Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag löpte just ett grafikjort med tvout för att spara ram och för att få datorn på tv. Men allt blir svartvitt på tven när jag skall få datorn där. Har kikat i alla inställningar osv men hittar inte felet.. någon som vet vad man skall göra?

Redigerat av Lådan
Annons
Postat

märker nu att det inte heller går att titta på film snuttar via tvn.. kan det vara så att tven e för gammal?

Jag kopplar det med en sladd med s-video till datorn o scart till tven

Postat

Det troliga är att du kör en S-video signal till TV:n. Men TV:n tar emot komposit. Då blir det svartvitt. Dom flesta TV apparater idag kan ta emot S-video.

1. Kolla upp om den ingången i TV:n du kopplat till kan ta emot S-video. I så fall ställer du om med fjärrkontrollen till TV:n.

2. Finns det någon annan ingång för S-video, byt till den.

3. Ställ om i datorn så att den skickar komposit istället, kan innebära att du får byta utgång från grafikkortet till rca.

Postat (redigerat)

Din tv stödjer förmodligen inte s-vhs utan bara komposit. Antingen kan du ställa om detta på ljudkortet, eller så får du kortsluta de båda videosignalerna och trycka in i TVn. Finns säkert adaptrar till det.

Anledningen till att du inte kan kolla film beror troligen på att TV-outgrejjen inte stödjer direct draw i samma mån som det som skickas till skärmen. Testa att stänga av accelerationen eller byta renderingsmotor i din mediaspelare så ska det synas riktigt.

edit: jonte va visst före 😳

Redigerat av VacUm
Postat (redigerat)
märker nu att det inte heller går att  titta på film snuttar via tvn..

Det beror också på inställningarna i datorn. Det normala när du visar filmsnuttar är att grafikkortets hårdvaruacceleration används. Då visas filmsnutten bara på den primära skärmen (normalt din datorskärm). På den andra skärmen blir det bara svart där man förväntar sig se bilden.

1. Ställ om TV:n till primär bildskärm när du vill se filmen på TV:n

eller

2. testa ändra lite inställningar på grafikkortet

eller

3. prova vlc (inte säker, men har för mig att det programmet fungerar i och med att det använder egna interna "codecs").

<EDIT> Och nu va visst VacUm före 😳 </EDIT>

Redigerat av Jonte
Postat

hum.. förklara bättre för en pojke som hajjar noll om grafik.

Det är en äldre modell av tv så det ända som fins är vanlig scart.

Hur ändrar jag komposit?

Jag testar visa filmen med vLC, skall testa ändra tven till priimär, men allt är ändå svartvitt, så det e är troligen tvens fel då?!

Postat (redigerat)

Kan man inte bara köra med en adapter om tv:n inte stödjer S-video? Alltså en adapter som gör om signalen till komposit, och sen in i tv:n? Det borde vara enklast om det är det som är problemet.

EDIT: det stod visst ovan såg jag nu....

Redigerat av Snow Brigade
Postat (redigerat)

Om du har någon knappa som det står "AV" eller liknande på fjärrkontrollen, testa trycka lite på den. Får du inte färg, så är det nog så att TV:n inte tar emot S-video.

Då blir det till att köra komposit. Jag är inte så hemma på elektronik, så jag lämnar VacUms lösning till någon annan att förklara.

I grafikkortsinställningarna bör du kunna göra inställningar för signalen som ska skickas ut. Högerklicka på skrivbordet. Där du väljer upplösning klickar du på avancerat. Sen ser det lite olika beroende på grafikkort.

Det du letar efter är någonstans där det står S-video eller SVHS och eventuellt även Composite. Där ska du välja Composite. Det bör hittas i anknytning med någonting som har att göra med TV ut. Även PAL eller NTSC kan innebära att du är bland rätt inställningar och letar (där ska det vara valt PAL).

På min bärbara dator finns bara S-Video ut att välja, har aldrig sett det på en stationär. Men om det är så, så är det nog Vacuums lösning som gäller.

<EDIT>

Har du en eller två utgångar från grafikkortet för TV? En del grafikkort kör S-Video via en utgång, och komposit via en RCA utgång. I så fall behöver du även byta utgång på grafikkortet.

</EDIT>

Redigerat av Jonte
Postat (redigerat)

Ett annat tips är att vänta ett halvår. Jag testade med både komposit och S-video och inget funkade. Däremot slocknade bildskärmen, och det tog två dagar innan jag fick igång den.

Ett halvår senare gjorde jag ett nytt försök med S-video och då funkade skiten. Den var nog bara på dåligt humör först.

Redigerat av Snow Brigade
Postat

TV-Tool som Majken nämnde var bra när det kom, och jag köpte faktiskt programmet =) Största fördelen med det var väl att man lätt kunde växla mellan TV och skärm med tangentnedtryckningar. Idag har det väl spelat ut sin roll litegrann, eftersom man kan ha både datorskärmen och TV:n igång samtidigt..

Men innan man hade skaffat programmet.. Kollade på film hemma via datorn. Plockade ihop datorn och drog iväg på LAN. Halva LANet gick åt till att ta reda på hur fan man ändrade tillbaka så att bilden kom på skärmen igen istället för på TV (som jag inte hade någon med mig givetvis).

Postat

Ljudet ska fungera precis som vanligt, oberoende av grafikkortet inställningar.. Ljudet tar du med andra ord fortfarande ur ljudkortet. Så om du bara kopplat in grafikkortet till scartkabeln får du inget ljud ur TV:n.

Hur har du kopplat ljudet just nu?

Om du lyssnar med dina vanliga högtalare, har du ljud där?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.