Jump to content
Annons

The Woman and the Dragon


MarAfrem

Recommended Posts

LÅTNAMN:

ARTIST/GRUPP:

GENRE:

LÅTLÄNGD:

KOMPOSITÖR:Mikael Nordin

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:

FORMAT: (ex. mp3/ogg vorbis/aac osv)

STORLEK: (ex. 5.3 megabyte)

STATUS: Skiss/Färdig demo (OBS! Färdig demo kan även komma att recenseras i papperstidningen)

(

LÅTLÄNK: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=3361551&q=hi

Spontana reaktioner, bitte. Hur är sångframförandet? Håller det? Tips på bättre gitarrljud?

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack Myrli,

Största frågan för mig är om sången funkar, hur mycket falskt får man sjunga (det är ju olika i olika genrer).

Vrider och skruvar på gitarrljudet, fortfarande lite låd-ljud och en hel del gnissel.

Har provat med de-esser men det här gnisslet när man byter grepp verkar inte finnas med i nån frekvens 😏

Kan man se nån annans EQ inställningar på nåt sätt? Kanske kan man importera en ljudfil i Cubase och kolla i en Inspector el.dyl...

Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar gnissel på gitarren, men det gör inte alla..

Tycker att det låter bra, men jag har inte längre koll på hur det lät innan.

Men jag tycker inte att det låter som om du sjunger falskt.. vart skulle det vara i så fall?

i värsta fall finns det autotune. 😆 Ja jag vet att inte man bör behöva det, men det är faktiskt ett bra verktyg att ta till ibland, kruxet är ju att få det låta som om man inte har använt autotune.

Men som sagt, tycker inte att du sjunger falskt.

Bra låt föressten, den blir bättre för varje gång jag lyssnar.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är lite små-surt, men det jag stör mig på är att det känns inte som att sångmelodin är riktigt klar. Det verkat som att du improviserar under låtens gång. Jag brukar göra samma sak för att hitta 'den perfekta melodin' för att sedan sjunga in det som lät bäst. (det blir det inte alltid 😆 )

Annars är det en skön låt

Joey

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Joey,

problemet för mig både när det gäller intonering och frasering är att jag ännu är så ovan att sjunga med lurar på (dvs utan att spela gitarr samtidigt).

Jag liksom väntar in gitarren och det blir lite osäkert. När jag sedan sjunger, särskilt högre/starkare toner, hör jag inte guran - och då blir det lite surt.

Jag lär mig väl, och det kan ju vara bra att kunna.

Ska prova med att ta om här och där vid tillfälle.

Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Joey,

problemet för mig både när det gäller intonering och frasering är att jag ännu är så ovan att sjunga med lurar på (dvs utan att spela gitarr samtidigt).

Jag liksom väntar in gitarren och det blir lite osäkert. När jag sedan sjunger, särskilt högre/starkare toner, hör jag inte guran - och då blir det lite surt.

Jag lär mig väl, och det kan ju vara bra att kunna.

Ska prova med att ta om här och där vid tillfälle.

Mikael

Hmm ja. Inte låter det kanske falskt direkt nej, men som du själv påpekar så finns det en osäkerhet. Det blir bättre med övning, övning, övning, ja du förstår.. 😕 Plus ju mer man håller på med sådant här desto vanare blir med lurar och allt.

Det kan vara trixigt att hitta rätt nivåer i de när man ska till att spela in och så. Bra låt dock, absolut! Stämningsfull och lite strängar som gnisslar förhöjer känslan tycker jag..

Vet någon hur trixigt det är med direktstrålande högtalare?? KAN man använda sådana med bra resultat?? 😛 Har sett lite bilder från studios att man kan använda sådana vid sångpålägg..??? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör låten utan sång sådär en 30-40 gånger , i bilen, badet, tråka ut folk på jobbet genom att ha den på repeat fram till lunch.

Sen behöver du inte "vänta in" gitarren. 😛

Ärligt talat jag brukar spela upp låtarna för mig själv tills jag spyr på dom, sen skriver jag text och melodi. Man måste köra fullt, ska man sjunga fel ska man göra det ordentligt inte småfjutta. 😆

Bra låt förövrigt, kanske kunde ha lite mer utsvävningar på sången mot slutet av låten, men det är sånt som kommer efterhand.

Här är en tråd jag startade om "falsksång" spårade ur något!

https://www.studio.se/index.php?showtopic=20157

Kör hårt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...