Jump to content
Annons

Hjälp med cubasis!


simpon

Recommended Posts

Hejsan!

Jag är ny här, så om jag gör något fel, så slå inte ihjäl mig eller så! 😉😛

Iallafall, till mitt problem.

Jag har programmet Cubasis vst 4.0, och jag håller just nu på att fösöka lära mig att göra musik lite seriösare(förut har jag mest struntat i att göra vissa bitar för att slippa ta tag i problemen)..

Grejen är den att jag vill använda vst-instrumentet "Universal sound module" på flera ställen, med olika ljud, och det står i "pappersmanualen" att det ska gå, men det går inte.

såhär står det:

For single part MIDI instruments, such as JX16, Neon, LM-9 or VB-1, you can only have one sound playing at a time. If you want to have two different sounds playing at the same time with such an instrument, you have to load another copy in the VST Instruments window. It's perfectly possible to load four JX16s, one in each virtual rack space, for example.

 

 

For multi-part MIDI instruments, such as the Universal sound module, you have up to 16 MIDI channels available and each one can play back a different sound. This means you can have 16 different instruments playing simultaneously, so long as you have 16 MIDI tracks assigned to 16 different channels

men det är det här som inte går. jag måste göra med USM som de beskriver att jag måste göra med "single part MIDI instruments", och alltså kan jag bara ha fyra såna instrument, och då kan jag inte ha några andra instrument.

Är det jag som gör något fel?

Är det någon som vet vad jag kan göra?

Tack!

/simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm..De VSTi'erna är inte multitimbrala..d.s.v de spelar ett ljud per instans av instrumentet.

Om du låt säga vill använda 2st JX16 måste du öppna 2st JX16 i VSTinstrument racket (F11) och tilldela dem varsin midikanal i Trackmanagern/arrangefönstret..

Vill du använda 8st Neon får du öppna 8st Neon i Instrumentracket o.s.v.

USM däremot är multitimbral och använder 16 midikanaler.

Så för att komma åt 16 separata instrument i modulen får du skapa 16 midispår, tilldela USM-modulen till varje MIDI-Output spår och ge varje spår en egen midikanal.

Kolla här:

---------Spår 1 ( Track 1 )---------------

Midi-input -> (Ditt klaviatur )

Midi-output -> USM

Midi-ch: 1

Instrument: Piano

--------------------------------------------

---------Spår 2 ( Track 2 )---------------

Midi-input -> (Ditt klaviatur )

Midi-output -> USM

Midi-ch: 2

Instrument: Organ

--------------------------------------------

---------Spår 3 ( Track 3 )---------------

Midi-input -> (Ditt klaviatur )

Midi-output -> USM

Midi-ch: 3

Instrument: Bass

--------------------------------------------

o.s.v tills du har så många instrument du behöver.

Kommer inte ihåg hur USM fungerade, men troligtvis bör det fungera med ovanstående lösning.

Eventuellt gick man in i USM direkt och ställde in de instrument man skulle använda respektive de midikanaler de skulle triggas ifrån..?

Sorry om det blev rörigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret, men det verkar inte vilja fungera!

Iofs är jag itne säker på att jag gör rätt, men allt ser ut att vara så som du säger att det ska vara, men det går ändå bara att välja instrument på track 1..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret, men det verkar inte vilja fungera!

Iofs är jag itne säker på att jag gör rätt, men allt ser ut att vara så som du säger att det ska vara, men det går ändå bara att välja instrument på track 1..

Ehum..kan det vara så att du ställer Midi-output i de små rutorna i själva modulen? och att du ställer in motsvarande på Midispåret i Cubasis?

Kolla under respektive "midikanal" där det står 1 prova att ändra dem från 1 - > 16.

Funkar det då

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret, men det verkar inte vilja fungera!

Iofs är jag itne säker på att jag gör rätt, men allt ser ut att vara så som du säger att det ska vara, men det går ändå bara att välja instrument på track 1..

Ehum..kan det vara så att du ställer Midi-output i de små rutorna i själva modulen? och att du ställer in motsvarande på Midispåret i Cubasis?

Kolla under respektive "midikanal" där det står 1 prova att ändra dem från 1 - > 16.

Funkar det då

Jag har för mig att jag provade det igår, och det vill ändå inte funka.

Man kan bara välja bland fyra nummer där också, fast så kanske det ska vara

såhär ser det ut(från början stod det 1 under alla):

cubasis.GIF

Redigerat av simpon
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret, men det verkar inte vilja fungera!

Iofs är jag itne säker på att jag gör rätt, men allt ser ut att vara så som du säger att det ska vara, men det går ändå bara att välja instrument på track 1..

Ehum..kan det vara så att du ställer Midi-output i de små rutorna i själva modulen? och att du ställer in motsvarande på Midispåret i Cubasis?

Kolla under respektive "midikanal" där det står 1 prova att ändra dem från 1 - > 16.

Funkar det då

Jag har för mig att jag provade det igår, och det vill ändå inte funka.

Man kan bara välja bland fyra nummer där också, fast så kanske det ska vara

såhär ser det ut(från början stod det 1 under alla):

cubasis.GIF

Aha..my misstake..separata ljudutgångar var det ju. Jag har letat efter info men ej hittat något.

Har du ingen PDF-manual som förklarar hur USM funkar? det brukar ju följa med programmet

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...