Jump to content
Annons

OLA GBG

Recommended Posts

Hej alla ny här!

Precis kommit ingång med min mbox + maxtor 160GB + compac laptop + windows XP home. Funkar fint!

Börjar dock fundera på om man inte skulle satsat på ett interface med MIDI... hur ska man göra om man vill komplettera med enkel 1 in & ut?? för det går väl inte att köra typ Sampletank utan MIDI??

lite lost e man allt...

/ola

Redigerat av OLA GBG
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej och välkommen. Tuta och kör.

Häpp. Lost är vi väl alla.

Midi-kort behövs bara om du har en extern synt eller spelare eller pianotangentbord.

Själv har jag ett som heter Midisport 1x1 (leta hos www.m-audio.com ). Det finns nog andra ännu billigare nu för tiden tror jag. USB in i ena änden, midi in och ut i andra.

Sampletank går bra utan hårdvarumidi. Man lägger upp ett midispår i PT LE (ProTools LE) och ritar in tonerna. Digidesign har en snygg Disk Flix på det här.

www.digidesign.com

klicka på DISK

klicka på DiSk Flix

välj sampletank SE.

Sen kan det väl vara en hel del att lära sig. Kan nog kännas i princip totalt oöverstigligt omöjligt vissa dagar. Men det går över.

Lycka till

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK tackar!

är väl mest sugen på att koppla upp extern keyboard vilket jag redan har en men hur är det med Mbox och USBhub?!? har bara en USB ingång och har för mig att Mbox måste ha en egen utan hub?!

Finns det nån lösning via line in på mboxen??

mvh

OLA

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Ola,

enligt DigiDesign fungerar MBox inte via Hub. Min tro är för att den drar så mycket ström att huben inte kan få det från datorn (men jag vet som sagt inte, bara gissar), jag har inte problemet för jag har tre USB i min dator.

Så antagligen räcker det om du fixar en extern matning till Hub-en. Konstigt nog är det lite småpuligt att hitta ett 5 volts nätagg (4,5 finns det massor av, med funkar inte). Kolla det när du köper huben.

Annars köper du ett kort med extra USB till din dator. Jag skulle gissa att ett sånt kan kosta så där 300:-

Lycka till

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...