Jump to content
Annons

pennudd

Recommended Posts

Har hört tallas om nåt som heter vst link när man kan koppla ihop två (eller flera) datorer för att avlasta datorn.

Man måste tydligen ha ett ljudkort i dator 2 med optisk ut. Dock behöver man inte installera ett till cubase/nuendo utan bara pluggarna.

Nån som har någon erfarenhet av det och isåfall, hur bra funkar det.

Jag kan inte släppa tanken på att få dubbelt så mycket prestanda 😆😆🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

har aldrig använt något av det här själv (även om jag planerar att göra det om jag mot förmodan köper en ny dator snart..men:

http://www.fx-max.com/fxt/product.html

VST Link fungerar väl lite annorlunda (mer avancerat då det verkar som att du kan kedjekoppla massor med datorer och mixa på en, tracka på en andra och köra pluggar på en tredje osv?) men att använda din andra dator för att köra tunga plugins på (reverb eller en tung VSTi, någon?) kan det ju vara av intresse oxå och då funkar ju fx teleport tror jag. allt du behöver är en nätverkssladd mellan de två datorerna (100mbit eller mer?)..det finns lite trådar om det här på forumet redan så sök efter fx teleport eller liknande så hittar du nog rätt. eller kolla på resten av interwebben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du systemlink måste du antingen använda ett Cubase / Nuendo på den andra datorn eller använda Steinberg V-stack.

Det sistnämnda är bara ett "rack" där du lägger VSTi's, VST-effekter m.m och där du gör inställningarna för systemlink.. mycket smidigt.

Jag skulle prova det vid ett tillfälle, men för att få detta att fungera måste man ha lediga audiokanaler i båda datorerna.

Mitt test föll på att jag inte får upp de digitala in och utgångarna i Cubase som ska initieras i Scope-mjukvaran..orkade inte dribbla med crap-creamware's support heller.. Jag har däremot sett det "in action" med RME-kort och det är samplekorrekt sync utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...