Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har köpt ett Behringer FCA202 firewirekort till laptopen men är inte riktigt nöjd med det.

Portar är ok, ljudkvalitén ok, uppspelningslatencyn är ok...<10ms men för inspelning ligger den på tok för högt - 29 ms och det är med minsta latencyinställningen vilket ger en jäkla massa dropouts.

Det här är i Cubase SX med korrekt ASIO-inställning.

Har jag missat något och finns det inga andra möjligheter att konfigurera kortet annat än latency (via en enda slide bar) och samplingsfrekvens?

Eftersom nu kortet redan har börjat glappa i volymratten (efter ~1 månad) så tänkte jag försöka byta det och välja ett annat externt kort för under 2000:-

Rekommendationer?

Jag behöver bara stereo in, stereo ut och ev. midi.

Annons
Postat

hmm.. funkar bra på min Laptop iaf.. DELL Inspiron 8500

minns inte att det var så fasligt hög latency.

Då får du nog leta USB-kort i den prisklassen.

Edirol UA-1EX (USB) 890:-

Terratec Phase 24 FW (FireWire) 2 395:-

Lycka till!

Postat

Stirra dig inte blind på latencyn i exempelvis Cubase. Programmen anger inte alltid rätt latency, lyssna och testa istället.

Jag körde kortet med ett ganska tungt projekt i en latency kring 10ms och lägre utan problem. Det är inte så att det är datorn som trasslar?

Kolla runt med vänner och bekanta, se om någon har ett annat firewire ljudkort eller kanske t.o.m. ett usb-kort. Testa med det istället och se om du kommer ned i lägre latency. Om usb-ljudkortet ger lägre latency så vet du ganska säkert att något är galet.

Testa att slå av virusdödare, brandväggar och dylikt efter att du kopplat ned dig från nätet. Scanna igenom datorn med Adaware, Spybot och kör ingenom listan på datorinställningar på music-xp.net - Kanske är det datorn som strular och inte ljudkortet.

/Majken

Postat (redigerat)

Jag vill lägga till en fråga här; hur pass bra externt kort får man för 500-1500 kr?

Jag vill ha låg latency i första hand, i andra hand robust konstruktion och toppkvalitet på ljudet kommer inte särskilt högt i prio, även om det gärna får vara bättre än mitt laptopljudkort. Jag ska ha det för dj-bruk som ni kanske räknade ut...

Kortet måste fungera ihop med Traktor och ha tillräckligt med utgångar.

Redigerat av yume
Postat

Tack för svar, jag har fått ett nytt exemplar av kortet nu eftersom det förra hade börjat glappa efter 2 veckors användande. Ska testa hårdare att spela instrument/använda micen via monitor i cubase för att se hur latencyn funkar. Jag återkommer säkert med följdfrågor.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.