GorvSnus Postat 27 juni 2005 Postat 27 juni 2005 HallĂ„. Jag ska precis bygga ihop nu till en liten hemma studio, hade en ljudteknik kurs i skolan och blev ycket intresserad av detta. TĂ€nkte börja med att köpa ljudkort. har svĂ„rt att bestĂ€mma mig men jaghar kommit fram till att jag vill ha 4in/4out kanaler pĂ„ de i varje fall vilket gör de möjligt att anvĂ€nda 8 kanaler pĂ„ mixerbordet om man "panar", eller hur(?). Nu tĂ€nkte jag frĂ„ga er som Ă€r lite mer rutinerade om ni har nĂ„gra bra tips för en noobie som mig. Men först och frĂ€mst undrar jag Ă€r USB ljudkort nĂ„got att ha tĂ€nkte investera i detta ljudkort: Audiotrak Maya 44 USB kolla gĂ€rna pĂ„ lĂ€nken.LĂNK Vad sĂ€ger ni, jag Ă€r glad för alla möjliga tips och trix jag kan fĂ„. MVH// Jonas
Heave Postat 27 juni 2005 Postat 27 juni 2005 GorvSnus sa: HallĂ„. Jag ska precis bygga ihop nu till en liten hemma studio, hade en ljudteknik kurs i skolan och blev ycket intresserad av detta. TĂ€nkte börja med att köpa ljudkort. har svĂ„rt att bestĂ€mma mig men jaghar kommit fram till att jag vill ha 4in/4out kanaler pĂ„ de i varje fall vilket gör de möjligt att anvĂ€nda 8 kanaler pĂ„ mixerbordet om man "panar", eller hur(?). Nu tĂ€nkte jag frĂ„ga er som Ă€r lite mer rutinerade om ni har nĂ„gra bra tips för en noobie som mig. Men först och frĂ€mst undrar jag Ă€r USB ljudkort nĂ„got att ha tĂ€nkte investera i detta ljudkort: Audiotrak Maya 44 USB kolla gĂ€rna pĂ„ lĂ€nken.LĂNK Vad sĂ€ger ni, jag Ă€r glad för alla möjliga tips och trix jag kan fĂ„. MVH// Jonas Hur menar du med 8 kanaler, kortet har ju bara 4? đ
GorvSnus Postat 27 juni 2005 TrÄdstartare Postat 27 juni 2005 AssÄ jag kan lyssna igenom Ätta kanler menar jag:P
classic Postat 27 juni 2005 Postat 27 juni 2005 GorvSnus sa: AssÄ jag kan lyssna igenom Ätta kanler menar jag:P Du kan ju bara lyssna pÄ 4 kanaler frÄn datorn dÄ ljudkortet bara har fyra utgÄngar.
GorvSnus Postat 27 juni 2005 TrĂ„dstartare Postat 27 juni 2005 Ja som ni ser, de var ett tag sen jag gick den hĂ€r kursen:) Men MVG hade jag fanimej pĂ„ den đ Okej men ljudkortet dĂ„ Ă€r det nĂ„got att ha? NĂ„gra förslag pĂ„ mixerbord runt 2000?
Heave Postat 27 juni 2005 Postat 27 juni 2005 GorvSnus sa: AssÄ jag kan lyssna igenom Ätta kanler menar jag:P Varför ska du lyssna pÄ fler kanaler Àn 2 dÄ? Ska du Surround mixa?
D Vibe Postat 27 juni 2005 Postat 27 juni 2005 Japp, gissar pĂ„ att de menar 4 monokanaler, inte 4 stereokanaler đ..
GorvSnus Postat 27 juni 2005 TrĂ„dstartare Postat 27 juni 2005 Jag ber om ursĂ€ket för mina dumma frĂ„gor och sĂ„ đ Ja jag vill kunna lyssna pĂ„ enskilda ljud i enskilda kanaler. Va tror ni om ljudkortetkortet? NĂ„got förslag pĂ„ mixerbord? Tack för all hjĂ€lp!
Heave Postat 27 juni 2005 Postat 27 juni 2005 GorvSnus sa: Jag ber om ursĂ€ket för mina dumma frĂ„gor och sĂ„ đJa jag vill kunna lyssna pĂ„ enskilda ljud i enskilda kanaler. Va tror ni om ljudkortetkortet? NĂ„got förslag pĂ„ mixerbord? Tack för all hjĂ€lp! Det e inga dumma frĂ„gor! Vet inget om kortet men varför vill du ha en extern mixer dĂ„?
GorvSnus Postat 27 juni 2005 TrĂ„dstartare Postat 27 juni 2005 Bra frĂ„ga, assĂ„ jag vill ju kunna anvĂ€nda mickar ocksĂ„. Nu blir de svĂ„rt men försök att hĂ€nga med, đ AssĂ„ det kĂ€nns som att jag ska ha ett mixerbord förr att kunna göra dom grejerna jag vill kunna göra, jag vill tex inte behöva linea gitarr trummor m.m. De kasnke man ifos inte behöver med rĂ€tt ljudkort men dĂ„ Ă€r min frĂ„ga varför har dĂ„ folk mixerbord?
Heave Postat 27 juni 2005 Postat 27 juni 2005 GorvSnus sa: Bra frĂ„ga, assĂ„ jag vill ju kunna anvĂ€nda mickar ocksĂ„.Nu blir de svĂ„rt men försök att hĂ€nga med, đ AssĂ„ det kĂ€nns som att jag ska ha ett mixerbord förr att kunna göra dom grejerna jag vill kunna göra, jag vill tex inte behöva linea gitarr trummor m.m. De kasnke man ifos inte behöver med rĂ€tt ljudkort men dĂ„ Ă€r min frĂ„ga varför har dĂ„ folk mixerbord? Det e ju lite olika det dĂ€r, en del vill vĂ€ll ha lite analog kĂ€nsla/ljud och tycker det kĂ€nns naturligare med reglar! Men att köpa ett bord för 2000 gör nog det hela sĂ€mre, köp dĂ„ en billig preamp till ditt ljudkort och mixa i datorn! đ
Heave Postat 27 juni 2005 Postat 27 juni 2005 GorvSnus sa: Whats a preamp? đ Det Ă€r en mikrofon förstĂ€rkare som du kopplar miken till o sen in i ljudkortet! Kolla hĂ€r: Alto Har inte provat Alto men det e garanterat bĂ€ttre Ă€n en mixer för 2000:- SĂ„g en Alto för 895:-!
GorvSnus Postat 27 juni 2005 TrĂ„dstartare Postat 27 juni 2005 Okej dĂ„ hajar jag. LĂ„t sĂ€ga att jag fortfarande vill ha ett mixer bord pga. "den analoga kĂ€nslan đ Ăr ett USB kort fortfarande okej och Ă€r det inte nödvĂ€ndigt att ha direct out dĂ„ pĂ„ mixer bordet? Tack Ă„ter igen för hjĂ€lpen!
Heave Postat 27 juni 2005 Postat 27 juni 2005 GorvSnus sa: Okej dĂ„ hajar jag.LĂ„t sĂ€ga att jag fortfarande vill ha ett mixer bord pga. "den analoga kĂ€nslan đ Ăr ett USB kort fortfarande okej och Ă€r det inte nödvĂ€ndigt att ha direct out dĂ„ pĂ„ mixer bordet? Tack Ă„ter igen för hjĂ€lpen! Beror pĂ„ hur du vill jobba, du kan ju anvĂ€nda Aux send om du har 4 och koppla till ljudkortets ingĂ„ngar, sen kopplar du kortets utgĂ„ngar till mixerbordet. Men du kommer Ă€ndĂ„ att fĂ„ mixa lite pĂ„ 2 platser dĂ„, varför inte köpa en kontroller istĂ€llet, typ den hĂ€r? Daw controller!
GorvSnus Postat 27 juni 2005 TrĂ„dstartare Postat 27 juni 2005 Ja du sĂ€g de, jag har ingen anning. Har bara alltid tĂ€nkt mig att Ljudkort mixerbord och mic sen spela in liksom. Funderade lite pĂ„ de hĂ€r ljudkortet ocksĂ„ som Ă€r internt. Ljudkort Det kĂ€nns liksom mer rĂ€tt med en mixer för dĂ„ kan mna bygga ut studion sen om man skulle vilja de. Jag vet att de kasnke Ă€r mycket begĂ€rt men jag tar en chansing. SĂ€g att jag vill ha ett mixerbord (som du sĂ€kert har mĂ€rkt nu đ ) Om jag skulle sĂ€tta ihop en billig men endĂ„ hyfsad liten hemma inspelingsstudio för nybörjare vad skulle du föreslĂ„ för paket (ljudkort, mixer, osv.) Kan du komma med nĂ„got förslag. Ta gĂ€rna förslag frĂ„n E-Music jag kollar mycket dĂ€r just nu. FĂrstĂ„r om du inte orkar men som sagt de var en chansing:) Ă ter igen kan inte tacka dig nog!
Heave Postat 27 juni 2005 Postat 27 juni 2005 Jag e inte sÄ duktig pÄ dom hÀr budget grejorna men vad fÄr det kosta? Vill du bygga ut sÄ ska du nog satsa pÄ ett bra ljudkort först sÄ du slipper byta det direkt!
GorvSnus Postat 27 juni 2005 TrÄdstartare Postat 27 juni 2005 De kan vÀll fÄ gÄ pÄ en 4- 5000 inklusive mic. Va tror du finns de en möjlighet?
Heave Postat 27 juni 2005 Postat 27 juni 2005 GorvSnus sa: De kan vÀll fÄ gÄ pÄ en 4- 5000 inklusive mic.Va tror du finns de en möjlighet? Allt gÄr! Mitt förslag: Köp ett par bra hörlurar ett kort som kanske nÄn kompis har och som han tycker lÄter bra, glöm mixern, den kommer bara att försÀmra ljudet, satsa pÄ en mikpreamp! LÀr dig mixa pÄ datorn sÄ blir ljudet mycke bÀttre Àn genom ett sunkit mixerbord! Hoppas jag inte förstör din dröm om en fin studio med ett mixerbord men jag har jobbat sÄ och vet alla nackdelar med dÄliga preamps och eqŽn i borden! Sen ska ju allt omvandlas ytterligare en gÄng genom ett billigare ljudkorts AD/DA omvandlare!
GorvSnus Postat 27 juni 2005 TrÄdstartare Postat 27 juni 2005 Okej jag fÄr lÀgga min tillit till dig kÀnner jag. För att alltsÄ inte tappa ljudkvalitet sÄ borde man köpa ett riktigt mixerbord och ingen budgetvariant alltsÄ? I'm a right?
Heave Postat 27 juni 2005 Postat 27 juni 2005 GorvSnus sa: Okej jag fÄr lÀgga min tillit till dig kÀnner jag.För att alltsÄ inte tappa ljudkvalitet sÄ borde man köpa ett riktigt mixerbord och ingen budgetvariant alltsÄ? I'm a right? Jag kanske gÄr lite hÄrt fram, vad vill du uppnÄ kanske jag skulle frÄga först? Mycke e ju en frÄga om tycke och smak oxÄ! Finns sÀkert budget bord som lÄter ok men dÄ borde du satsa pÄ ett bÀttre ljudkort oxÄ!
GorvSnus Postat 27 juni 2005 TrÄdstartare Postat 27 juni 2005 Det jag vill Àr att kunna spela in mig sjÀlv göra egna lÄtar spela in polare osv. tillsut bygga ut studion i sin takt liksom lÀgga till nya grejer men de lÀr ta lÄÄÄng tid. jag vill liksom lÀra mig mer och mer om hela köret hÀr. Men först och fÀrmst spela in mina egna lÄtar, kunn mastra dom och mixa dom osv.
Heave Postat 27 juni 2005 Postat 27 juni 2005 GorvSnus sa: Det jag vill Àr att kunna spela in mig sjÀlv göra egna lÄtar spela in polare osv. tillsut bygga ut studion i sin takt liksom lÀgga till nya grejer men de lÀr ta lÄÄÄng tid. jag vill liksom lÀra mig mer och mer om hela köret hÀr. Men först och fÀrmst spela in mina egna lÄtar, kunn mastra dom och mixa dom osv. Ja du, skulle nog iallafall skita i bordet, att jobba pÄ det viset du har tÀnkt dig kommer bli att du mÄste ut o in med signalen ett antal gÄnger och tillföra brus varje gÄng! Med en preamp och mixa i datorn ska signalen bara in i preampen sen genom ljudkortet! Du mixar allt idatorn och gör en audio mixdown för CD, sen e det bara att brÀnna ut hitten! hehehe... Ska sova nu men svarar gÀrna vidare imorron! FrÄgar du inte fÄr du ju inget veta!
rainydays Postat 28 juni 2005 Postat 28 juni 2005 Jag föreslĂ„r ocksĂ„ att du lĂ€gger ner mixerplanerna eftersom du Ă€ndĂ„ inte kommer att ha en massa rackeffekter (förmodar jag?). Men jag kan förstĂ„ om du vill ha riktiga rattar att ratta med đ IsĂ„fall skulle jag rekommendera nĂ„gon av eller bĂ„da dessa http://www.behringer.com/BCF2000/index.cfm?lang=ENG http://www.behringer.com/BCR2000/index.cfm?lang=ENG De har Ă€ven en med inbyggt audio-interface, men hur pass bra det Ă€r lĂ„ter jag vara osagt. Tascam har ocksĂ„ en sĂ„dan lösning som Ă€r ganska billigt. Men jag skulle nog föredra att ha det separat sĂ„ har man möjligheten att uppgradera dem separat ocksĂ„.
rainydays Postat 28 juni 2005 Postat 28 juni 2005 [Satanized sa: ,28 June 2005, 03:42] Jo ja förstĂ„r đ Vad Ă€r det du förstĂ„r? đ
GorvSnus Postat 28 juni 2005 TrÄdstartare Postat 28 juni 2005 (redigerat) Börjar faktiskt bli mer övertygad nu asv vad ni sÀger. Men vad gör den dÀr Controllern dÄ? Det Àr ju ingen mixer eller hur? Och hur ska jag göra med kondenstaormickarna, finns de phantommating pÄ controlern? Redigerat 28 juni 2005 av GorvSnus
Heave Postat 28 juni 2005 Postat 28 juni 2005 GorvSnus sa: Börjar faktiskt bli mer övertygad nu asv vad ni sÀger.Men vad gör den dÀr Controllern dÄ? Det Àr ju ingen mixer eller hur? Och hur ska jag göra med kondenstaormickarna, finns de phantommating pÄ controlern? Kontrollern sköter bara programmet i datorn istÀllet för musen, du har matningen till miken i preampen!
rainydays Postat 28 juni 2005 Postat 28 juni 2005 GorvSnus sa: Börjar faktiskt bli mer övertygad nu asv vad ni sÀger.Men vad gör den dÀr Controllern dÄ? Det Àr ju ingen mixer eller hur? Och hur ska jag göra med kondenstaormickarna, finns de phantommating pÄ controlern? Controllern anvÀnder du för att styra parametrarna i programmet. I praktiken sÄ funkar det ju som en vanlig mixer, det Àr bara det att allt mixas i datorn istÀllet. FÀrre sladdar, mindre brus, högre ljudkvalité. En controller Àr ju inte nödvÀndig, men bra mycket behÀndigare Àn att mixa med musen. AngÄende micar. Hur mÄnga micar ska du ha? Vad ska du spela in? Behöver du spela in mer Àn en kanal Ät gÄngen? Ska du mica upp trummor tex? Jag tror inte att det ljudkortet du lÀnkade till Àr nÄn hÄllbar lösning för dig. Det kan vara bÀttre att börja med Edirol UA-25 för runt 2500 eller en M-Audio MobilePre för 1600. Jag har aldrig provat M-Audio interfacet sÄ jag kan inte sÀga om det Àr nÄgot att ha. UA-25 tycker jag Àr bra för de pengarna iaf. DÄ fÄr du hur som helst pÄ bÄde micförstÀrkare, phantommatning och HI-Z ingÄng (sÄ du kan plugga gitarren rakt in). En lÄgbudgetmic som jag tycker Àr riktigt bra för sitt pris Àr TSM MT-87. Den kostar 700kr och Àr minst lika bra som ADK A51.
GorvSnus Postat 28 juni 2005 TrĂ„dstartare Postat 28 juni 2005 jag skulle vilja kunna micka uppp Ă„tmisntone 2 mickar Ă„t gĂ„ngen. Men om jag ska köra pĂ„ controllern sĂ„ mĂ„ste vĂ€ll ljudkortet ha micutgĂ„nger eller hur? Tack för hjĂ€lpen Ă„ter igen! đ±
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.