Jump to content
Annons

USB ljudkort


GorvSnus

Recommended Posts

Hallå.

Jag ska precis bygga ihop nu till en liten hemma studio, hade en ljudteknik kurs i skolan och blev ycket intresserad av detta. Tänkte börja med att köpa ljudkort. har svårt att bestämma mig men jaghar kommit fram till att jag vill ha 4in/4out kanaler på de i varje fall vilket gör de möjligt att använda 8 kanaler på mixerbordet om man "panar", eller hur(?).

Nu tänkte jag fråga er som är lite mer rutinerade om ni har några bra tips för en noobie som mig.

Men först och främst undrar jag är USB ljudkort något att ha tänkte investera i detta ljudkort: Audiotrak Maya 44 USB kolla gärna på länken.LÄNK

Vad säger ni, jag är glad för alla möjliga tips och trix jag kan få.

MVH// Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hallå.

Jag ska precis bygga ihop nu till en liten hemma studio, hade en ljudteknik kurs i skolan och blev ycket intresserad av detta. Tänkte börja med att köpa ljudkort. har svårt att bestämma mig men jaghar kommit fram till att jag vill ha 4in/4out kanaler på de i varje fall vilket gör de möjligt att använda 8 kanaler på mixerbordet om man "panar", eller hur(?).

Nu tänkte jag fråga er som är lite mer rutinerade om ni har några bra tips för en noobie som mig.

Men först och främst undrar jag är USB ljudkort något att ha tänkte investera i detta ljudkort:  Audiotrak Maya 44 USB kolla gärna på länken.LÄNK

Vad säger ni, jag är glad för alla möjliga tips och trix jag kan få.

MVH// Jonas

Hur menar du med 8 kanaler, kortet har ju bara 4? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ber om ursäket för mina dumma frågor och så 🙂

Ja jag vill kunna lyssna på enskilda ljud i enskilda kanaler.

Va tror ni om ljudkortetkortet?

Något förslag på mixerbord?

Tack för all hjälp!

Det e inga dumma frågor! Vet inget om kortet men varför vill du ha en extern mixer då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra fråga, asså jag vill ju kunna använda mickar också.

Nu blir de svårt men försök att hänga med, 🙂

Asså det känns som att jag ska ha ett mixerbord förr att kunna göra dom grejerna jag vill kunna göra, jag vill tex inte behöva linea gitarr trummor m.m.

De kasnke man ifos inte behöver med rätt ljudkort men då är min fråga varför har då folk mixerbord?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra fråga, asså jag vill ju kunna använda mickar också.

Nu blir de svårt men försök att hänga med, 🙂

Asså det känns som att jag ska ha ett  mixerbord förr att kunna göra dom grejerna jag vill kunna göra, jag vill tex inte behöva linea gitarr trummor m.m.

De kasnke man ifos inte behöver med rätt ljudkort men då är min fråga varför har då folk mixerbord?

Det e ju lite olika det där, en del vill väll ha lite analog känsla/ljud och tycker det känns naturligare med reglar! Men att köpa ett bord för 2000 gör nog det hela sämre, köp då en billig preamp till ditt ljudkort och mixa i datorn! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Whats a preamp? 🙂

Det är en mikrofon förstärkare som du kopplar miken till o sen in i ljudkortet!

Kolla här: Alto

Har inte provat Alto men det e garanterat bättre än en mixer för 2000:-

Såg en Alto för 895:-!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej då hajar jag.

Låt säga att jag fortfarande vill ha ett mixer bord pga. "den analoga känslan 🙂

Är ett USB kort fortfarande okej och är det inte nödvändigt att ha direct out då på mixer bordet?

Tack åter igen för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej då hajar jag.

Låt säga att jag fortfarande vill ha ett mixer bord pga. "den analoga känslan 🙂

Är ett USB kort fortfarande okej och är det inte nödvändigt att ha direct out då på mixer bordet?

Tack åter igen för hjälpen!

Beror på hur du vill jobba, du kan ju använda Aux send om du har 4 och koppla till ljudkortets ingångar, sen kopplar du kortets utgångar till mixerbordet. Men du kommer ändå att få mixa lite på 2 platser då,

varför inte köpa en kontroller istället, typ den här? Daw controller!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du säg de, jag har ingen anning. Har bara alltid tänkt mig att Ljudkort mixerbord och mic sen spela in liksom. Funderade lite på de här ljudkortet också som är internt. Ljudkort

Det känns liksom mer rätt med en mixer för då kan mna bygga ut studion sen om man skulle vilja de.

Jag vet att de kasnke är mycket begärt men jag tar en chansing. Säg att jag vill ha ett mixerbord (som du säkert har märkt nu 🙂 ) Om jag skulle sätta ihop en billig men endå hyfsad liten hemma inspelingsstudio för nybörjare vad skulle du föreslå för paket (ljudkort, mixer, osv.) Kan du komma med något förslag. Ta gärna förslag från E-Music jag kollar mycket där just nu. FÖrstår om du inte orkar men som sagt de var en chansing:)

Åter igen kan inte tacka dig nog!

Link to comment
Dela på andra sajter

De kan väll få gå på en 4- 5000 inklusive mic.

Va tror du finns de en möjlighet?

Allt går! Mitt förslag:

Köp ett par bra hörlurar ett kort som kanske nån kompis har och som han tycker låter bra, glöm mixern, den kommer bara att försämra ljudet, satsa på en mikpreamp! Lär dig mixa på datorn så blir ljudet mycke bättre än genom ett sunkit mixerbord! Hoppas jag inte förstör din dröm om en fin studio med ett mixerbord men jag har jobbat så och vet alla nackdelar med dåliga preamps och eq´n i borden! Sen ska ju allt omvandlas ytterligare en gång genom ett billigare ljudkorts AD/DA omvandlare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej jag får lägga min tillit till dig känner jag.

För att alltså inte tappa ljudkvalitet så borde man köpa ett riktigt mixerbord och ingen budgetvariant alltså? I'm a right?

Jag kanske går lite hårt fram, vad vill du uppnå kanske jag skulle fråga först?

Mycke e ju en fråga om tycke och smak oxå! Finns säkert budget bord som låter ok men då borde du satsa på ett bättre ljudkort oxå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag vill är att kunna spela in mig själv göra egna låtar spela in polare osv. tillsut bygga ut studion i sin takt liksom lägga till nya grejer men de lär ta lååång tid. jag vill liksom lära mig mer och mer om hela köret här.

Men först och färmst spela in mina egna låtar, kunn mastra dom och mixa dom osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag vill är att kunna spela in mig själv göra egna låtar spela in polare osv. tillsut bygga ut studion i sin takt liksom lägga till nya grejer men de lär ta lååång tid. jag vill liksom lära mig mer och mer om hela köret här.

Men först och färmst spela in mina egna låtar, kunn mastra dom och mixa dom osv.

Ja du, skulle nog iallafall skita i bordet, att jobba på det viset du har tänkt dig kommer bli att du måste ut o in med signalen ett antal gånger och tillföra brus varje gång! Med en preamp och mixa i datorn ska signalen bara in i preampen sen genom ljudkortet! Du mixar allt idatorn och gör en audio mixdown för CD, sen e det bara att bränna ut hitten! hehehe...

Ska sova nu men svarar gärna vidare imorron!

Frågar du inte får du ju inget veta! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föreslår också att du lägger ner mixerplanerna eftersom du ändå inte kommer att ha en massa rackeffekter (förmodar jag?). Men jag kan förstå om du vill ha riktiga rattar att ratta med 🙂 Isåfall skulle jag rekommendera någon av eller båda dessa

http://www.behringer.com/BCF2000/index.cfm?lang=ENG

http://www.behringer.com/BCR2000/index.cfm?lang=ENG

De har även en med inbyggt audio-interface, men hur pass bra det är låter jag vara osagt. Tascam har också en sådan lösning som är ganska billigt. Men jag skulle nog föredra att ha det separat så har man möjligheten att uppgradera dem separat också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Börjar faktiskt bli mer övertygad nu asv vad ni säger.

Men vad gör den där Controllern då? Det är ju ingen mixer eller hur?

Och hur ska jag göra med kondenstaormickarna, finns de phantommating på controlern?

Redigerat av GorvSnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar faktiskt bli mer övertygad nu asv vad ni säger.

Men vad gör den där Controllern då? Det är ju ingen mixer eller hur?

Och hur ska jag göra med kondenstaormickarna, finns de phantommating på controlern?

Kontrollern sköter bara programmet i datorn istället för musen, du har matningen till miken i preampen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar faktiskt bli mer övertygad nu asv vad ni säger.

Men vad gör den där Controllern då? Det är ju ingen mixer eller hur?

Och hur ska jag göra med kondenstaormickarna, finns de phantommating på controlern?

Controllern använder du för att styra parametrarna i programmet. I praktiken så funkar det ju som en vanlig mixer, det är bara det att allt mixas i datorn istället. Färre sladdar, mindre brus, högre ljudkvalité. En controller är ju inte nödvändig, men bra mycket behändigare än att mixa med musen.

Angående micar. Hur många micar ska du ha? Vad ska du spela in? Behöver du spela in mer än en kanal åt gången? Ska du mica upp trummor tex?

Jag tror inte att det ljudkortet du länkade till är nån hållbar lösning för dig. Det kan vara bättre att börja med Edirol UA-25 för runt 2500 eller en M-Audio MobilePre för 1600.

Jag har aldrig provat M-Audio interfacet så jag kan inte säga om det är något att ha. UA-25 tycker jag är bra för de pengarna iaf.

Då får du hur som helst på både micförstärkare, phantommatning och HI-Z ingång (så du kan plugga gitarren rakt in).

En lågbudgetmic som jag tycker är riktigt bra för sitt pris är TSM MT-87. Den kostar 700kr och är minst lika bra som ADK A51.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...