Jump to content
Annons

Vill repa (och spela live) med klick OCH samples


carlpepper

Recommended Posts

tja,

vi är ett femmannaband som testade att lira till förinspelat klick idag (samma klick vi använde när vi spelade in låtarna repar vi nu med inför livespelning) och det gick fruktansvärt bra. Genast slog det oss att vi kanske inte behöver någon synthkille i bandet utan förmodligen kan ha grejerna förinspelade och spela till det.

Vi har synthslingor, pads och diverse ambiensljud med bland de ljud vi ska använda.

Om vi nu skulle kunna spela upp från t ex en laptop, med två kanaler i cubase eller vad som helst, med klick på ena kanalen och samplingsspåret på den andra, hur ska vi då bära oss åt för att få klicket till trummisen och samplingarna ut i PA:t?

Är det någon som har en bra lösning på det här? för övrigt kanske det finns bättre lösning än just laptop, vi hade tänkt å tjacka en halvdan för en 3.000 som klarar av att spela upp, sedan satsa på ett ljudkort med ovanstående egenskaper.

Observera att vi vill ha samplingarna i stereo, så någon "L och R"-lösning fungerar icke...

Alltså:

Vi vill komma åt att kunna med ett musklick sätta igång en hel setlist med samplingar ut i PA:t och klick till trummisen.

Kom gärna med några förslag!

Redigerat av carlpepper
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vi gjorde detta med mitt gammla band för ca 4 år sedan.

Det material vi skulle använda oss av spelades i på minidisc. Vi panorerade klicket helt till ex. höger och alla instrument och div ljud åt vänster. Från MD:n "klickkanal" kopplade vi in en liten mixer med hörlursutgång åt trummisen. Ljudspåret som skulle höras gick direkt till mixerbordet och ut i PA:t och i medhörningen.

Är sjukt trött... Hoppas att det var detta du var ute efter och att jag inte svarat för rörigt.

Sov gott!

EDIT: Problemet är ju att det blir MONO...

Redigerat av ketri
Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker kanske, men jag har fått olika svar från olika personer genom att lägga ut på olika trådar med olika rubriker... lite svårt ämne att kategorisera också ju. allmänt, ljudkort, och inspelning rymmer det ju under. Blir det här problematiskt på något sätt? ställer det till med nåt att jag lägger upp fler än en tråd? jag trodde det var ok.

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...