Jump to content
Annons

Remixa låt med sång


Shoota

Recommended Posts

Jag har vanligtvis bara remixat rap låtar, det är simpelt för då passar alla beats till rappen. Men jag ska remixa en Rnb låt nu med sång, i orginall låten spelas det 2-3 ackord och han sjunger gjutet till dom. Nu när jag ska remixa det här..vad måste jag utgå ifrån för att hans sång ska passa? Måste jag använda samma ackord? eller finns det vissa skalor och andra ackord jag kan röra mig med och samtidigt få sången att passa? jag vettifan.,. jag e newbie här

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Utgå ifrån grundlåtens ackord, sampla gärna därifrån! Tycker alla atonala remixar bara är löjliga och allmänt dåliga, en riktig remix är att göra så

det svänger bättre än orginallåten! Alternativt att det bara blir en annorlunda ljud-kostym men ändå en lika bra låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Pusha gärna något nytt men behåll harmonierna!

Finns ju undantag, SWV´s "right here" är lita halv-atonal i orginalversion medans remixen (den som samplat M.J´s Human Nature) är den med

de snygga harmonierna - kan vara den bästa remixen någonsin!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att sätta sig ner och ta ut ackorden, såvida han inte bifogat midifiler vilket är ganska vanligt när man ska remixa låtar. Hjälper någon annan dig här kan du ju inte stoltsera med att du gjort mixen själv, så jag skulle iaf försökt själv att pilla ut ackorden om du inte känner att du kan lira dem.. 😄

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe sant, nej inte sån hjälp.. bara någon kan lyssna och säga..dom här ackorden är det. resten sköter jag själv efter det.. inget bifogat förutom acapellan och orginall låten..jag e rädd bara att prodda hela låten, för att sen märka att det skär sig för jag tatt ut fel tangenter, fast jag kanske får göra trail and error här för att lära mig. Kan någon ge mig tips på hur man tar ut ackord? eller är öronen här allt som krävs

Link to comment
Dela på andra sajter

nej jag kan förmodligen ta ut ackorden, fast kanske inte exact dom som används.. men få det att låta nästan likadant, skulle någon ton va fel kanske det låter helt skumt i slutänden. Jag gör allt på gehör,jag kan inga ackord så jag testar mig fram till det låter oki.. finns inget som heter vatten över huvudet här =) bara om man ger upp hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...