Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena.

Håller på att lär mig att mixa och spela in på glad amatör nivå, men jag behöver lite tips, jag kör med cubase sx 3.

Vilken komp och eq är att rekomendera? 😕

Och jag skulle behöva lite mer kunskap om att eq:a m.m,

t.e.x gör såhär så låter kaggen bättre m.m.

Behöver tips & ideér, spelar ingen roll om det är på "idiot" nivå

Annons
Postat

Ja det skulle nog de flesta vilja ha... Men om du surfar runt lite på det här forumet så finns en hel del svar på dina svar. Även google fungerar. Sen är ju tidningen bra att läsa, men kolla också upp böcker på biblan. För min egen del så snappar jag ständigt upp nya saker även om jag har läst om det tidigare så tror jag det mer handlar om en helhet, att lära sig om hur ljudfungerar och hur man ska betesig i olika mixsammanhang. Så fungerar det för mig i allafall, tänk på att mixning är ett gediget hantverk och som alla andra hantverkarskolor så lär man sig inte att göra tex ett klockrent silversmide över en natt. 😕

Det är bara att surfa runt! Lycka till!

//FredAsp

Postat (redigerat)

kolla upp "digital ljudinspelning i ett nötskal" av Jeff Strong. utgivan av pagina.se

går in på det mesta och förklarar även EQ och kompressor.

här har du en sida på internet:

how to use a compressor

Redigerat av sixties
Postat

Du behöver dessutom inte jaga efter andra eq eller kompressorer, än de som följer med Cubase. De duger fint att lära sig med - och när du har använt dem ett tag och lärt dig hur det fungerar, så vet du mer om vad du ska leta efter, när du vill skaffa andra...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.