Jump to content
Annons

Cubase SX / midi-signalen


loveless

Recommended Posts

Hallå folk, jag har sökt omkring precis överallt, men ingen tråd berör exakt mitt problem. Elelr så förstår jag inte mitt problem 😆 ...well såhär är läget:

Jag har M-audio Firewire 410 ljudkort och en Yamaha MU-80 ljudkodul från nittonhundra frösihjäl, samt en Fatar MasterKeyboard. Vill naturligtvis koppla ihopa alla dessa så att jag kan spela in Midi i Cubase SX. Jag har provat fram å tillbaka på in å out signalerna. Det lyser när jag trycker på keybordet, det lyser signal ut, använder jag någon av de inbyggda syntarna hörs ljud ut...men inget ljud från min modul. Jag blir knäpp.

Ni får gärna berätta EXAKT vad jag ska göra för att kunna spela in midi, om ni orkar och vill ha äran av att ha räddat mitt liv. Jag pratar värsta behov av nybörjarförklaring 😄

höres å tack om ni kan ge mig lite vett i skallen!

/loveless

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

Hey loveless

En koppling kan vara:

* Från midi out på fatar till midi in på ljudkortet

* från midi out på ljudkortet till midi in på modulen

* Från audio out på modulen till audio in på ljudkortet

Öppna cubase skapa en midi-kanal. ( högerklicka bland spåren och välj add midi channel ) Tryck på show inspector långt upp till vänster. På IN väljer du din midi-in-port och på OUT väljer du din midi-out-port. Tryck på enable-record-knappen för kanalen, så att den tar emot midisignal.

Sedan skapar du en audiokanal som tar emot ljud från din modul. ( Genom sladden från Audio out på modulen till Audio in på ditt ljudkort. )

Då kommer det här ske:

När du spelar på ditt fatar, skickas tangenttryckningarna vidare genom MIDI till din modul, som i sin tur skickar audiosignal till dit ljudkort. Som hamnar på ett spår i cubase. Funkar det?

Ska jag förklara någon bit närmare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...