Jump to content
Annons

Cubase och CPU+ lite keyboardproblem


colourgarden (oregistrerad)

Recommended Posts

colourgarden (oregistrerad)

Midsommarundring nr.1:

Jag har förstått efter alla inlägg här att mitt ”statiska knaster” på en del låtar kan bero på för lite RAM-minne eller för låg latency.

Så nu har jag 1 gig minne och ökat latencyn till 512.

Men sen förstår jag att CPU har med det där att göra också. Jag har hittat mätaren på Devices och ser att den är uppe och nosar på

4/5-delar på skalan. Men jag hittar ingenstans i hjälpen eller manualen om vad det egentligen är som slukar CPU. Är det låtens längd, VST-pluggarna, eller vad? Och finns det då nånstans i gömmorna var man kan se eller mäta ”slukningen” mer än den i Devices?

Midsommarundring nr.2:

Jag har en KORG M1 som keyboard. Funkar kalas till mjuksyntarna,

Men jag får inte till det när jag vill använda M1:ans egna ljud.

Jag ser att det blir utslag på Midispåret och t.o.m. att det blir inspelat, med det hörs ingenting.

Troligtvis är jag bara en knapptryckning ifrån problemet, men vilken?

Är det nån som kan duscha av sig midsommarbakruset och samla ihop sina geniala svar och lösningar och göra en yngling lite gladare?

Colourgarden

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Och finns det då nånstans i gömmorna var man kan se eller mäta ”slukningen” mer än den i Devices?

Om du har PC kan du trycka CTRL+ALT+DEL och se på fliken processer och prestanda vilka program som slukar hur mycket.

På min dator är det till 90% procent VST-instrument som drar CPU. Ett tips är att bounca där det går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...