Jump to content
Annons

Ni med delta 1010LT


Erik

Recommended Posts

Tja!

Har "nästan" bestämt mig för att skaffa ett M-audio Delta 1010LT och koppla till en 8kanal mixer till ljudkortet.

Jag väljer LT-modellen i stället för 1010:an pga att 1010:an inte har någon fantommatning.

Det jag undrar över är vad för mixer jag ska använda?

Det finns ju knappt några mixerbord med 8/out under 2000kr.

Sen är det oftast 6,3 telepluggar i stället för RCA kontakter, och RCA adaptrar (RCA-hane till Tele-hane) finns det inga!

Vad finns det för mixerbord som har minst 8/out? För en billig penning (ca 2000 kr)?

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok tack!

Jag glömde en sak!

Helst ska INTE mixerbordet vara stort som ett matbord och gärna kunna köpas nytt! 😛

Men tack för svaret!

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, vi använde oss faktiskt av ett Fostex 820 innan. 😛

Men eftersom preamp'sen där är lite... skitdåliga... så bytade vi så fort vi hade råd.

Just nu för tiden har vi ett Mackie VLZ 1604 Pro.

Litet är det också, brett som ett tangentbord, ungefär. 🙂

Fast nu låter helt plötsligt vårt 1010LT inte lika bra... 😛

Redigerat av Tokas
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag väljer LT-modellen i stället för 1010:an pga att 1010:an inte har någon fantommatning.

Vänta nu... Varför måste du ha fantommatning på ljudkortet?? Det fixar man ju på mixerbordet. Det är ju dels därför man skaffar ett mixerbord över huvud taget. (dock så har inte Fostex 812/820 fantom, vilket var en av anledningarna till vi bytte)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har stängt av mickpreamparna i 1010LT innan jag installerade det i datorn men använder de balanserade XLR-ingångarna flitigt vid inspelning. Jag kör med extern mic preamp Behringer MIC2200 som funkar förträffligt, nu endast 995:- på Musikbörsen. Jag har nyss skaffat mig ett nytt mixerbord Yamaha MG16/6fx som jag är mycket nöjd med. Bordet har mickpreampar så det räcker och blir över och täcker mina behov med råge. Den har trevliga inbyggda effekter också:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

(dock så har inte Fostex 812/820 fantom, vilket var en av anledningarna till vi bytte)

mitt fostex 812 har fantom matning

Visst, men endst hälften så mycket som behövs. 😉

Funkar inte till vissa mikrofoner, och vissa fungerar fast sämre.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag kör ett 1010LT kort, men phantommatningen avstängd eftersom den, precis som nämnts tidigare, inte ger 48V. Till detta kör jag ett billigt Behringer UB2442FX-PRO bord och allt ihopkopplat med en enkel multikabel rca-tele, samt två adaptrar på Delta-kortets XLR ingånger.

Fördel här, mångkanalig mixer med 8 direct ut och 4 subgrupper för en billig peng.

Vidare vore det kanske ett alternativ att koppla en bättre micpreamp till s/pdif ingångarna på delta kortet för sång motsvarande och då även kunna nyttja samtliga 10 ingångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska du ha mixerbordet till? Om det endast ska användas som mickpreamp så är det ju bättre att lägga pengar på en 8-kanalig mickpreamp istället, så får du mer valuta för pengarna... Dessutom är ju en sådan mindre skrymmande.

Här finns en 8-kanalig mickpreamp för 1285:- (hos vår forummedborgare Claes, http://www.holmerup.biz/)

http://www.holmerup.biz/produktsidor/smproaudio/pr8.html

Vet dock inte hur bra den låter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...