Jump to content
Annons

All that i need


Betyg 1=Dålig 5=Bäst  

10 röster

  1. 1. Betyg 1=Dålig 5=Bäst

    • 5
      1
    • 4
      2
    • 3
      5
    • 2
      1
    • 1
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: All that i need

ARTIST/GRUPP: Benjamin & Kristian

GENRE: Pop/Rock

LÅTLÄNGD: 5:22

KOMPOSITÖR: Benjamin Iveslätt, Kristian Martti

PRODUCENT: Samma grabbar

EV. MEDVERKANDE: Peter Karlsson - Trummor & Jon - Bas

INSPELNINGSÅR: 2005 & 2006

FORMAT: MP3, 192 kbps, 48000 Hz

STORLEK: 7,41 Mb

STATUS: Nästan färdig demo

LÅTLÄNK: All that i need

Äntligen en ny låt från The Mr!?! Denna gång med bara riktiga instrument. Alltså ingen VG eller DFH. Hoppas ni gillar den. Kom med ett gäng konkreta tips om hur den kan bli bättre. Då tänker jag framförallt på mixen.

The Mr... 😏

EDIT: Förtydligande, Det är Benjamin som sjunger på denna. Inte jag.

Redigerat av The Mr
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
starboy (oregistrerad)
Denna gång med bara riktiga instrument

Vilken symfoniorkester har ni hyrt in för att lägga stråkar ?? 😏

Får lite Chris De Burgh-vibbar av sången.

Tips:

- För att vara en pop-låt är introt alldeles för långt. Korta ned och gör en radio edit.

- Sången är lite essig i början. Lägg på en de-esser, kanske?

-Tycker stråkarna är alltför dominanta under verserna och elgurorna för framträdande under reffen. Jag skulle låta röstpaketet bära en större del av ljudbilden i stället. Detta är dock en smaksak.

Kan tycka att produktionen inte låter speciellt modern. Om det var tanken tycker jag du misslyckats. Annars glöm detta.

Hyfsat genomarbetat alster. Keep it up!

/cheers

Redigerat av starboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt! 😄 Sången gillas! Själv tycker jag mixen är helt okej. Inga större förändringar behövs här.

Overall låter det riktigt bra! Det här är en typisk låt som man hör när eftertexterna kommer igång i nån film. 🙂

Kepp it up! 😆

edit: röstade en 4:a! 😏

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Fin låt! Bra riv du har på rösten! Gillar inte riktigt överstämman på refrängen eller rättare sagt hur sågen är mixad på första delen av refrängen. Gillar gitarrspelet på introt men tycker det blir lite för mycket glam över gitarrsolot för min smak.. 🙂

Rock on! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevliga kommentarer. Jag/vi ska ta åt oss av kritiken och ev. åtgärda en del.

Att introt är så långt var förstås meningen. Men om den någon gång skulle spelas på radio, så får vi förstås göra en radio-edit.

The Mr... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kom igen nu. Lite fler kommentarer kan ni väl släppa.

Vad tycker ni om mastringen? Det är min absolut svagaste punkt. Lite tips där kanske av någon?

The Mr... 😏

Edit: Stafvle

Redigerat av The Mr
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite svårt att snacka om mastringen när man lyssnar på en komprimerad Mp3:a. Den mest negativa kritiken jag har att komma med gäller mixningen och leadgitarren som är fullkomligt DRÄNKT i Chris De Burgh-reverb (jo, han fick faktiskt ett reverb uppkallat efter sig 😄 ). Personligen tycker jag att trummorna ligger lite väl långt bak, eller är det sången som ligger högt mixad? ("långt fram" är synd att säga med allt det reverbet...).

Låten är bra, stämsång och allt. Men är verkligen det akustiska pianot "riktigt"? Låter lite väl mycket 90tals "klubbmusiks piano".

Link to comment
Dela på andra sajter

Yessongs: Tack för kommentarerna. Det där med reverbet är ju förstås en smaksak, i mina öron låter det helt ok. Men så är jag kanske kvar på 80-talet också.

Vad det gäller trummorna kan jag faktiskt tänka mig att höja dem en del, de bör komma fram lite mer faktiskt. Trummisen har gjort ett riktigt bra jobb, så han förtjänar att höras ordentligt.

Gällande pianot så är det en definitionsfråga om vad som är riktigt eller inte. Det är förstås ett digitalpiano (Roland Fp5) som jag använder. Det jag menar är att jag inte använder mig av program som spelar kompen m.m, som jag gjort med mina tidigare låtar.

Sen har du rätt i att man inte hör mastringen ordentligt eftersom det är en mp3. Men man kan ju höra om nivåerna ligger rätt i alla fall.

The Mr... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Håkan Ekberg: Tack, kul att du gillar den. Trummorna ska upp en del, det har jag bestämt mig för nu.

Sen ska jag faktiskt göra en radio-edit av den också. Återkommer med den.

The Mr... 😆

Redigerat av The Mr
Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt bra... 🙂

Jag gillar låten o gitarrljudet. Gitarren är lite för stark i versen bara.

Sången är lite för svag, inte mkt men lite. Trummorna är helt okej.

Vad är det för stråkar. De låter inte alltid så verkliga, men de passar väldigt bra in. =)

Skön låt, den här kommer jag nog spela nån gång ibland...

.Viktor

PS. Fy fan va jag älskar sånna här gitarrsolon, det är bland de bästa jag vet, inräknat att titta på Ebba Hultqvist 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att sologitarren är helt ute och cyklar. Gitarrspelet på introt är snyggt men när han hänger på sig den schlager-studiomusiker-tuffa elguran blir det tokfel. Annars mycket snygg låt, bra sång osv. Tycker inte trummorna ligger för lågt. Skulle nog gillat låten annars, men sologuran enkom gör tyvärr att den inte går i repris i mina lurar.

Mycket bra jobb, men passar inte mina smaklökar.

Link to comment
Dela på andra sajter

ViktorDenStore: Tack! Kul att du gillar den! Stråkarna är från mitt digitalpiano, så de är inte riktigt de bästa man kan önska sig. Jag kommer förmodligen köpa en bättre mjukvarusynth med stråkar. Tips någon?

Ps. Jag frågade Ebba om hon ville sjunga stämmor på denna, men hon tackade nej Ds.

bimbambop: Vad är det du inte gillar med sologuran? Är det själva spelet, eller soundet? Själv så gillar jag soundet, vilket iofs är självklart. Jag var ute efter ett lite 80-tals Top Gun sound. Det tycker jag att jag lyckats med.

The Mr... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt gitarrljud under solot! Mixen däremot tycker jag är helt felbalanserad.

Trummorna ligger för lågt, sången är oftast felplacerad i mixen av någon anledning, har du klippt mycket i den?

Sången ligger väldigt lågt under verserna, komprimera mer, en gnutta de-esser, och upp med volymen.

Reverbet bör också ses över, tycker att det låter plast.

Annars en bra låt med rätt mängd 80-tal enligt min smak.

Redigerat av Staplegun
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Staplegun: Tack för kommentarerna! Ja, det har tyvärr blivit en del olika tagningar i sången. Vid flera olika tillfällen. Reverbet är det medföljande reverbet från Cubase Sx2. Jag ska höja sången i den andra versen famförallt, sen ska trummorna upp också.

Jag försöker hinna med musiken samtidigt som: jag håller på med snöjour nattetid isthlm, renoverar mitt hus och försöker vara något sådär social med mina vänner. 😛 En hyfsad svår ekvation att lösa. Men det går, bara man ger sig fan på det.

The Mr... 😄

Redigerat av The Mr
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...