Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena alla

Hade tĂ€nkt lĂ€sa till musikproducent nu till hösten 06.. Har vart runt pĂ„ nĂ€tet en hel del och tittat. Har Ă€ven lĂ€st massa trĂ„dar pĂ„ forumet. Grejen Ă€r att jag helst vill plugga sĂ„ nĂ€ra Göteborg som möjligt. Har mina anledningar. Har tittat pĂ„ skolor i VĂ€xjö, Skövde, Varberg bl.a. Är det nĂ„n som har gĂ„tt pĂ„ dom hĂ€r skolorna eller har nĂ„gon nĂ„tt tips om en annan skola förutom typ Stockholm och LuleĂ„?

Glad för svar.. det finns sÄ mycket att vÀlja mellan sÄ man vill helst inte gÄ en dÄlig utbildning.

Tack pÄ förhand

Charley

Annons
PunkMackan (oregistrerad)
Postat

Du har en utbildning pÄ högskolan i Kristianstad som heter Interktiv ljuddesignprogramet. Utbildningen Àr i HÀssleholm.

http://www.hkr.se/templates/ProgrammePage....rogramkod=TILDK

Kolla om det verkar vara nÄt. Annars Àr ett tips och kolla KY-utbildningar:

https://webb.ky.se/Utbildning/UtbildningVis...?id=3906&sort=U

Eller sök sjÀlv pÄ:

www.ky.seš

Kan tyvÀrr inte sÀga om nÄgon av utbildningarna Àr bra. Men jag kan sÀga att KY-utbildning Àr kanon, har sjÀlv gÄtt en sÄdan. Det Àr mycket praktiskt arbete och 1/3 av utbildningen Àr arbetsplatsförlagd.

Lycka till!

Postat (redigerat)

Jag lÀser Musik- och Ljudproduktion pÄ Högskolan i Skövde (utbildningen Àr i Skara). Utbildningen Àr ju vÀldigt ny (startade nu pÄ vÄren) och det Àr ju alltid som det Àr med nya utbildningar. Men ledningen och lÀrarna lyssnar otroligt mycket pÄ vad vi tycker, och har vi förslag pÄ förbÀttringar sÄ görs dom med detsamma. Till hösten nÀr nÀsta klass börjar Àr antagligen det mesta som har med plannering osv fixat.

En stor del av utbildningen har ju med företagande (ekonomi, juridik) riktat mot musikbranchen att göra, och det Àr ju inte helt fel dÄ chansen att man startar eget Àr vÀldigt stor.

Lokalerna och utrustningen Àr mycket bra, vi har bland annat 7 stycken smÄ arbetsstationer i separata rum med Mac, Digi002r, Octapre LE, Genelec-monitorer, Elgitarr, Elbas, Akustisk gitarr. Allt detta finns alltsÄ i 7 stycken rum (som kommer bli fler till hösten). + En större studio med separat inspelningsrum osv. Sen finns det ju Àven Replokaler/övningslokaler/Sibelius-datasalar (dessa delar man med musikgymnasiet som oxÄ finns hÀr i Skara).

LÀrarna Àr ju professionella musiker/producenter/tekniker osv, och dom vet ju verkligen vad dom sysslar med. Lite info om nÄgra lÀrare finns hÀr: http://www.musicfactory.se/utbildningar.asp

IntrÀdesprovet var uppdelat i dels ett teoriprov (musikteori, gehör, inspelningsteknik), dels i uppspelning och intervju.

Det Àr en ganska krÀvande utbildning att gÄ och vi fÄr flera stora uppgifter VARJE vecka, till nÀsta vecka ska vi t.ex. arrangera Michael Jacksons Billie Jean för Trummor, bas, keyboard, strÄkkvartett och blÄs i Arrangeringstekniken och spela in valfri Depeche Mode lÄt med enbart eget samplade instrument i Datorbaserad Musikproduktion, sÄ man fÄr verkligen sitta i skolan mesta tiden av bÄde vardagar och helger, men eftersom det Àr kul sÄ Àr det ju vÀrt det.

Det Àr absolut ett plus om man kan noter innan man börjar lÀsa pÄ utbildningen, eftersom Arrangering Àr en ganska stor del.

SÀg bara till om du har nÄgra frÄgor.

Redigerat av krissman
Postat

tack för all info, verkar vara en bra utbildning. FÄr Äterkomma om jag behöver mer info..

• 3 Ă„r senare...
Postat

DĂ„ bumpar jag denna 3 Ă„r gamla trĂ„d i hopp om att det har dykt upp nĂ„gon ny utbildning som nĂ„gon kanske har vetskap om?! 🙂

• 5 mĂ„nader senare...
Postat

Är rĂ€tt ny hĂ€r och har sjĂ€lv letat efter olika producent/Audio engineer utbildningar, den bĂ€sta jag hittat hittills Ă€r www.saestockholm.se

De har funnits i 30Är och har skolor/studios pÄ flera stÀllen i vÀrlden. Större delen praktisk utbildning blandat med teori.

VÀrt att tillÀgga Àr att SAE har en egen internationell arbetsförmedling för sina examinerade studenter.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.