Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hejhoppiskogen. 😉

jag håller på att kolla på olika sätt att kyla ner min bärbara dator som ibland kommer upp i 80-85 grader vilket jag tycker är lite läskigt varmt. vill helst ha ett fläktfritt system då min laptop är supertyst tills fläkten går igång när den kommer upp i 70-72 grader. (dvs. alltid när jag skriver musik)

gjorde lite sökningar på internet och hittade den här: http://www.kustompcs.co.uk/acatalog/info_2839.html vilken verkade vara rätt häftig om den fungerar. någon som har några erfarenheter i det här ämnet som känner för att hjälpa mej?

aja, dags att ta sig hemåt från jobbet då...ha en bra kväll alla!

kjamis,

~ f

Annons
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

force fED: hur vet du exakt hur många grader din bärbara pc har? Kan man ta tempen på en pc?

rostade jordnötter/:musik

Postat

det finns flera sätt att göra det på, bla genom att pröva att steka ägg på tangentbordet eller stoppa in en termometer i ändtarme...mic-porten! 🙂

neee, jag har en inbyggd termometer som spelar in temperaturen så jag får den som ett diagram. det är visserligen processorn som blir så varm och inte själva skalet men det är ganska häftigt för man kan se att när datorn lägger av (vilket har hänt två, tre gånger i år) så har temperaturen stigit högt precis innan.

ardic, jag ska kolla in lite fler grejer och så återkommer jag med vad jag lärt mej! det jag har gjort hemma är att jag har tiltat datorn typ 20 grader med att lägga som ett stöd under så att varmluften som blåser ut under datorn har lättare att undkomma. detta har fungerat någorlunda bra speciellt när jag bara surfar eller skriver e-mail och sånt.

hade en extern fläkt som snurrade bakom också vilket gjorde tangentbordet väldigt svalt och skönt och sänkte temperaturen med några grader men det var jävligt irriterande att lyssna på.

det som man vill veta med dom olika systemen är ju hur effektiva de är. kan de sänka snittemperaturen med säg 10 grader vore det ju kalas! det skulle ju även förlänga livslängden på alla kretsar och sånt.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Allvarligt talat, har du verkligen en inbyggd termometer??? Det har jag aldrig hört talas om innan...

😉😉😳😆😛

:musik

Postat (redigerat)

jepp 😄

1.jpg

2.jpg

3.jpg

så ser det ut 🙂 tror det är processortemperaturen och bärbara datorer är väl byggda för att klara av högre temperaturer än stationära iom att allt är så kompakt. enligt ASUS hemsida är det lugnt så länge temperaturen ligger under 80 grader... enda problemet är ju ljudet från fläkten som sätter igång runt 70. :/

edit: doh. la in en och samma bild tre gånger 😎

Redigerat av force_fEd
Postat
Allvarligt talat, har du verkligen en inbyggd termometer??? Det har jag aldrig hört talas om innan...

Finns i alla moderkort som tillverkas nuförtiden.

Yohill (oregistrerad)
Postat

Ligger inne med ett Intel MSI 865pe Neo2 kort. Vet att det ska finnas temp men hittar inte den... Man kanske måste ladda ner mjukvaran för det?

Postat

Termometern sitter iofs i processorn, inte på moderkortet. Men det finns ofta en termometer på moderkorten med, men de mäter ambient-temperatur. Nyare hårddiskar har även de en termometer integrerat.

Kör du Windows så finns programmet SpeedFan som mäter det mesta. Det har stöd för de flesta moderkorten.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.