Jump to content
Annons

Bassynth...


crybaby

Recommended Posts

SW9 skrev:

p.s men skulle vilja ha tips på bra bas-synthar (för en riktigt djup å tung bas.)

+ tips på ett bra fjäder-reverb. d.s

Jag vet inte om du menar hårda eller mjuka maskiner, men en hård som kickar det mesta när det gäller bas är Waldorf Pulse. Fråga vem som helst som använt den.

En annan mer ovanlig, inkompatibel och begränsad maskin är Korg Poly 61. Mycket djup om man ökar på resonansen & sänker Cutoffen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tackar för tipsen, men jag kan väl säga det så här i efter hand att det var främst en djup-tung bas jag var ute efter. en som lämpar sig för techno bruk, å jag menar inte bubblande ljud som 303-kloner.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan ovanlig maskin som - till skillnad från de ovanstående - fortfarande är i produktion är Modulus Monowave. Samma ladder-filter som Minimoog. Bra tyngd där också, killen som gör den säger att den är speciellt konstruerad för tung bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Studio Electronics ATC-1. Jag använder den till krämiga basar i alla mina låtar. Helanalog, två oscillatorer, minimoog-filter och superba routing-möjligheter. Midi-styrd dessutom, dock kan den styras med CV/Gate (som den för övrigt skickar, så den kan användas som MIDI-CV/Gate converter också). Inte för att vara bångstyrig, men ATC-1ans ljud äger Waldorf Pulse utan att blinka. 😆

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att vara bångstyrig, men ATC-1ans ljud äger Waldorf Pulse utan att blinka.

Jasså du. Jag har inte använt ATC-1. Är inte den en replika av Minimoog, ungefär som Macbeth M3X?

Minimoog äger inte waldorf Pulse utan att blinka. Minimoog kan vara bättre men det är inte självklart. Vad som är typiskt för Minimoog är ladder-filtret som ger en sorts reverbigt ljud som blir fylligt och lite mosigt. Pulse låter mer in-the-face.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njä ATC-1an låter inte exakt som en minimoog. Det är SE-1 som är en replika. ATC-1 har bara två oscillatorer, så den låter inte lika "fylligt och mosigt" som Minimoogen utan mer "in-the-face". 😆 Dock låter den lika djupt och krämigt, men inte lika reverbigt. Du beskrev rätt exakt skillnaden mellan ATC-1an och Minimoogen faktiskt 😆 Jag hävdar att det inte bara är filtret som gör att minimoogen låter som den gör, utan även den tredje oscillatorn.

Det är ju självklart en smaksak, jag gillar ATC-1an bättre än Pulse, men det är upp till var och en.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Pulsen vll jag gärna testa, likaså microwave xtn 😆)

Microwave XT är jätteskoj 😆 Väldigt många modulationsmöjligheter, plus att den låter häftigt, superdigitalt och ändå organiskt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hävdar att det inte bara är filtret som gör att minimoogen låter som den gör, utan även den tredje oscillatorn.

Jo ljudet beror såklart på hela konstruktionen. Men Pulse har också 3 oscillatorer.

Microwave XT är jätteskoj Väldigt många modulationsmöjligheter, plus att den låter häftigt, superdigitalt och ändå organiskt

Men inte så bra för bas. Man kan göra OK basljud på den, men det låter lite "filtrerat" som om hela synten var MP3ad... Pulse och Monowave (och förmodligen ATC-1) är mer dedicerade bassyntar.

OK, nu slutar jag tjata om Pulse. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten... en annan maskin (som borde vara billig nu) som är väldigt bra för onda & skumma basljud (perfekt för DnB!) är Clavia MicroModular.

Den låter också lite MP3 och kanske behöver en rör-preamp efter sig för att gå från bra till jättebra. Det är svårt att förklara. Man kan göra i stort sett vilket ljud som helst på MM, men det behövs något mer för att det ska komma till liv. Om man inte gillar Clavia-soundet förståss.

Sammanfattning: MM är otroligt bra. Du kan göra ett basljud med 10 snedstämda osc utan problem. Men den "andas" inte riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hävdar att det inte bara är filtret som gör att minimoogen låter som den gör, utan även den tredje oscillatorn.

Jo ljudet beror såklart på hela konstruktionen. Men Pulse har också 3 oscillatorer.

Microwave XT är jätteskoj Väldigt många modulationsmöjligheter, plus att den låter häftigt, superdigitalt och ändå organiskt

Men inte så bra för bas. Man kan göra OK basljud på den, men det låter lite "filtrerat" som om hela synten var MP3ad... Pulse och Monowave (och förmodligen ATC-1) är mer dedicerade bassyntar.

OK, nu slutar jag tjata om Pulse. 😏

1. Nej Microwave är inte bra för bas. Det var bara ett tillägg.

2. Är inte Pulsens 3 oscillatorer digitala? Det kan vara därför den låter mer "in-your-face" än Minimoogen som har 3 analoga oscillatorer. Digitala oscillatorer ger inte samma krämighet och "unisont" ljud när man har fler oscillatorer, pga snedstämningen som alltid finns i analoga kretsar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan den var ju EQad. Såg inte det. Har basförstärkning på den kanalen på mixern på som default 😏 Aja dra in den i ett ljudbehandlingsprogram och dra ner 80 hz basen med 3 dB så får du rätt ljud. Jag orkar inte spela in igen 🙂

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte Pulsens 3 oscillatorer digitala?

Nej. Vågformen genereras med analoga kretsar. Men kretsens timing styrs av en digital klocka. Man får alltså inte en instabil stämning. (Det är ju inte så svårt att göra själv omman vill ha det.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte Pulsens 3 oscillatorer digitala?

Nej. Vågformen genereras med analoga kretsar. Men kretsens timing styrs av en digital klocka. Man får alltså inte en instabil stämning. (Det är ju inte så svårt att göra själv omman vill ha det.)

Ok någon form av DCO/VCO-hybrid då alltså. Där ser man.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom på en annan grym basmaskin. Jag har haft den på utlåning ett tag, så jag glömde liksom bort den, men Yamaha TG77 / SY77 borde vara svår att slå när det gäller (ej resonansiga) basljud.

TX81Z var också bra men den är inte så kul att programmera. Minst sagt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...