Jump to content
Annons

Brus på audio ingång


moron

Recommended Posts

Hejsan!

Sen jag installerade min midikeyboard har ljudkortet (audiophile 2496) börjat brusa på sina två audioingångar, men betydligt mer på vänster än på höger. Även när jag stänger av ljudet på dessa hörs ett svagt brus med ett litet "knäpp" som kommer med jämn takt kanske varannan sekund eller nåt. När jag trycker ner en tangent på keyboarden försvinner bruset, men kommer tillbaka när ljudet som ska va där tystnar.

Är ljudkortet kasst? Det har inte varit nåt brus förut, när jag bara spelat upp musik i mediaspelaren osv...

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du kopplat rätt? Kolla igen...

Kolla strömkablarna, sitter keyboarden i samma uttag som datorn? byt isåfall.

Testa utan strömkabel till keyboarden(om möjligt).

Har du lampor tända som kan störa?

kolla om du kan ha glapp i någon ljud- eller strömkabel.

Några tips som kan va värt att testa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar! Jag kör utan strömkabel, min MK-61:a vill ha ström via ljudkortets gameport (!), så jag fick köpa en adapter som gör att jag får en gameport genom usb-kontakten. Midin kör jag genom en vanlig 5-pins DIN-kabel.

Och ingen lampa som stör finns det heller. Det skumma är att jag inte har något inkopplat till audio-ingången. Och även om det skulle va nåt glapp i midikabeln skulle väl inte det göra så att jag får brus på en audioingång? Är total nybörjare inom det här så jag vet icke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ar ditt keyboard ett usb-keyboard ? ( tag tyckte løsningen med strømmen var konstig )

Jag er ingen expert på keyboards/midi, men mitt usb-keyboard får sin strøm genom usb-kabeln o det ar den enda kabeln mellan datorn o kb´et.

Kan du kjøra utan midi-kabeln ? ( jag vet inte - bara ett forslag )

Link to comment
Dela på andra sajter

Min uppfattning är att man inte kan lita på den 5V man tar ur gameporten, oavsett om det är en riktig gameport eller en emulerad via USB. Det är inte alls säkert att du får ut tillräckligt med ström till ditt klaviatur..

Finns det verkligen ingen anslutning för nätadapter eller ens plats för batterier ?

Gör det inte det så rekommenderar jag att du antingen tar reda på vilka två pinnar 5 volten skall in på och gör en egen sladd från en AC/DC adapter eller att du köper ett bättre klaviatur. tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...