Jump to content
Annons

Ibanez


twinkee

Recommended Posts

tje...

Nu är det så att min Ibanez med Floyd Rose stall är helt omöjlig att få ordning på...ge mig lite tips på hur man ska göra vid stämmning, Strängbyte, Nedstämmning mm...ett annat problem är att strängarna sitter för långt ifrån greppbrädan...vad fan gör man?

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Strängbyte = Ta din tremelo och böjj upp stallet, lägg under en träkork, plastbit. Vad som helst. (Så inte stallet dippar). Ta av strängarna som vanligt. Sätt på nya, sträck in varje sträng du sätter på. (Benda vid 12:e bandet hårt upp och ner). Och ta tag under strängen och dra den uppåt. Gör det på varje sträng du sätter på. När du fått på alla strängarna kollar du vinkeln på stallet, om det dippar eller är för högt så får du skruva lite på baksidan av gitarren. Det ska hellre peka uppåt än neråt. Några tips vid stämmning är väl att först och främst att tänja strängarna, sedan att jobba sig upp och ner med så små steg som möjligt. Ju mer du stränger upp en annan ju mer sjunker en annan o.s.v. (Stalet flyter ju). Alla har en egen teknik men om du googlar lite hittar du nog några tips.

Vid frekventa nedstämmningar är det bäst att köra ett låst stall. Lägg under något så det håller sig i rak vinkel (går även att låsa det i hårdvaran är jag nog säker på) Sen skruvar du bort prylarna längst ner på halsen som låser strängarna. Då slipper du allt vad flytande stall innebär och du kan stämma om snabbt och smidigt live.

Stränghöjden bör få att fixa, antingen genom att sänka hela stallet eller genom att justera varje sträng (tror jag). Läs i din manual där står det precis hur du gör.

Öh, jag är jävligt trött... många stavfel 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...