Jump to content
Annons

Optisk kabel

AndersL (oregistrerad)

Recommended Posts

AndersL (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ska köpa optisk kabel att ha mellan min A/D D/A omvandlare och ljudkortet. Undrar hur stor betydelse kvalitén på kabeln har? Vet ju att det är mycket snack om t.ex. tele kablar och hurvida en viss kabel låter bättre än en annan, men har fått rådet att den dagen kablarna sätter gränserna för ljudkvalitén i min studio, kan jag börja köpa värstingkablar. Och den dagen är inte här än. 😄

Men just när det gäller fiberoptik så bör väl skillnaderna kunna vara ganska stora? Har mätt lite på fiberoptiska kablar på högskolan och kommer ihåg att det skillde sig rätt mycket i fråga om bl.a. dämpning och dispersion. Så frågan är om jag kommer få en hörbar skillnad på en kabel för 99 kr, och en kabel för 399 kr?

Redigerat av AndersL
Annons
Postat (redigerat)

Jag ser det som väldigt osannolikt att du skulle kunna höra skillnad på olika fiberkablar. Det är digitala signaler det handlar om - och enda sättet att förstöra på något sätt, är om man har ett veck på kabeln eller om änden på kabeln är skadad eller skitig...

Ska du inte ha kablarna längre än 5m, så duger de billiga plastfiberkablarna lika bra som svindyra glasfiberkablar - men ska du ha långa längder, så blir dämpningen större i plast än i glas - och då har det betydelse.

Redigerat av Claes
Postat

skickar du bara digital information genom dom (vilket man väl alltid gör?) så fungerar de antingen helt perfekt eller så blir ljudet helt knas hela tiden eller under tidsperioder, men det blir aldrig "lite sämre".

AndersL (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag ser det som väldigt osannolikt att du skulle kunna höra skillnad på olika fiberkablar. Det är digitala signaler det handlar om  - och enda sättet att förstöra på något sätt, är om man har ett veck på kabeln eller om änden på kabeln är skadad eller skitig...

Ska du inte ha kablarna längre än 5m, så duger de billiga plastfiberkablarna lika bra som svindyra glasfiberkablar - men ska du ha långa längder, så blir dämpningen större i plast än i glas - och då har det betydelse.

Då slår jag till på Claes Olssons kablar för 99 kr. Tackar! 😄

Redigerat av AndersL

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.