Jump to content
Annons

DDR2 400 MHz


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Tänkte bygga ut RAM-minnet, men minnena är så dyra! Finns det någon site som säljer DDR2 400 MHz-minnen till vettigt pris? De brukar väl även benämnas PC3200 och vara 240-pinnars...

Hittills har jag bara sett dem på Inet.se, för 5700 kr (2 x 1 GB).

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

20 visningar, men inget svar. Detta är kanske en ovanlig form av minne? På dem hos Inet stod det ECC. Nu hittade jag hos komplett.se (som jag tror Vectro alias Linus tipsade om en gång), minnen ifrån Corsair, 400 MHz, 240 pin på 1 GB. De kostade bara 1300 kr/st tror jag, dvs. 2600 kr för 2x1 GB, att jämföras med 5700 kr. Skillnaden var att om dessa stod att de var "unbuffered". Vad betyder det?

De enda krav som HP har på minnena är att de måste vara 240-pinnars på 400 MHz och DDR2-varianten. Jag kanske inte behöver ECC (vad det nu är, var de dessa man hade i servers?) och buffered.

Skulle öppna laptopen igår och titta efter, men måste köpa mindre stjärnskruvmejsel, skruven syntes knappt... Jag tyckte det stod Samsung på de befintliga minnena och 256 Mb. Men när jag letar på Samsung hittar jag bara såna där dyra DDR2-varianter (med ECC). Det kan ju vara såna...

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

oftast brukar garantin hävas när man öppnar och börjar pilla i dator som du köpt i kompletta paket, i alla fall enligt australiensisk garanti...antar att det kan finnas något liknande här i sverige oxå?

har ingen koll på såna här datordelar hehe..sorry 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej forcan!

Hur går det med E-mu 1616? 😏

Jag fick rådet av HP själva att byta minnena själv och att byta batteriet om det behövs. Dessa enheter är tillgängliga underifrån. Jag rekommenderades dock inte att byta ut hårddisken bara sådär, även om den också nås underifrån.

I manualen står det exakt hur allt detta går till.

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej ardic!

Läget?

Tyvärr finns det två fel med de minnen du nämner:

1) Det är 184-pinnars och de måste vara 240-pinnars!

2) Det är DDR-minnen, men de måste vara DDR2-minnen!

Det finns bara två minnesplatser i min pc, varför jag inte kan ha 4x512 Mb som lösning på problemet. Antagligen köper jag bara EN 1 GB:are, så jag får 1,25 GB totalt åtminstone.

😏

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag vet, priset av en halv normalprissatt laptop nästan, för två stumpar...

De där Corsair kanske funkar ändå? Men det verkar som om HP rekommenderar ECC för min maskin... Får maila dem på nytt!

Ska också kolla ardic:s tips om datorbutiken på Nätet, själv handlar jag en del på databutiken (snarlikt namn).

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Sökte lite och hitta detta:

http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=All...4MB+DDR2+PC3200

Stickorna från Inet är ju överlägset dyrast, varför vet jag inte. ECC/REG är iaf att föredra.

Kan tyvärr inte säga att jag är speciellt kunnig på dessa typer av minnen, har inte stött på DDR2 så mycket.

Hoppas du hittar några!

/gol

Redigerat av gol
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tack ALLA för alla försök till hjälp!

Detta med RAM är inte helt lätt. Jag tror att Inets dataminnen är buffrade, vad nu det betyder...

Hursomhelst, HP rekommenderar mig nu att bara köpa "märkesminnen" från deras lista över auktoriserade återförsäljare, för annars gäller inte garantin helt säkert. Däremot är det meningen att jag själv ska peta in de nya minnena utan att garantin påverkas. Nu vet man det...

Har varit i kontakt med ett par av dessa återförsäljare, men de tycks inte vara säkra på vilka minnen som egentligen gäller och vad som skiljer dem åt. Begrepp som LCA Latency, Registered, dubbelsidighet, unbuffered, DDR2, DDR, 400 MHz, 533 MHz, One chain, buffered, SODIMM, SDRAM o.s.v. är tydligen förvillande.

Ska peta ut minnena som finns i maskinen och beställer likadana, fast större helt enkelt. Får se om det blir 1 på 1 GB, eller 2 st på 512 Mb. Verkar stå Samsung genom gallret. För övrigt så sa jag till om andra minnen direkt när jag köpte pc:n i våras, men då ville inte butiken ta emot de gamla minnena (2x256 Mb) (som jag ju då inte skulle ha någon nytta av direkt), mot viss ersättning/mellanskillnad, så jag skippade det den gången.

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 4x 1 gb ram Corsair ddr2 i min burk och det funkar utan problem. Asus moderkort (som tar upp till 8 gb).

Klart billigaste minnet jag hittat. Fördelen med 2x 1gb istället för 4 x 512 är ju självklart att det blir billigare om man vill bygga på till ex 4 gb.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Asus moderkort tar max 8 GB... Det var rejält måste jag säga!

Själv har jag bara två minnesplatser i min pc och den pallar max 2 GB totalt.

Inte så många valmöjligheter precis.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Här t.ex. kan du läsa om ECC: http://www.computer-memory-upgrade-stick.c...-vs-non-ecc.htm

Och en jämförelse mellan buffrat och ickebuffrat minne:

http://computermemoryupgrade.mysuperpc.com...grade_faq.shtml (sök på unbuffered eller skrolla ner en bit)

Om du kikar på dessa två länkar lär du upptäcka att du varken behöver ECC eller buffrat minne.

Angående garanti. Sätt i originalminnet före garantirep så lär det gå bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...