Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HallÄ.

Jag ska precis bygga ihop nu till en liten hemma studio, hade en ljudteknik kurs i skolan och blev ycket intresserad av detta. TÀnkte börja med att köpa ljudkort. har svÄrt att bestÀmma mig men jaghar kommit fram till att jag vill ha 4in/4out kanaler pÄ de i varje fall vilket gör de möjligt att anvÀnda 8 kanaler pÄ mixerbordet om man "panar", eller hur(?).

Nu tÀnkte jag frÄga er som Àr lite mer rutinerade om ni har nÄgra bra tips för en noobie som mig.

Men först och frĂ€mst undrar jag Ă€r USB ljudkort nĂ„got att ha tĂ€nkte investera i detta ljudkort: Audiotrak Maya 44 USB kolla gĂ€rna pĂ„ lĂ€nken.LÄNK

Vad sÀger ni, jag Àr glad för alla möjliga tips och trix jag kan fÄ.

MVH// Jonas

Annons
Postat
  GorvSnus sa:
HallÄ.

Jag ska precis bygga ihop nu till en liten hemma studio, hade en ljudteknik kurs i skolan och blev ycket intresserad av detta. TÀnkte börja med att köpa ljudkort. har svÄrt att bestÀmma mig men jaghar kommit fram till att jag vill ha 4in/4out kanaler pÄ de i varje fall vilket gör de möjligt att anvÀnda 8 kanaler pÄ mixerbordet om man "panar", eller hur(?).

Nu tÀnkte jag frÄga er som Àr lite mer rutinerade om ni har nÄgra bra tips för en noobie som mig.

Men först och frĂ€mst undrar jag Ă€r USB ljudkort nĂ„got att ha tĂ€nkte investera i detta ljudkort:  Audiotrak Maya 44 USB kolla gĂ€rna pĂ„ lĂ€nken.LÄNK

Vad sÀger ni, jag Àr glad för alla möjliga tips och trix jag kan fÄ.

MVH// Jonas

Hur menar du med 8 kanaler, kortet har ju bara 4? 😉

Postat
  GorvSnus sa:
AssÄ jag kan lyssna igenom Ätta kanler menar jag:P

Du kan ju bara lyssna pÄ 4 kanaler frÄn datorn dÄ ljudkortet bara har fyra utgÄngar.

Postat

Ja som ni ser, de var ett tag sen jag gick den hÀr kursen:)

Men MVG hade jag fanimej pĂ„ den 😉

Okej men ljudkortet dÄ Àr det nÄgot att ha?

NÄgra förslag pÄ mixerbord runt 2000?

Postat
  GorvSnus sa:
AssÄ jag kan lyssna igenom Ätta kanler menar jag:P

Varför ska du lyssna pÄ fler kanaler Àn 2 dÄ? Ska du Surround mixa?

Postat

Japp, gissar pĂ„ att de menar 4 monokanaler, inte 4 stereokanaler 😉..

Postat

Jag ber om ursĂ€ket för mina dumma frĂ„gor och sĂ„ 🙂

Ja jag vill kunna lyssna pÄ enskilda ljud i enskilda kanaler.

Va tror ni om ljudkortetkortet?

NÄgot förslag pÄ mixerbord?

Tack för all hjÀlp!

Postat
  GorvSnus sa:
Jag ber om ursĂ€ket för mina dumma frĂ„gor och sĂ„ 🙂

Ja jag vill kunna lyssna pÄ enskilda ljud i enskilda kanaler.

Va tror ni om ljudkortetkortet?

NÄgot förslag pÄ mixerbord?

Tack för all hjÀlp!

Det e inga dumma frÄgor! Vet inget om kortet men varför vill du ha en extern mixer dÄ?

Postat

Bra frÄga, assÄ jag vill ju kunna anvÀnda mickar ocksÄ.

Nu blir de svĂ„rt men försök att hĂ€nga med, 🙂

AssÄ det kÀnns som att jag ska ha ett mixerbord förr att kunna göra dom grejerna jag vill kunna göra, jag vill tex inte behöva linea gitarr trummor m.m.

De kasnke man ifos inte behöver med rÀtt ljudkort men dÄ Àr min frÄga varför har dÄ folk mixerbord?

Postat
  GorvSnus sa:
Bra frÄga, assÄ jag vill ju kunna anvÀnda mickar ocksÄ.

Nu blir de svĂ„rt men försök att hĂ€nga med, 🙂

AssĂ„ det kĂ€nns som att jag ska ha ett  mixerbord förr att kunna göra dom grejerna jag vill kunna göra, jag vill tex inte behöva linea gitarr trummor m.m.

De kasnke man ifos inte behöver med rÀtt ljudkort men dÄ Àr min frÄga varför har dÄ folk mixerbord?

Det e ju lite olika det dĂ€r, en del vill vĂ€ll ha lite analog kĂ€nsla/ljud och tycker det kĂ€nns naturligare med reglar! Men att köpa ett bord för 2000 gör nog det hela sĂ€mre, köp dĂ„ en billig preamp till ditt ljudkort och mixa i datorn! 🙂

Postat
  GorvSnus sa:
Whats a preamp? 🙂

Det Àr en mikrofon förstÀrkare som du kopplar miken till o sen in i ljudkortet!

Kolla hÀr: Alto

Har inte provat Alto men det e garanterat bÀttre Àn en mixer för 2000:-

SÄg en Alto för 895:-!

Postat

Okej dÄ hajar jag.

LĂ„t sĂ€ga att jag fortfarande vill ha ett mixer bord pga. "den analoga kĂ€nslan 🙂

Är ett USB kort fortfarande okej och Ă€r det inte nödvĂ€ndigt att ha direct out dĂ„ pĂ„ mixer bordet?

Tack Äter igen för hjÀlpen!

Postat
  GorvSnus sa:
Okej dÄ hajar jag.

LĂ„t sĂ€ga att jag fortfarande vill ha ett mixer bord pga. "den analoga kĂ€nslan 🙂

Är ett USB kort fortfarande okej och Ă€r det inte nödvĂ€ndigt att ha direct out dĂ„ pĂ„ mixer bordet?

Tack Äter igen för hjÀlpen!

Beror pÄ hur du vill jobba, du kan ju anvÀnda Aux send om du har 4 och koppla till ljudkortets ingÄngar, sen kopplar du kortets utgÄngar till mixerbordet. Men du kommer ÀndÄ att fÄ mixa lite pÄ 2 platser dÄ,

varför inte köpa en kontroller istÀllet, typ den hÀr? Daw controller!

Postat

Ja du sÀg de, jag har ingen anning. Har bara alltid tÀnkt mig att Ljudkort mixerbord och mic sen spela in liksom. Funderade lite pÄ de hÀr ljudkortet ocksÄ som Àr internt. Ljudkort

Det kÀnns liksom mer rÀtt med en mixer för dÄ kan mna bygga ut studion sen om man skulle vilja de.

Jag vet att de kasnke Ă€r mycket begĂ€rt men jag tar en chansing. SĂ€g att jag vill ha ett mixerbord (som du sĂ€kert har mĂ€rkt nu 🙂 ) Om jag skulle sĂ€tta ihop en billig men endĂ„ hyfsad liten hemma inspelingsstudio för nybörjare vad skulle du föreslĂ„ för paket (ljudkort, mixer, osv.) Kan du komma med nĂ„got förslag. Ta gĂ€rna förslag frĂ„n E-Music jag kollar mycket dĂ€r just nu. FÖrstĂ„r om du inte orkar men som sagt de var en chansing:)

Åter igen kan inte tacka dig nog!

Postat

Jag e inte sÄ duktig pÄ dom hÀr budget grejorna men vad fÄr det kosta?

Vill du bygga ut sÄ ska du nog satsa pÄ ett bra ljudkort först sÄ du slipper

byta det direkt!

Postat
  GorvSnus sa:
De kan vÀll fÄ gÄ pÄ en 4- 5000 inklusive mic.

Va tror du finns de en möjlighet?

Allt gÄr! Mitt förslag:

Köp ett par bra hörlurar ett kort som kanske nÄn kompis har och som han tycker lÄter bra, glöm mixern, den kommer bara att försÀmra ljudet, satsa pÄ en mikpreamp! LÀr dig mixa pÄ datorn sÄ blir ljudet mycke bÀttre Àn genom ett sunkit mixerbord! Hoppas jag inte förstör din dröm om en fin studio med ett mixerbord men jag har jobbat sÄ och vet alla nackdelar med dÄliga preamps och eqŽn i borden! Sen ska ju allt omvandlas ytterligare en gÄng genom ett billigare ljudkorts AD/DA omvandlare!

Postat

Okej jag fÄr lÀgga min tillit till dig kÀnner jag.

För att alltsÄ inte tappa ljudkvalitet sÄ borde man köpa ett riktigt mixerbord och ingen budgetvariant alltsÄ? I'm a right?

Postat
  GorvSnus sa:
Okej jag fÄr lÀgga min tillit till dig kÀnner jag.

För att alltsÄ inte tappa ljudkvalitet sÄ borde man köpa ett riktigt mixerbord och ingen budgetvariant alltsÄ? I'm a right?

Jag kanske gÄr lite hÄrt fram, vad vill du uppnÄ kanske jag skulle frÄga först?

Mycke e ju en frÄga om tycke och smak oxÄ! Finns sÀkert budget bord som lÄter ok men dÄ borde du satsa pÄ ett bÀttre ljudkort oxÄ!

Postat

Det jag vill Àr att kunna spela in mig sjÀlv göra egna lÄtar spela in polare osv. tillsut bygga ut studion i sin takt liksom lÀgga till nya grejer men de lÀr ta lÄÄÄng tid. jag vill liksom lÀra mig mer och mer om hela köret hÀr.

Men först och fÀrmst spela in mina egna lÄtar, kunn mastra dom och mixa dom osv.

Postat
  GorvSnus sa:
Det jag vill Àr att kunna spela in mig sjÀlv göra egna lÄtar spela in polare osv. tillsut bygga ut studion i sin takt liksom lÀgga till nya grejer men de lÀr ta lÄÄÄng tid. jag vill liksom lÀra mig mer och mer om hela köret hÀr.

Men först och fÀrmst spela in mina egna lÄtar, kunn mastra dom och mixa dom osv.

Ja du, skulle nog iallafall skita i bordet, att jobba pÄ det viset du har tÀnkt dig kommer bli att du mÄste ut o in med signalen ett antal gÄnger och tillföra brus varje gÄng! Med en preamp och mixa i datorn ska signalen bara in i preampen sen genom ljudkortet! Du mixar allt idatorn och gör en audio mixdown för CD, sen e det bara att brÀnna ut hitten! hehehe...

Ska sova nu men svarar gÀrna vidare imorron!

FrÄgar du inte fÄr du ju inget veta! :rolleyes:

Postat

Jag föreslĂ„r ocksĂ„ att du lĂ€gger ner mixerplanerna eftersom du Ă€ndĂ„ inte kommer att ha en massa rackeffekter (förmodar jag?). Men jag kan förstĂ„ om du vill ha riktiga rattar att ratta med 🙂 IsĂ„fall skulle jag rekommendera nĂ„gon av eller bĂ„da dessa

http://www.behringer.com/BCF2000/index.cfm?lang=ENG

http://www.behringer.com/BCR2000/index.cfm?lang=ENG

De har Àven en med inbyggt audio-interface, men hur pass bra det Àr lÄter jag vara osagt. Tascam har ocksÄ en sÄdan lösning som Àr ganska billigt. Men jag skulle nog föredra att ha det separat sÄ har man möjligheten att uppgradera dem separat ocksÄ.

Postat (redigerat)

Börjar faktiskt bli mer övertygad nu asv vad ni sÀger.

Men vad gör den dÀr Controllern dÄ? Det Àr ju ingen mixer eller hur?

Och hur ska jag göra med kondenstaormickarna, finns de phantommating pÄ controlern?

Redigerat av GorvSnus
Postat
  GorvSnus sa:

Och hur ska jag göra med kondenstaormickarna, finns de phantommating pÄ controlern?

Kontrollern sköter bara programmet i datorn istÀllet för musen, du har matningen till miken i preampen!

Postat
  GorvSnus sa:

Controllern anvÀnder du för att styra parametrarna i programmet. I praktiken sÄ funkar det ju som en vanlig mixer, det Àr bara det att allt mixas i datorn istÀllet. FÀrre sladdar, mindre brus, högre ljudkvalité. En controller Àr ju inte nödvÀndig, men bra mycket behÀndigare Àn att mixa med musen.

AngÄende micar. Hur mÄnga micar ska du ha? Vad ska du spela in? Behöver du spela in mer Àn en kanal Ät gÄngen? Ska du mica upp trummor tex?

Jag tror inte att det ljudkortet du lÀnkade till Àr nÄn hÄllbar lösning för dig. Det kan vara bÀttre att börja med Edirol UA-25 för runt 2500 eller en M-Audio MobilePre för 1600.

Jag har aldrig provat M-Audio interfacet sÄ jag kan inte sÀga om det Àr nÄgot att ha. UA-25 tycker jag Àr bra för de pengarna iaf.

DÄ fÄr du hur som helst pÄ bÄde micförstÀrkare, phantommatning och HI-Z ingÄng (sÄ du kan plugga gitarren rakt in).

En lÄgbudgetmic som jag tycker Àr riktigt bra för sitt pris Àr TSM MT-87. Den kostar 700kr och Àr minst lika bra som ADK A51.

Postat

jag skulle vilja kunna micka uppp Ätmisntone 2 mickar Ät gÄngen. Men om jag ska köra pÄ controllern sÄ mÄste vÀll ljudkortet ha micutgÄnger eller hur?

Tack för hjĂ€lpen Ă„ter igen! đŸ˜±

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.