här var det grötigt. Sänk leaden och kapa den lite, den tar väldigt mycket plats. Hihat och bas i baktakt har vi hört förut. kanske kan varieras? Vidare säger som Linus, skippa snacket, det känns inte speciellt bra.

Jobba mer med detaljer i låtarna. Runt breaks och sånt det kommer liva upp låtarna mycket. Pluspoäng för melodisynten som kommer in ibörjan, skönt ljud och bra slinga. Men detta är nog tillbaka till mixerbordet tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...