Jump to content
Annons

Sounding the deep


Peter Hallin (oregistrerad)

Recommended Posts

Peter Hallin (oregistrerad)

Hej. Är ny på forumet och tänkte presentera mig bland andra Sonar-användare eftersom det är programmet jag landat på sedan ett år tillbaka efter lite olika perioder med andra program under de sex år jag haft studioverksamhet hemma.

Jag använder producer ed 4. Har inte sett någon anledning att uppdatera till 5 än. En anledning är att jag använder win2000 och inte xp och det krävs vad jag förstår?

Sen saknar jag sidechainfunktion. Hade de fixat en sådan till 5an?

Här är också ett buggigt problem som jag undrar om andra stött på: Om jag använder impulsreverb såsom SIR (men inte bara det) på en aux, så kan jag inte skicka det till masterregeln som allt annat. Då vägrar det spela upp (dropout-varning in the face). Men skickar jag den direkt till ljudkortet så är det inga problem. Och detta funkar ju, men det är lite dumt att inte få med reverbnivån i masterregelns nivåmätare, och det är överlag irriterande. (innan jag kom på det... ujuj...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hej Peter å välkommen!

Intressant att du oxå funnit det buggigt med SIR-reverbet. Jag hade oxå problem med Sonar3 och SIR (även om jag aldrig drog slutsatsen att det handlade om buss->master, men det är ALLTID så jag gör med reverb), men det har släppt med version 5 (jag hade aldrig Sonar4). Jag tror jag lade upp en tråd kring det här på forumet.

Sonar 5 skeppas ju fö med ett eget impulsrverb.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Peter Hallin (oregistrerad)

Oooh! Sidechain emulator? Intressant... Tack för tipset!

Alltid kul att få upptäcka bra doldisar bland pluggar och liknande. Hur många har stiftat bekantskap med reverbet r66 till exempel? Värt en koll faktiskt...

Vallhagen - Det är inte bara SIR som beter sig. Vid testförsök av Voxengo´s Pristine Space hände samma sak ibland...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder en hel del sidechain, för detta nyttjar jag DB Audiowares pluggar:

http://www.db-audioware.com/

Fungerar deluxe, dessutom fick jag med en bra de-esser. Vet inte om de säljer samma paket fortfarande men jag betalare bara några hundra för det.

Vad gäller 5:an så var den lite buggig men det fixades iom 5.2 patchen samt en beta-VST-wrapper som funkar finfint. Å andra sidan så kanske 6:an kommer snart...

Link to comment
Dela på andra sajter

Peter Hallin (oregistrerad)

Db audioware minsann! De har jag inte sett till sedan sekelskiftet (bokstavligen) när jag använde deras mastringsbundle...

Redigerat av Peter Hallin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...