Jump to content
Annons

Ny dator?


Heave

Recommended Posts

Har en Dell Dimension 8300 2,8 med 2 gb i ram och 4 sata 10.000 varvs diskar i 2 raid 0 konfigurationer + 1 tb externa diskar! Kör Cubase med ett fireface 800 som knastrar och Powercore firewire och en massa andra prylar! Funderar på o byta ut burken mot en Mac G5 2 * 2,5. Frågan lyder, kan jag använda sata diskarna i Macen och funkar Cubase på samma sätt, kan man spela in på Macen o sen flytta filerna till en PC? Kan inget om Mac så berätta alla nackdelar o hur mycke minne ska man satsa på från början? E det värt o byta? :rolleyes:

//Patrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har en Dell Dimension 8300 2,8 med 2 gb i ram och 4 sata 10.000 varvs diskar i 2 raid 0 konfigurationer + 1 tb externa diskar! Kör Cubase med ett fireface 800 som knastrar och Powercore firewire och en massa andra prylar! Funderar på o byta ut burken mot en Mac G5 2 * 2,5. Frågan lyder, kan jag använda sata diskarna i Macen och funkar Cubase på samma sätt, kan man spela in på Macen o sen flytta filerna till en PC? Kan inget om Mac så berätta alla nackdelar o hur mycke minne ska man satsa på från början? E det värt o byta? 🙂

//Patrik

Bra val å byta till Mac! Cubase funkar på samma sätt vad jag vet och Mac-projekt ska gå att öppna på en pc rakt av vad jag vet.

Jag har själv en PowerMac G5 2*2.5 och började med 1 GB RAM och på mina största projekt hitills så har jag haft 4-5 mjukvaruinstrument 20 kanaler audio +45 pluggar och då har jag legat på runt 15-20% av datorns kapacitet. Det går ju alltid att uppgradera ram-minnet senare dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Dell Dimension 8300 2,8 med 2 gb i ram och 4 sata 10.000 varvs diskar i 2 raid 0 konfigurationer + 1 tb externa diskar! Kör Cubase med ett fireface 800 som knastrar och Powercore firewire och en massa andra prylar! Funderar på o byta ut burken mot en Mac G5 2 * 2,5. Frågan lyder, kan jag använda sata diskarna i Macen och funkar Cubase på samma sätt, kan man spela in på Macen o sen flytta filerna till en PC? Kan inget om Mac så berätta alla nackdelar o hur mycke minne ska man satsa på från början? E det värt o byta?  🙂

//Patrik

Bra val å byta till Mac! Cubase funkar på samma sätt vad jag vet och Mac-projekt ska gå att öppna på en pc rakt av vad jag vet.

Jag har själv en PowerMac G5 2*2.5 och började med 1 GB RAM och på mina största projekt hitills så har jag haft 4-5 mjukvaruinstrument 20 kanaler audio +45 pluggar och då har jag legat på runt 15-20% av datorns kapacitet. Det går ju alltid att uppgradera ram-minnet senare dessutom.

Mina externa diskar, måste jag formatera om dom eller kan jag bara plugga in dom o få tillgång till alla filer där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning, jag kan inte ett skvatt om datorer egentligen och skulle jag få problem så skulle jag behöva ringa supporten storebror på röd sekund. Har dock på mina två månader med hemstudio och G5a inte haft ett endaste enda litet problem eller krasch och jag har inte ställt in den på något sätt. Kopplade in den, anslöt firewire-interfacet som den upptäckte av sig själv och börja spela in. Min mormor hade klarat det. Man kan inte mer än förundras hur Apple får till denna stabilitet och användarvänlighet. Har alltid kört på Mac då min pappa arbetar som AD och älskar det.

Sorry att jag inte kunde hjälpa dig med diskarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen med Mac är ju att eftersom det bara finns en tillverkare så är alla program och all komponenter optimerade för varandra. Det går självklart att få en PC att bli lika stabil som en Mac men den är inte det av sig själv så en klubba som jag skulle få problem.

Dessutom, ska man få samma prestanda i en PC som i en dubbel G5a så blir det inte så mycket billigare (kanske om man bygger själv men det är ju inte så lätt för all.) Frost och ACMs datorer är ju lika dyra som Macar.

Förövrigt så körde jag Cubase på min dator i början då jag fick det med ljudkortet men skaffade Logic Express 7 efter ett tag. Jag tycker att Logic är sjukt mycket bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Dell Dimension 8300 2,8 med 2 gb i ram och 4 sata 10.000 varvs diskar i 2 raid 0 konfigurationer + 1 tb externa diskar! Kör Cubase med ett fireface 800 som knastrar och Powercore firewire och en massa andra prylar! Funderar på o byta ut burken mot en Mac G5 2 * 2,5. Frågan lyder, kan jag använda sata diskarna i Macen och funkar Cubase på samma sätt, kan man spela in på Macen o sen flytta filerna till en PC? Kan inget om Mac så berätta alla nackdelar o hur mycke minne ska man satsa på från början? E det värt o byta?  😉

//Patrik

Bra val å byta till Mac! Cubase funkar på samma sätt vad jag vet och Mac-projekt ska gå att öppna på en pc rakt av vad jag vet.

Jag har själv en PowerMac G5 2*2.5 och började med 1 GB RAM och på mina största projekt hitills så har jag haft 4-5 mjukvaruinstrument 20 kanaler audio +45 pluggar och då har jag legat på runt 15-20% av datorns kapacitet. Det går ju alltid att uppgradera ram-minnet senare dessutom.

Mina externa diskar, måste jag formatera om dom eller kan jag bara plugga in dom o få tillgång till alla filer där?

firewirediskarna måste vara formaterade i FAT-format för att både Mac å PC ska kunna läsa. (FAT är ett PC format men PC kan inte läsa det vanliga MAC formatet)

Om det va det du menade....

angående RAMminne så verkar G5:an gilla mycket, det är många som menar att G5:an inte kommer till sin rätt om man kör med mindre än 2gb ram

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase på mac är ju väldigt trögdrivet om man jämför med pc. Min p4 piskar med all säkerhet upp en dubbel G5 utan större bekymmer om man gör en test med SX2. Logic på mac är å andra sidan mumma. Allt flyter klockrent och hela programmet känns väloptimerat och klarar massor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör man Mac OS X finns väl read-only stöd för NTFS?

Jo, men det är inte att lita på. Lyckades läsa en NTFS-disk under en linuxdist, men det var meckigt och instabilt.

Har själv aldrig varit i närheten av att ha problem med NTFS-diskar under linux.

Att skriva till den är dock en annan femma. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu e den beställd iallafall! En G5 dual 2,7 med 2,5 gb ram! Hoppas jag kan läsa över mina gamla projekt från fw diskarna för att sen formatera dom! 😄

Jag har ett Powercore fw och tänkte komplettera med ett Uad, e det nån som kör den kombinationen och funkar det bra då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu e den beställd iallafall! En G5 dual 2,7 med 2,5 gb ram! Hoppas jag kan läsa över mina gamla projekt från fw diskarna för att sen formatera dom! 😉

Jag har ett Powercore fw och tänkte komplettera med ett Uad, e det nån som kör den kombinationen och funkar det bra då?

I värsta fall kastar man upp en FTP-server på gamla burken och tankar till nya. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör man Mac OS X finns väl read-only stöd för NTFS?

Jo, men det är inte att lita på. Lyckades läsa en NTFS-disk under en linuxdist, men det var meckigt och instabilt.

Har själv aldrig varit i närheten av att ha problem med NTFS-diskar under linux.

Att skriva till den är dock en annan femma. 😉

Jasså? Minns du vilka drivare/libs du hade då? Höll på att bli tokig när jag försökte få ordning på detdär. Skulle bli skitglad för en länk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu e den beställd iallafall! En G5 dual 2,7 med 2,5 gb ram! Hoppas jag kan läsa över mina gamla projekt från fw diskarna för att sen formatera dom! 😉

Jag har ett Powercore fw och tänkte komplettera med ett Uad, e det nån som kör den kombinationen och funkar det bra då?

I värsta fall kastar man upp en FTP-server på gamla burken och tankar till nya. 😉

Blir nog så, har kvar pc´n i studion o kör lite vidsidanom på den! hehehe... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså? Minns du vilka drivare/libs du hade då? Höll på att bli tokig när jag försökte få ordning på detdär. Skulle bli skitglad för en länk.

Finns stöd direkt i kernel från version 2.4-<nånting>.

Inte alla distar som kör med stöd för NTFS som default dock. Tror SuSe har stöd för det som default, men är inte säker.

(Obs, detta gäller read-only, skriv-stödet är fortfarande under utveckling)

Edit: Nej, läs-support har funnits bra mycket längre än så. Kör v. 2.2.16 på Sparcen och där finns stöd för NTFS.

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså? Minns du vilka drivare/libs du hade då? Höll på att bli tokig när jag försökte få ordning på detdär. Skulle bli skitglad för en länk.

Finns stöd direkt i kernel från version 2.4-<nånting>.

Inte alla distar som kör med stöd för NTFS som default dock. Tror SuSe har stöd för det som default, men är inte säker.

(Obs, detta gäller read-only, skriv-stödet är fortfarande under utveckling)

Edit: Nej, läs-support har funnits bra mycket längre än så. Kör v. 2.2.16 på Sparcen och där finns stöd för NTFS.

Ursäkta ot, men inte i varken en polares gentoo-dist eller min gamla hemska redhat 8.x (minns inte vilken version säkert just nu). Hursomhelst var jag tvungen att ladda hem diverse paket för att få fart på det hela från sourceforge, och när det väl rullade så vill jag minnas att det uppstod mängder av sjuka fel nästan hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...