Jump to content
Annons

Miscellany - first demo


henke1001 (oregistrerad)

Betyg  

29 röster

  1. 1. Betyg

    • 1
      0
    • 2
      1
    • 3
      7
    • 4
      14
    • 5
      1


Recommended Posts

henke1001 (oregistrerad)

LÅTNAMN: quest for change, through your cloud, white lies, inquiering, ground zero, trust yourself

ARTIST/GRUPP: Miscellany

GENRE: Symfonisk hårdrock

KOMPOSITÖR: Miscellany

PRODUCENT: Miscellany

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: MP3

LÅTLÄNK: http://hem.bredband.net/miscellany/

Vår första hemmagjorda demo så vi ser fram emot massor med synpunkter och tips..... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra låtar, snygga riff och melodier! Rent mixningsmäsigt finns det en del att arbeta med. Jag är själv i det närmaste allergisk mot GM-trummor, ett bättre trumljud vore ett klart lyft för låtarna. Kolla upp DFH eller DFH superior från www.toontrack.com, borde passa ypperligt till erat projekt. Basen tenderar att försvinna, synthstråkarna låter ofta lite för stora och feta och gitarren ligger lite väl långt bak i mixen för min smak, kanske kunde ni dra ner reverben lite på den?

Ska poängtera att jag inte är någon spciellt duktig ljudtekniker, så ni kanske inte ska lyssna alldeles för mycket på mina åsikter. 😉

Återigen, låtarna står sig, och rent speltekniskt finns absolut ingenting att klaga på! Spara ihop till ett vettigt samplingsbibliotek för trummor som första steg. :] Eller ännu hellre, hitta en trummis! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar Ground Zero Bäst. Opera-hårdrock, det hör man inte varje dag!

Håller med föregående talare i det mesta. Jag vill ha mer "elakt" sound, mer dist på det mesta, ta fram gitarren mer och använd gärna mer "skitiga" synthljud. Det låter lite för snällt och mesigt... (springer mot kullarna... 😉 )

/P

Link to comment
Dela på andra sajter

henke1001 (oregistrerad)

Tack..... schyssta kommentarer... DFH-superior verkar fett 😛 Dock lite dyrt... några andra trumtips?? Självklart jagar vi en riktig trummis med ljus och lykta....

Vi har väl aldrig varit nöjda med gitarren. Hur får man fram gitarren i fejset??? Brister ljudkort (M-audio audiophile) eller micken (Samson Q2)???

Hur skitar man ner synth-ljudet på ett bra sätt??

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående trumtips, kolla in Drumkit from hell. Ett samplingsbibliotek, finns i flera format.

Att göra synthljuden lite elakare är ju inte lätt som en plätt direkt, det gäller nog främst att välja ljud från början som har lite "attityd" typ mer resonanta svepande pads, kanske körda genom en gate för att få till lite mer rytmiska effekter. En synth som är billig och dessutom bra till dessa typer av ljud är Vanguard. Ha ni massor av pengar är givetvis en Virus att föredra.

Att få fram nånting i fejset är inte så lätt, jag är långt ifrån ett proffs men jag hade höjt volymen, tagit bort eventuellt reverb, EQ:at den och de andra instrumenten så att de inte konkurrerar om samma plats.

Angående distning är det bara att experimentera sig fram till vad som låter bra...

Gör fler opera-låtar det lät helfräckt! Hon sjunger ju jättebra!

/P

Link to comment
Dela på andra sajter

"Through your Cloud" älskar att mixen: strings och fuzzig gura 😄

"White Lies" börjar bra, Gothisk-Darkwave typ...

sen blir det bara en annan låt (?)

för mycket metaldist på guran, behåll den mjukare-hårda disten

gärna med en oktav-splitt( 🙂 sånt gillar jag 😄 )

"Ground Zero" lyft fram sologuran några snäpp.

"Trust Yourself" synkproblem,

du få piska stråksektionen till att komma i takt 😄

overall: helt Ok symfonisk Rock.

hon sjunger bra , tösen !

Ps.

"Quest for Change" är godkänd av min förstfödde son 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

henke1001 (oregistrerad)

Tackar..... vi suger åt oss.... Fortsätt att kommentera låtarna...

En sak förstod jag inte:

"körda genom en gate för att få till lite mer rytmiska effekter"

Redigerat av henke1001
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... efter att ha kollat mer på er sida så får jag nog revidera lite av det jag skrev tidigare. Det är ju symfonisk rock ni kör, då ska det väl låta ungefär som det gör... 😲 Jag kan ju inget om genren... Det låter ju bra iaf.

Jo, kör man ett padljud genom en gate blir det ett mer pulserande ljud. Svårt att beskriva, men förmodligen är det inte aktuellt för er ändå så..

Jag vet inte hur ni spelar in men är det med dator finns det förmodligen en gate att testa...

/P

Redigerat av PepeLogu
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonlåtar rent kompositionellt.

Arr helt suveränt.

Ljudmässigt känns det som det ligger för mycket kompr.

Trummorna 😠 bra arr, ljud 😲 gurorna kan bli bättre.

Sången............................ 😏

EDIT: Efter att lyssnat på det andra spåret

undrar jag om ni inte leker för mycket med EQ´n på

gittarr spåren?

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker (mer erfarna kanske tycker annorlunda, men...):

För att få gitarren i fejset så ska du (pröva att) komprimera hårt, dra upp diskanten lite, lägg i mitten, ta bort alla effekter (chorus och sånt trams... 😏) och dra upp volymen.

...kanske.

Annars, bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fräscht och lite vågat.

Håller med TZ om att det är snyggt arrat, även trummorna är bra och trovärdigt programmerade tycker jag. Jenny har bra pipa.

Kämpa på så kommer ni att hitta "det" som saknas för att fylla hovet.

Link to comment
Dela på andra sajter

henke1001 (oregistrerad)

Ska man komprimera distad gura på något speciellt sätt? Några generella grundinställningar? Den enda skillnaden jag har märkt är att man bara sänker volymen...

Hur ska egentligen micken vara riktad mot gitarrförstärkaren. Ju längre ut från centrum desto mörkare ljud... Vi har provat lite olika placeringar med rätt så stor ljudskillnad men vi kan fanimej inte bestämma oss för vilket som låter bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

men vi kan fanimej inte bestämma oss för vilket som låter bäst.

då är det hårt arbete som kvarstår:

tejpa alla dom sätt som låter Ok

bränn CD, dela ut

lyssna.... och lyssna.... och lyssna....

till slut har ni 2-3 lägen kvar, använd dom !

( 2-3? lite variation i pankakssmeten är alltid bra )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låtar och bra programmerade trummor faktiskt!

Jag vill ha ett mer distinkt och elakt gitarrljud, även basen vill jag få elakare. Tror det soundet skulle passa eran musik!

Prova även ta bort lite kompressor. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta e hur gött som helst!!

Kämpa på med att få gitarren fetare så kommer era låtar att gå varma här hemma hos mig 😄

Om gitarristen e ruskigt tight så testa att lira in gitarren i flera tagningar, lägg på olika spår och panorera ut dem hårt. Lägg sedan en lite tillbakadragen kompgitarr som inte gör så mycket väsen av sig i mitten. Denna kan ni oxå lira in ett par gånger. En polare hävdar att man hittar grävmaskinsdisten när man lägger samma sak på 11 spår eller fler ..haha.. även om det e lite överdrivet så finns nog en viss sanning i påståendet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quest for change. Finfint! Gillar symfo-rock och det här är bra! Håller med det som sagts om drumsen. Insiktsfullt programmerat, smakfullt! Dock som sagt lite mekaniskt med exakt kvantifierad baskaggedunk i mellanliren, men nåja...! Låten snurrar obesvärat runt i min spelare här. Läckert....... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

henke1001 (oregistrerad)
Det var lite tunt med info om bandet på hemsidan... var håller ni till?

Ni letar inte efter en till gitarrist? 😄

Självklart letar vi musiker... vi är ju bara 3 änsålänge vilket inte är så kul om man vill spela live....

En gitarrist till hade varit kingigt..... spelar du trummor eller bas är du mer än välkommen eftersom vi saknar dessa vitala musiker i bandet....

Vi håller till strax utanför Lund i skåneland.....

Redigerat av henke1001
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var lite tunt med info om bandet på hemsidan... var håller ni till?

Ni letar inte efter en till gitarrist? 😄

Självklart letar vi musiker... vi är ju bara 3 änsålänge vilket inte är så kul om man vill spela live....

En gitarrist till hade varit kingigt..... spelar du trummor eller bas är du mer än välkommen eftersom vi saknar dessa vitala musiker i bandet....

Vi håller till strax utanför Lund i skåneland.....

Trodde alla som lirade metal bodde i göteborg 🙁

Bor själv en bit utanför Lund, Kävlinge närmare bestämt. Lirar gitarr, men har även en bas liggandes här hemma. Skulle vara intresserad av att provspela.. om intresse finns hos er. Om inte annat så för att det är kul att lära känna fler musiker 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
henke1001 (oregistrerad)
Det var lite tunt med info om bandet på hemsidan... var håller ni till?

Ni letar inte efter en till gitarrist? 🙂

Självklart letar vi musiker... vi är ju bara 3 änsålänge vilket inte är så kul om man vill spela live....

En gitarrist till hade varit kingigt..... spelar du trummor eller bas är du mer än välkommen eftersom vi saknar dessa vitala musiker i bandet....

Vi håller till strax utanför Lund i skåneland.....

Trodde alla som lirade metal bodde i göteborg 🙂

Bor själv en bit utanför Lund, Kävlinge närmare bestämt. Lirar gitarr, men har även en bas liggandes här hemma. Skulle vara intresserad av att provspela.. om intresse finns hos er. Om inte annat så för att det är kul att lära känna fler musiker 🙂

Världen är liten.... Mange lirar med oss på lördag... lysande.... :rolleyes:

Finns det någon trummis som vill joina oss?????? I såfall är du varmt välkommen...

Någon som kan tipsa om andra ställen där vi kan försöka värva en trummis??

Redigerat av henke1001
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tyvärr sålt mitt s.t.o.r.a 6-pukors pearlset..och sen bor jag i stacka-holm..hade varit kul annars...

Lite synpunkter ..eller tankar rent tekniskt och vad du kan göra för att få det lite tyngre...

Om man ser rent genremässigt så ligger trummor av heavy-kaliber inte så volymhögt som era programmerade gör..kicken brukar ligga som en blöt fjärt i bakgrunden..virveln är ganska hörbar..hihats'en brukar vara av mediumtyp..alltså lite tyngre skräll i än pop-hats..sen pukorna får ju vara grandiosa..med mycket fläsk boom.bang rabba dabba, dambaddabadoooom ( crasch ).. typ:lol:

prova att ta bort kompression på elguran så ska du se att den växer..överkomprimering tar ju bort allt liv i vad som helst..använd kompressorn väldigt sparsamt...eftersom distortion gör att ljudet redan är klippt, ligger det redan där 100% s.a.s.. använd istället lite mindre kompression och mer EQ om du vill flytta ljudet i stereobilden samt i djupled.

För att få ljudet "in u're face" måste du först spela in guran rätt starkt och redan där hitta kärnan i det som sedan ska "smälla dig i nyllet" sedan EQ'ar du bort det som inte tillför ljudbilden något... ( som Rockfart sa ...lyssna, lyssna och lyssna igen ) prova oxå som Mange sa att spela in flera tagningar och dubba dom så får du ett naturligt tjockare ljud istället för chorus, samtidigt som det låter mer personligt...

Ett problem bara: allting låter för SNÄLLT

Släng i mer 666, tät dimma och månsken..så kan det hända grejer.. :rolleyes:

om ni kör sången försiktigt genom en distbox..eller ännu hellre genom någon rördist eller förstärkare.. får ni ett mer aggressivt ljud, dubba hennes röst och oktavpitcha ner andrastämman och sänk volymen på den pitchade rösten så den bara uppfattas som en tjock botten. lägg dubbla gitarrer vänster och höger oxå så blir inte arret så tomt..dessutom kanske det räcker för att dränka trummorna lite..

det finns mycket små detaljer som ni skulle kunna prova...för det låter riktigt bra i övrigt

kör igen...jag vill lyssna mer

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

tonefloat (oregistrerad)

En klar fyra med Ground Zero som en av de bästa låtarna.

Bristerna i trummor och produktion brottas vi alla med, men viktigast är att grundidéerna kommer fram. Känslan jag får är att med lite elakare gitarr, bra trummor och mixning så är det ett mycket starkt grundmaterial. Kopplingen till Nightwish är helt klar och det är inget att skämmas för!

Sången är ett av de starkaste korten och den bär nästan hela vägen, riffen grymma men lite för nedtonade.

Kort och gott oerhört mycket starkare än mycket annat jag hört här.

Link to comment
Dela på andra sajter

henke1001 (oregistrerad)

Tack för all respons, vi är oehört tacksamma...

Vi har en del nya låtar som ska spelas in där vi kommer att använda DFH-trummorna som vi har fått tips om här. Vi kommer även att lägga mer krut på gitarrsoundet....

Fortfarande ingen trummis som vill joina??

//Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Andrew (oregistrerad)

Lyssnade på Quest for fame... Grym sångerska... Gitarrerna puttrar på därbak nånstans... Bra arr på låten. Känns liksom genomtänkt på nåt sätt. Helt ok låt trots att jag verkligen avskyr sån här musik... Hellre lyssnar jag på en bra sångerska än nån falsettskrikande tysk...

MER gitarrer nästa gång 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

henke1001 (oregistrerad)
Lyssnade på Quest for fame... Grym sångerska... Gitarrerna puttrar på därbak nånstans... Bra arr på låten. Känns liksom genomtänkt på nåt sätt. Helt ok låt trots att jag verkligen avskyr sån här musik... Hellre lyssnar jag på en bra sångerska än nån falsettskrikande tysk...

MER gitarrer nästa gång 😕

Vi har spelat in en ny låt och gjort följande med guran:

Två tagningar med 2 mickar enligt Studios tips i senaste numret. Alltså 2x2 spår som vi panorerar hårt.

En tagning (2 spår som vi lägger mitt i ljudbilden) med ren signal, som vi distar i amplitube, och en ytterliggare upptagning från förstärkaren.

Vi plockade bort all reverb och chorus innan vi började spela in.

Tar gärna emot tips på hur man bör bearbeta alla dessa spåren.

Link to comment
Dela på andra sajter

henke1001 (oregistrerad)
Svinbra. Hur gick provspelningen med Mange? Är ju själv bassist.. 😕 Tycker musiken låter intressant. Dags att släppa platta snart tror jag. 😱

Mange visade sig vara lysande bassist och är numera bandmedlem i Miscellany 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...