Jump to content
Annons

Analyze This ny VERSION


Recommended Posts

LÅTNAMN: Analyze This

ARTIST/GRUPP: Depressed Freedom

GENRE: Alt. rock

LÅTLÄNGD: 6,16min

KOMPOSITÖR: Jag Och Fidde

PRODUCENT: Jag

MEDVERKANDE: Henke, Hanna och Fidde

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 5,7mb

STATUS: Skiss

Ja nu har jag mixat om den. Vill jättegärna ha kommentarer då jag verkligen vill få musik att bli bra producerat. SÅ ÖS UT KRITIK OCH KOMMENTARER. Hjälp mig att göra den bättre. Proffsigare.

MVH/ERIK

EDIT: NY VERSION

Depressed_Freedom___Analyze_This.mp3

Redigerat av theEriks
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ÖS UT KRITIK OCH KOMMENTARER

Okej!

Produktionen är faktiskt inte helt 100 här. Gitarren grötar sig med sången, och det känns grötigt all over! Börja med att panna tillbaks elguran till mitten, eller åtminstone mer i mitten.

Vad gäller sången, sångrösten är inte så mycket att klaga på, men det låter som ett rumverb ligger och retar på sången. Jag skulle gilla ett mer cleant sound på ljudet, utan reverb, och med en del eq.

Men för mig är det svårt att få en snygg produkion om hela låten är grötig, som detta. Pilla med mycket eq:s, och skär bort en del på alla håll. Nu menar jag inte att låten är så jättegrötig. (kanske lät så) men det känns ändå som att nåt inte stämmer här.

Annars var det en bra låt, och snubben på elguran gjorde ett bra jobb! Men för att låten ska bli en hit, så krävs det mycket småpill på den!

Kör på! 😆

(Ehh, lyssna inte för mycket på mig! Jag är en främling för den här genren! Men jag säger vad jag tycker)

/Danne

Link to comment
Dela på andra sajter

(Ehh, lyssna inte för mycket på mig! Jag är en främling för den här genren! Men jag säger vad jag tycker)

/Danne

Härligt nåogn som förstår.. tackar så mycket för kommentarerna. värd guld även om du inte säger så.

PS:: jag kör gurorna 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Stor potential i denna låt! sångerskan har sån grym röst....

-Alltså -arrangera runt hennes enoma pipa istället för att koncentrera er på tunga gitarrprylar...det känns lite som hon försvinner i er iver att jiddra med hårdrocksriff och taktbyten...

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stor potential i denna låt! sångerskan har sån grym röst....

-Alltså -arrangera runt hennes enoma pipa istället för att koncentrera er på tunga gitarrprylar...det känns lite som hon försvinner i er iver att jiddra med hårdrocksriff och taktbyten...

Tjohopp!

Håller med Baktakt. Detta måste styras upp. Använd nu vocalsen till max och bygg en låt runt den. Det är där potentialen ligger. Jobba på så blir det säkert bra. 😆

Redigerat av Grannen
Link to comment
Dela på andra sajter

-Alltså -arrangera runt hennes enoma pipa istället för att koncentrera er på tunga gitarrprylar...det känns lite som hon försvinner i er iver att jiddra med hårdrocksriff och taktbyten...

Det som är roligt här är att jag skiter i gitarr saker. Det hon gör gör hon. Det jag gör gör jag. Det handlar om känsla. Men det hör inte med saken. För det är produktion och inte komposition vi snackar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shaidar (oregistrerad)

Helt rätt, theEriks. Det är ju känslan du vill förmedla, både i sången och i gittarren. Däremot kan jag inte hålla med dig om att det är produktion och inte komposition vi snackar, för de går hand i hand. Man får vara beredd på att folk kommer att lägga sig i allt, för så jävliga är vi... 😳

I mitt tycke har så är både sången helt outstanding (vilka lungor hon har! 😱)och gittarriffarna grymma. De är ju skitbra var å en för sig-

men man kan inte förneka att de tävlar om samma utrymme i låten och tyvärr, så tar de ut varandra och sänker helheten.

Då kommer man alltså till ett vägskäl. Ni måste ta ställning till om ditt gitarrspel ska vara som det är - och jobba med att flytta runt den i mixen, panorering, nivå etc etc, (Danabacken hade bra synpunkter om det)

- eller backa ett steg och snacka er samman om hur låten ska vara uppbygd för att både ditt tunga spel och sången ska få plats i låten, för det är väl ändå låten som är viktigast?

Nåja, det finns jävligt mycket potential här, så jag är övertygad om att ni hittar rätt väg. Väntar med spänning på fortsättning 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Helt rätt, theEriks. Det är ju känslan du vill förmedla, både i sången och i gittarren. Däremot kan jag inte hålla med dig om att det är produktion och inte komposition vi snackar, för de går hand i hand. Man får vara beredd på att folk kommer att lägga sig i allt, för så jävliga är vi... 😳

I mitt tycke har så är både sången helt outstanding (vilka lungor hon har! 😉)och gittarriffarna grymma. De är ju skitbra var å en för sig-

men man kan inte förneka att de tävlar om samma utrymme i låten och tyvärr, så tar de ut varandra och sänker helheten.

Då kommer man alltså till ett vägskäl. Ni måste ta ställning till om ditt gitarrspel ska vara som det är - och jobba med att flytta runt den i mixen, panorering, nivå etc etc, (Danabacken hade bra synpunkter om det)

- eller backa ett steg och snacka er samman om hur låten ska vara uppbygd för att både ditt tunga spel och sången ska få plats i låten, för det är väl ändå låten som är viktigast?

Nåja, det finns jävligt mycket potential här, så jag är övertygad om att ni hittar rätt väg. Väntar med spänning på fortsättning 😠

tack.. håller med. vad jag inte vill är ju att ta bort något från arret. utan jag vill med hjälp av kunskap fixa till ljudbilden så oavsätt vad som spelas så blir ljudbilden bra. kanske är att kräva förmycket. men jag vill ju helst inte producera mina egna låtar. men jag lär mig allt eftersom. tack i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...