Jump to content
Annons

Mystiskt problem i Cubase SX 2.2

Recommended Posts

oakleaf (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tjena tjena alla kunniga,

Efter att installerat min nya AMD x2 4800 har jag stött på ett mycket mystiskt och oerhört frustrerande problem. Vore mycket tacksam om nån kan tänka sig vad jag gjort för fel. Jag har gjort sökningar här på forumet men kan inte hitta någon med exakt detta problem, då jag fått för mig att jag kopplat rätt.

Min DAW setup:

AMD x2 4800

Win2K

Cubase SX 2.2

Wami Rack 24

Korg Trinity Plus

Problem:

Jag har MIDI signal in/ut. Audio ger signal i Cubase (precis till höger om midi indikatorerna på transport baren), men jag får inget ljud ut i mina monitorer.

Hur jag kopplat:

Midi in/ut Trinity till Midi ut/in på Wami Rack. Stereo L/R ut på Trinity till Audio in 1 & 2 på Wami. Audio ut 1 & 2 på Wami till Aux in L/R på förstärkaren. (Det finns ingen master stereo ut på Wami rack så jag använder 1 & 2 av 8 ut)

Följande felsökningar har jag gjort:

I och med att ljudet syns i Cubase vet jag att det är signal mellan Trinity och Ljudkort.

När jag installerade Win2K kunde jag höra windows jingeln (dess ljud har jag nu stängt av i Windows), så jag vet att det går signal ut från ljudkortet in i stärkaren.

En konstig grej:

När jag laddar en "16 channel midi setup" får jag inget ljud. När jag laddar "Standard" hör jag ett piano ljud på alla midikanaler. Ljudet är väldigt fördröjt och jag har ingen aning från vart det kommer. Jag har inga VSTi valda.

Snälla, säg att det är nån liten skitsak som jag missat. 😐

Redigerat av oakleaf
Annons
Postat

Är långtifrån någon expert men jag tycker det känns som om ditt ljudkort helt enkelt inte är inställt som ljudenhet i windows. Gå in i kontrollpannelen och titta under ljudinställningar eller vad det nu heter och kolla så det är ditt Wamirack som ljudet ska komma ut till.

oakleaf (oregistrerad)
Postat
Är långtifrån någon expert men jag tycker det känns som om ditt ljudkort helt enkelt inte är inställt som ljudenhet i windows. Gå in i kontrollpannelen och titta under ljudinställningar eller vad det nu heter och kolla så det är ditt Wamirack som ljudet ska komma ut till.

Det är en bra tanke du har där Hilmer, men jag har faktiskt redan kikat där. Tack för tipset dock.

Om jag nu har kikat detta, vad kan det vara?

oakleaf (oregistrerad)
Postat

Igår klickade jag i den lilla högtalaren på spåret i en förhoppning att koppla in Direct Monitoring. Jag misstänker att jag måste klicka i Direct Monioring i Device Setup/ VST Multitrack. Kan det var problemet? Nån som vill utveckla? är det även här jag ändrar Buffer Size för att få ner Latencyn?

Jag sitter ej i min studio nu, så jag kan inte testa på studs, därav min fråga.

Har suttit i VST 5.1 i en herrans massa år, Cubase SX 2 är lite annorlund men inte alltför mycket..med lite hjälp från er kommer det nog att flyta på snart.... 😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.