Jump to content
Annons

Roadtrip ut i Europa!


Chrille

Recommended Posts

Aah. Den stora dagen börjar nalkas. Nu på lördag sticker jag och tre vänner ut på en hårresande bilresa ut i Europa med malebonding som mantra 😉

Så. Som planerna lyder idag (och de förändras dagligen) åker vi först till Hamburg (vilken är smidigaste vägen?), vidare till Amsterdam, mot Atlantkusten (Breatagne?) och sedemera ner till Paris. Därefter åker vi eventuellt ner till franska rivieran och sedan Barcelona (värt omvägen? 😎 ). Att vi sedan passerar Prag är givet, men därefter, beroende på humör/pengar/hälsa beger vi oss hemåt alternativt fortsätter resan.

Planerad restid är 3 veckor. Och planerna är oerhört flytande, vi ämnar ta det mest som det kommer, kanske stanna i någon stad i en vecka om vi har jävligt kul, annars passera på en dag. 😄

Det var bakgrunden. Men. Nu till det viktiga. Tipsa oss! 🙂

- ) Först: Vilken är egentligen smidigaste vägen till Hamburg från Göteborg? Ta båt direkt, åka via Danmark?

- ) Har någon gjort en liknande resa nyligen?

- ) Något man bör tänka på inför resan ex. saker att ta med sig?

- ) Händer det något roligt ute i Europa som vi absolut borde besöka (festival, konsert, happening, ja, vad fan som helst, vi är jävligt nöjesliberala 😄 )?

- ) Har ni någon bra hemsida ni kan tipsa om där bra/rolig/nyttig info finns?

- ) Har in varit i någon rolig europeisk stad (gärna mindre) som vi absolut borde passera?

All feedback skulle uppskattas oerhört. Även om ni bara kan besvara något enstaka. Som det ser ut just nu är vi extremt dåligt förberedda! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sist vi bilade ner till franska rivieran åkte vi över Rödby - Puttgarden. Via Öresundsbron såklart eftersom jag bor i Skåne. Tänkte först att ni kan åka över via Göteborg - Fredrikshamn, men då hamnar ni på Jylland och inte Själland där Rödby ligger. Å andra sidan, är ni på Jylland kan ni bila hela vägen till Tyskland utan någon mer färja. Svårt för mig att avgöra vilket som är bäst, har aldrig åkt det sistnämnda hållet. Motorvägarna i Danmark är i snitt mycket bättre än våra i Sverige, men förarna är det inte. Och definitivt inte vägskyltningen - den suger som fan.

Barcelona är en extremt häftig stad. Jag har bott och jobbat där ett tag, och det är den enda stad i Europa jag skulle kunna åka tillbaka till gång på gång utan att trötta. Konst, kultur, krogliv, restaurangliv, tapasbarer, sambahak, festivaler, fyrverkerier, stränder, shopping.. you name it. ALLT är bättre än här hemma. Har man dessutom bil kan man lätt köra upp en runda i bergen och t.ex shoppa loss i Andorra (taxfree) eller dra ner en runda om Costa Brava och snorkla rundor bland koraller. Och för en spottstyver flyger man business class över till Mallorca på 20 minuter. 😉

Paris och Amsterdam är oxå höjdare. Partymässigt föredrar jag Amsterdam och shoppingmässigt Paris, men de har båda mängder av både och. Fast det vet ni säkert redan... 🙂

Se till att ha GPS med er. Ovärderligt. Finns att köpa i form av handdator för fyra papp.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Suveränt hackeman, tack för tipsen! Jag ska definitivt försöka lobba för Barcelona hos mina medpassagerare!

Men att åka till Puttgarden för att komma till Hamburg, är det bättre än Kihl (stavas det så?)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Suveränt hackeman, tack för tipsen! Jag ska definitivt försöka lobba för Barcelona hos mina medpassagerare!

Men att åka till Puttgarden för att komma till Hamburg, är det bättre än Kihl (stavas det så?)?

Kiel stavas det om jag inte minns fel.

Hamburg tycker jag dock är en roligare stad att besöka, och eftersom ni har min favoritstad prag med på rutten har jag inte mycket mer att tillägga förutom att Rom kanske vore värt ett besök. (rätt djävla långt dock)

Och det hacke påpekar om GPS är ett kanontips då även de billigare fungerar hyfsat bra, (framförallt de med kartor levererade från Navteq, Teleatlas är inte lika detaljerade och vissa mindre vägar kan saknas.)

Men för fyra tusen i handdatorform får ni förmodligen bara med norden och blir tvugna att köpa till övriga europa.

Ta en titt på grejer från "Garmin" och "Mio" som kommer med navteq kartor.

Annars är det inget större fel på "Tomtom" som trots att de har kartor från teleatlas funkar kanonbra och uppdaterar din position grymt snabbt. (tror dock ej de har någon handdator med inbyggd gps.)

Det har dock "Navman" och deras grejer är det många som kör på, men jag har ingen egen erfarenhet av de grejerna och känner tyvärr ingen som använder sig av det.

Själv använder jag mig av Navigon's MN|5 bluetooth paket som funkar kanonbra till min hp ipaq.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Okej okej, GPS ska absolut kollas upp, vi kanske fixar det på vägen!

Och vi ska ta med oss en laptop - finns det någon bra mjukvara att köpa med GPS-möjligheter? Eller bra Atlas ö h t?

Edit -Tack för infon förresten brojd!

Redigerat av Chrille
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Du...glöm inte Cannes. Bäst i världen. Och inte alls så dyrt att bo i som "alla" säger. Valet av övernattning är givet: Ganska familjära Hotel de Bourgogne med sina 21 rum, på 11 Rue du 24 Août, Cannes. Dubbelrum mellan 33-65 euro/natt. Det blir inte mycket per skalle om ni får tag i ett av de billigare rummen. De flesta rum är rymliga med balkong. Mitt i centrum, med promenadavstånd till stranden.

Cannes är: Fantastiska stränder, gott käk, fina brudar, vänlig atmosfär även i kvälls- och nattlivet, lagom varmt och lagom tempo, udda shopping i gamla stan och exklusiva butiker i centrum. Vill bo där! [obs. seriöst]

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...