Jump to content
Annons

Hjälp mig komma igång!


brohall

Recommended Posts

Hej!

Efter många om och men så har jag lyckats fixa ihop lite grejer

för att eventuellt få ihop en liten nybörjar-hemstudio.

Jag har spelat bas och gitarr ett bra tag, men kruxet i det hela är

att jag inte är vidare haj på studioteknik, inte ens nybörjar stuff!

Jag har instrumenten, jag har ett Omega Lexicon externt ljudkort,

och en V-amp. Jag har grejat lite med Pro Tracks Plus som följde

med Omegan å så, det funkar ju. Jag har dock ingen MIDI-synth..

Det jag nu undrar är, vilket program ska jag använda mig av? Jag har

Sonar 4 och Pro Track Plus, Har även någon äldre version av Cubase.

Även Reason 3.0 och lite andra plug-ins.

Reason har jag aldrig provat, och Sonar och Pro Tracks är ju nästan

likadant, men jag vet inte.. som sagt.

Jag vill också ha ett trumprogram som håller bra kvalité, som man

inte behöver någon MIDI-synth till, eller är det i princip ett måste?

Ge mig bara ett bra tips, på vilka program jag ska använda för att

få ett bra resultat om det är möjligt.

Mycket tacksam för svar av alla er som kan MER! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
..Jag har Sonar 4 och Pro Track Plus, Har även någon äldre version av Cubase.

Även Reason 3.0 och lite andra plug-ins.

Reason har jag aldrig provat..

3600kr för Reason 3 och du har inte testat det? 😏 ..någon direkt plugin rör det sig inte heller om.. inte för att vara dryg, men det luktar som om någon halat Jolly Roger här 😉

I övrigt är det trevligt att fler hittat hit. De grejer du har kommer du långt med, men som föregående talare säger jag: 1. Läs manualen (vilket kanske kan bli ett problem 😉 ), 2. Sök.

Lycka till och välkommen hit! 🙂

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

OOhh vilka 2 givande svar du har fått.. INTE! Önskade jag kunde göra dig lite klokare men är tyvärr nybörjare oxå. Var bara tvungen att kommentera dom två menlösa innläggen här över 🥰

Men misströsta inte, det finns mycket kunigt folk här på forumet, så man brukar få hjälp med sina frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, vad gäller vilket program du skall använda...

Prova och se vilket som känns bra.. vet inte riktigt hur man skall svara på den frågan annorlunda.

Så länge det är kul brukar det gå bra att undersöka, och nej, midi-keyboard är inte ett absolut måste, men personligen tycker jag det är askul. 🥰

Vad gäller trummor finns väl olika VSTi's.. och känner du inte för att mata in varje trumslag själv i notform, kan du kolla in denna länk för lite grooves

Groovemonkee

Annars kanske Groove Agent kan vara något.

Sen, förstår om vissa tidigare svar kan kännas icke-givande... men både sök-funktionen på forumet,

och manualer till olika program kan vara bra källor till information. 😠

"Läs manualen" är ju lite svårt om man inte ens vet till vilket program, men nu hade du ju vantarna placerade på några olika så..

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med Chriskooh. Vi har ju faktiskt snackat en del om att det inte tjänar nånting till att vara "polis". Vi diskuterar inte warez, punkt slut. Men det handlar inte om warez här. Utan om programvara.

Men brohall. Du har flera bra program. Det är en bra start. Mitt förslag är att testa programmen, känn efter vilket som känns mest lättarbetat, vilket som har de funktioner du söker o s v. Om du spelar gitarr och bas kanske inte Reason är nån höjdare till exempel. Men Reason tillsammans med Cubase, (vete katten om Reason funkar med Sonar 4 eller det där andra du nämnde..) kan det vara nått? Anledningen till att jag sätter ett litet frågetecken för Reason är att det inte kan spela in ljud utifrån som både Cubase och Sonar kan, antar att pro tracks kan det med. Men jag är inte bekant med den programvaran.

Trumprogram. Kika på demos av samplingsskivor eller program som du söker upp på google på nätet. Eller gå till musikaffären. Eller varför inte söka på forumet. Här finns en hel del. :rolleyes:

Vad gäller midiklaviatur så kan det vara trevligt att ha. Det är skönare att ha nått att spela på. Det behöver inte bli dyrt. Men du behöver absolut inte ha ett klaviatur för att spela trummor på. Jag gör det aldrig, trots att jag har klaviatur.

Lycka till. //smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är långt ifrån proffs men var i samma sits som du förut!!Kan säga att reason rewirat med cubase är en ganska bra och lätt kombination, då kan man ta trummorna därifrån och samtidigt spela in och köra audiofilerna i cubase. Sen kan det väl vara en bra ide att köpa ett klaviatur, bara någonting med tagenter på som man kan styra midi från.. Och det finns ju en djungel av VST-plugins man kan använd, desto mer RAM du har, desto bättre kommer du kunna använda sådant!! VST-plugins är något du kan plugga in i t.ex. cubase, det kan vara t.ex. nåt program med en massa instrument, t.ex. basar - kolla triology eller www.sampletank.com 🙂 kan ju va bra å spana på kanske... sen blir det å läsa en massa om inspelningsteknik å dyl, sök på internet om EQ och kompressorer osv

och pumpa info av alla grymma proffs här i krokarna :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Jag kom igång med Reasons trummor som verkade ok, lätt var det också. Ska prova kombinera med Pro Track eller Cubase..

Och jag vet det mycket väl, manualer och "söka" är det bästa man kan göra.

Men igår var jag lat, tyvärr! :rolleyes:

Jag har försökt greja med Cubase några gånger förut, och det är ganska svårt måste jag säga, men det är väl bara att nöta.

Och ja, man erkänner väl att man inte köpt ALLA programvaror 😱 .. men, som sagt,

det är inte det det handlar om.. men jag förstår vad ni menar.

Hur som helst, tack så mycket för svaren!

Kul att man hittade ett forum med mycket kunnigt folk!

VH Bronny

Link to comment
Dela på andra sajter

Sonar 4 är garanterat mycket bättre och mer kompetent än nån gammal version av Cubase, så om du bara ska gå efter vilket program som har mest möjligheter, så är det inte så mycket att fundera på! -Det ska även gå bra att köra Reason och Sonar tillsammans (Re-wire).

Men sedan finns det väl andra anledningar att välja ett visst program än just antalet funktioner. Om programmet är lätt att komma använda, eller om kompisarna använder ett visst program eller så...

Men jag röstar på Sonar! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...