Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har via MIDI Device Manager lagt in några av mina MIDI-moduler (Roland JV-1010, Alesis DM5, Alesis Nanosynth) men hur gör jag för att de inte ska spela samtidigt?

På något sätt ska jag kunna stänga av vissa kanaler för respektive MIDI-modul men går det att göra i Cubase SX2 eller krävs det att inställningen görs manuellt på respektive modul?

Vore mycket tacksam för tips om detta!

/Per

Annons
Postat

Om alla modulerna sitter kopplade på samma midiutgång, så måste de förstås ställas in så att de inte tar emot på samma kanaler - annars spelar de naturligtvis samtidigt när det skickas till de midikanaler som modulerna är inställda att ta emot på...

• 3 månader senare...
Postat

MIDI-modulerna sitter på samma MIDI-utgång.

På Alesis DM5 är det inga problem att på modulen bestämma vilken MIDI-kanal som ska spelas upp.

Frågan är om det är möjligt att skicka något kommando från Cubase SX2 så att JV-1010 inte lyssnar på en eller flera MIDI-kanaler samtidigt som övriga MIDI-moduler spelar upp dessa MIDI-kanaler? Eller kan man göra någon inställning på JV-1010?

Jag har inte hittat svaret i manualen för Cubase eller JV-1010…

Fortfarande mycket tacksam för tips om detta!

/Per

😉

• 2 månader senare...
Postat

Med ett MIDI-interface (MIDISPORT 4x4) installerat på ljudkortets MIDI-anslutning har jag nu inga problem längre eftersom varje MIDI in och out dyker upp i Cubase som egna MIDI-kanaler (tot 4 st).

Mycket bra pryl om man har externa MIDI-moduler!

😕😆😆

Postat

Du måste väl ställa tex midikanal 1 till jv´n och midikanal 2 till nanon o midikanal 10 till DM 5 an som exempel. Du kan ju naturligtvis välja vilka midikanaler du vill.

Om du förstår vad jag menar?

Eller har jag missuppfattat hela frågan!

Postat

Den ursprungliga frågan har jag ännu inte löst men med ett MIDI-interface (MIDISPORT 4x4) så har jag gått runt problemet och erhållit fyra MIDI-utgångar i ljudkortet istället för enbart ett enda. På detta sätt så kan man i Cubase ansluta fyra MIDI-modulerna till var sin MIDI-utgång på MIDI-interfacet (A-D) och man behöver inte bry sig över att skicka speciella MIDI-kommandon från Cubase för att rätt MIDI-modul ska förstå när den ska spela eller inte spela.

Som tidigare så väljer man vilka MIDI-tracks som respektive MIDI-modul ska spela men nu så går signalen från Cubase via vald MIDI-utgång (A-D) enbart till en MIDI-modul så tex trummorna på track 10 spelas enbart upp på DM5 etc.

Om jag tex har upp till 64 st (4x16) MIDI-tracks i Cubase så borde det fungera att spela upp dessa ljud på fyra olika MIDI-moduler. (Det borde väl fungera, måste prova)

Det vore dock intressant att veta enligt ursprungsfrågan i denna tråd hur man på bästa sätt inkluderar kommandon i MIDI-tracks (troligen i början av varje track) så att man får tyst på olika MIDI-moduler.

Finns det någon MIDI-guru som har ett bra svar? 😉

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Har du moduler som lyssnar på 16 kanaler var, kan du skicka sysex som bara en modul snappar upp. Annars lär du nog skicka dina channel-off -meddelanden till alla moduler.

Själv investerade jag i en midisport (som nu maniskt blinkar och vibrerar som ett ont öga åt mig dagarna i ända)...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.