Jump to content
Annons

Så ger man sig på lite 70-tals hårdrock


Recommended Posts

Postat (redigerat)
Först av allt, stenball låt! 

Tackar 😄

De akustiska gitarrerna i bakrunder låter helbra men som folk sagt tidigare måste jag nog hålla med om att det låter för rent.. på något sätt. Det låter väldigt sammansmält allting, ja känner ingen direkt struktur och sjuttio-tal för mig är mera diskant, tydligare bas (dvs, mindre bas i basen) och kraftigare baskagge

Kul att du gillade de akustiska gurorna. Har spelat in dem med en billig mick och sedan låtit dem vara helt rena och orörda i mixen. Håller helt klart med om att helheten låter för rent. Basen ska fram mer (utan att ta över).

Kan inte säga om du är på rätt eller fel väg mot 70-tal, men du är åtminstone på bra väg mot ett häftigt sväng!

Tackar. Kanske ska sätta mig ner och mixa ihop detta lite seriöst nu, så får vi se i vilket årtionde man hamnar. 😕

Redigerat av Hammock
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Här kommer en uppdaterad version... (så som det skulle låta i den förra)  😳

http://www.filegone.com/bv86

Gött!

Men jag tror mina högtalare är felplacerade, får ny dator till helgen så jag ska bygga om lite. Jag återkommer med bättre lyssning!

akustiska partiet är jävligt gött, annars är jag inget fan av såna partier, brukar tycka att dom drar ner det goa rocksvänget i smörträsket. Men detta va bra!

kommer den med sång snart eller?? 😳

Annars är det i slutet av låten du verkligen har hittat det riktiga 70-tals svänget,

arra om hela skiten och kör efter sista riffet så har du en HIT!! Lätt!!

Seriöst alltså, det är där du har svänget!! 😳 (dock lite likt Black Sabbath kanske??)

sorry att jag krånglar till det... hehehe... 😳

Redigerat av AXL THE ROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

akustiska partiet är jävligt gött, annars är jag inget fan av såna partier, brukar tycka att dom drar ner det goa rocksvänget i smörträsket. Men detta va bra!

Tackar ! 🙂 Kul att höra att det blev bra, lite Uriah heep influenser där, har tänkt att lägga det partiet som ett avslut istället, tror det blir bättre där, kanske med lite outfade ...

kommer den med sång snart eller??

Har inga planer idag, själv sjunger man inge vidare, men vi får se vad som kommer...

Annars är det i slutet av låten du verkligen har hittat det riktiga 70-tals svänget,

arra om hela skiten och kör efter sista riffet så har du en HIT!! Lätt!!

Seriöst alltså, det är där du har svänget!!  (dock lite likt Black Sabbath kanske??)

Visst svänger det där, men det är som du skriver ett nästan renodlat Sabbath riff, tanken var att inte använda det i denna låt men jag petade dit det i slutet ändå. Vi får se vad man gör 😮

Tack för kommentarerna 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Mer kommentarer 😉 ... Hur låter guran, basen trummorna, Mixen ? 😛

Redigerat av Hammock
Link to comment
Dela på andra sajter

Kom igen! 😲

Mer kommentarer ... Hur låter guran, basen, trummorna & Mixen ? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite mer kritik om jag får be ! 😮Måste finnas lite att få feedback på ... 😄

Bifogar ett lite mer metal-baserad 70-tals riff som jag funderar på att bygga något runt ... kanske finns lite att kommentera där iallafall ... 😠

70tals_metal.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Shaidar (oregistrerad)

Det handlar kanske lite om tycke o smak i det här fallet, men personligen så tycker jag att din hammond skulle må väl av lite mindre dist, men det som jag skulle helst av allt vilja är att höra detta liveinspelat m riktiga instrument å stärkare. Faaan va det skulle rocka! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen extern dist pålaggd, jag har rattat till orgeln så att den låter distad i sig själv. Har inte namnet på ratten i huvudet. Kör med VST-pluggen B4. Sen har jag jobbat med EQ'n för att inte få orgeln att skära i öronen 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det är nog lite meckigare 🙂 Kör B4:an och fläska på med "drive" så börjar det likna lite John Lord-sound ...

Vore jävligt coolt att få till de mullrande HD-ljuden han lyckas med på "Made in Japan"-plattan, men det rävs väl en riktig hammond orgel med ett diseldoftande leslie 😎

Redigerat av Hammock
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst! En vocalist som kan skråla in en liten sångslinga på denna skulle inte sitta fel. Själv suger man på den fronten :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte lyssnat innan, så jag lyssnar nu.

1) Riktigt tufft riff. Överhuvudtaget är soundet och låtidén bra!

2) Ruttet mixat. Man hör inte trummorna (som dessutom känns ruggigt otajta), och inte heller basen. Allt blir en jobbig smet.

Jag hade defenitivt laggt mer krut på en bra mix. Lyft fram hihatsen om det går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Äntligen lite kritik igen! 🙂

Riktigt tufft riff. Överhuvudtaget är soundet och låtidén bra!

Tnx 😎

Ruttet mixat. Man hör inte trummorna (som dessutom känns ruggigt otajta), och inte heller basen. Allt blir en jobbig smet.

Kan hålla med om att basen skulle kunna höjas (utan att lägga på mer direkt bas) Men att trummorna inte hörs ?? Skulle man höja dem mer i mixen så skulle det låta alldeles för mycket 90-tal grunge eller nåt i den stilen ... Jag har inga inga problem att höra trummorna klart och tydligt, vart jag än lyssnar. Men kan hålla med om att hihatsen kan höjas, men bör inte bli för framhävda enligt min smak.

Är det någon annan som känner att trummorna är otajta och inte hörs ? 😎😄

Redigerat av Hammock
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inga inga problem att höra trummorna klart och tydligt, vart jag än lyssnar. Men kan hålla med om att hihatsen kan höjas, men bör inte bli för framhävda enligt min smak.

Jag lyssnade faktiskt alldeles nyss på Sweat Leaf med Black Sabbath, den remastrade versionen. Du borde också lyssna på den och jämföra med din egen trummix. På Black Sabbaths låt hörs trummorna som klockrena!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte haft några referenser när det gäller trummorna, har tyckt att de duger ...

Ska göra lite jämförelser med Sabbath så får vi se ... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Visst är det en helt annan ljudbild men jag tycker ändå att trummorna hörs rätt ok.

Ska prova ratta lite till fast med refrerensen Rainbow - Black sheep of the family ... tror det är där omkring som jag bör ligga ljudmässigt 😄

Redigerat av Hammock
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har meckat lite med låten, tror det blev lite bättre ljud på trummorna nu...

Nu väntar ett samarbete med "job" , som skall göra ett försök med att lägga lite sång på ... Jävligt spännamde, kul som fan ... den som väntar på nåt gott 😱

... Och JA, jag ska fila till hur hi-haten spelas på ... 😱

Redigerat av Hammock
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...